Korai mozgásfejlődés
Szerencsére már átment a köztudatba, hogy a korai mozgásfejlődés meghatározó a későbbi iskolai tanulás szempontjából. Az első évben hasonlóan kellene fejlődniük a csecsemőknek, ha nagy eltérés van, az intő jel arra, hogy felkeressünk egy szakembert. A kisbabák a mozgáson, érzékszerveik használatán keresztül építik fel idegrendszerüket. Ahogy mozognak és megismerik a körülöttük lévő világot, úgy fejlődik, érik az idegrendszerük. Vannak olyan speciális mozgások, amelyek nélkülözhetetlenek az idegrendszer megfelelő fejlődéséhez. Ezeket nevezik elemi mozgásoknak, ilyen a fej felemelése, a fordulás, a kúszás, a mászás.
A gyermek mozgásának és észlelésének fejlődése egy életszakaszban a központi idegrendszer meghatározott területének irányítása alatt áll. Ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad vagy nem megfelelően alakul ki, esetleg rosszul rögzül, akkor a kapcsolódó irányító központok sem fejlődnek megfelelően. Ennek lesz a következménye, hogy nehezen rendezi össze az írást a kisgyerek, vagy nem megy az olvasás, a számolás. Az idegrendszeri éretlenségnek további tünete lehet: figyelemzavar, viselkedési zavar, fogékonyság az érzelmi stresszre, és elhúzódó bepisilés is. Különböző mozgásterápiákkal lehet az idegrendszer érettségét segíteni, kiépíteni azokat az idegpályákat, amelyek a megfelelő időben nem alakultak ki.
A jó hír az, hogy szakszerű mozgásfejlesztéssel nagyon sokat lehet segíteni a tanulási nehézséggel küzdő gyerekeken. ezeken a játékos foglalkozásokon a gyerekek nagy élvezettel végzik a gyakorlatokat, és közben célirányos fejlesztést kapnak lemaradásaikra. Számos módszer létezik, ezekből mutatunk be néhányat.
DSGM-terápia – Dévény-módszer
A Dévény Speciális manuális Technika-Gimnasztika módszer, nevét megalkotójának, Dévény Annának nevéről és a módszer két fő területéről kapta. A módszer egyedülálló, speciális tünettana van, amelynek alapján a mozgássérülés jeleit és fokát is meg tudja állapítani. Manuálisan gyógyít, amely nem jellemző egyetlen más rehabilitációs módszerre sem. ebből következik, hogy rendkívül munkaigényes, a szakgyógytornászt szellemileg és fizikailag egyaránt nagyon igénybe veszi. Alapozó Terápia Az Alapozó Terápia az elemi mozgásmintákra és a mozgáskoordináció fejlesztésére támaszkodó komplex, több agyi területre kiterjedő idegrendszer-fejlesztési módszer.
5–16 éves korú gyermekek fejlesztését célozza. Hatásos mozgásügyetlen (nagymozgások, rugalmasság, egyensúly, mozgáskoordináció, finommotorika és dominancia), diszlexiaveszélyeztetett, megkésett és/vagy akadályozott beszédfejlődésű, diszfáziás vagy dominanciát ki nem alakított nagycsoportos óvodásoknál az iskolakezdést megelőző évben, diszlexiás és alaki diszgráfiás gyermekeknél, organikus hiperaktív-figyelemzavaros gyerekeknél, és enyhe fokban értelmi fogyatékosoknál (tanulásban akadályozottaknál).
TSMT-terápia
Lakatos Katalin nevéhez fűződik ez a módszer, Tervezett Szenzomotoros Tréning a neve. A terápia során alkalmazott feladatsor a nagy- és finommozgások fejlesztése révén érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A foglalkozás menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, az észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás (oldaliság), a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyermek koncentrációs képességét, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányítását, a szerialitás (sorrendiség), a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik a kommunikációjuk és fejlődnek anyanyelvi készségeik. ezt a módszert 3–12 éves gyerekeknek ajánlják.