Kortárs zeneműveket alkot, a szakma itthon és külföldön is elismeréssel nyilatkozik munkájáról. Ha családját nézzük, hihetjük, predesztinálva volt erre a mesterségre, édesanyja zongoratanárnő, édesapja fúvós hangszereken játszik, tanít, zenét szerez. Egész életében körülvette a zene, zongorázni édesanyjától tanult, édesapja pedig, felismervén tehetségét, szülővárosukba, Dunaújvárosba hívta a pécsi Győrffy Istvánt, foglalkozzon a fiúval. És bár egy kívülálló számára egyértelműnek tűnik az út a zenész családból a komponálás felé, ez nem mindig volt ilyen egyértelmű Máté számára. „Hetedikes voltam, mikor lázadozni kezdtem, úgy döntöttem, abbahagyom az egészet, nem zenélek tovább, zeneszerző sem leszek.” – meséli. „Kézilabdás akartam lenni, de az az igazság, hogy nem voltam túl tehetséges. Rá kellett jönnöm, én ebben a szakmában vagyok jó, ez az én utam.”
Zenei szakközépiskolában tanult tovább – itt is tanította Győrffy István –, majd a Zeneakadémiára került, itt diplomázott, jelenleg pedig tanársegédként tanítja a fiatalabbakat. „Sok tehetséges zeneszerző tanul jelenleg is a Zeneakadémián, nagy a verseny.” Pedig Máté nem rajong a versenyekért: „Úgy hiszem, a művészeti versenyeken nem létezik objektív igazság, itt nem olyan könnyű eldönteni, hogy ki jobb, mint például egy futóversenyen. Aki egy versenyen megmutathatja magát, már mind jó és tehetséges művész. Ugyanakkor nagyon fontosak ezek az alkalmak, hiszen egy fiatal zeneszerzőnek nincs pénze egy nagyzenekarra, viszont ha beválogatják a versenyre, művét eljátsszák, megismerheti a közönség is, mit alkotott.”
És hogy mi inspirál egy kortárs zeneszerzőt? Mátét leginkább az irodalom. „Olykor csak utólag döbbenek rá, hogyan hatott rám egy-egy irodalmi mű. Nagyon szeretek olvasni, A Kikaku&Basho című darabomat például, amit szoprán szaxofonra és hárfára írtam, egy zen buddhista tanmese ihlette. De nagy hatással volt rám Rudyard Kipling If című verse is. A YouTube-on találtam egy réges-régi felvételt, amelyen Kipling szavalja a verset – ezt zenésítettem meg.”
Az irodalmi művek mellett természetesen nagy hatással vannak rá kortárs zeneszerzők. Például Eötvös Péter, Vidovszky László, Jeney Zoltán és az élő legenda, Kurtág György. „Volt szerencsém együtt dolgozni vele, hihetetlen élmény volt.” Ahogyan Máté mondja, számtalan tehetséges zeneszerző él az országban, és az ilyen elismerések, mint a Junior Prima Díj pedig abban segítenek, hogy még szélesebb közönség ismerje meg az ő szerzeményeiket.