Egyre több pedagógus és mentálhigiénés szakember hangsúlyozza, hogy a gyerekekre nehezedő nyomás csökkentéséhez szükség van olyan alternatív módszerek bevezetésére a tanórákon – köztük a testnevelésórán is – mint a relaxáció, a jógagyakorlatok vagy éppen a tánc és a kreatív mozgás. Ezek a tevékenységek ugyanis lazítanak, segítik a kikapcsolódást és a koncentrációt, de javítják a testtartást és az egyensúlyérzéket is. A mai, kifejezetten ingergazdag környezetben felnövő gyerekeknek különösen nagy szükségük lenne a relaxációra, ezt a pszichológusok is megerősítik.
Prof. dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus szerint már heti egy óra is segítene, amikor a gyerekek elengedett állapotban néhány percre csak önmagukra figyelnek. A mai túlfeszített iskolarendszerben azonban nehezen jut idő arra, hogy a pedagógusok és a család fokozott figyelmet fordítson a testi és lelki egészség kapcsolatára. A pszichológus asszony úgy véli, hogy a kötelező óraelemek, amelyeket az alaptanterv tartalmaz, megszilárdultak, kitöltik szinte a teljes tanórát, és csak kevés idő marad a szabad mozgásra. Ami a szemléletmódot illeti, egyetért a Magyar Diáksport Szövetséggel (MDSZ), akik az általuk kidolgozott alternatív testmozgásról szóló módszertani könyvekben a gyermeket mint a személyiség egészét vették figyelembe, nem csak a mozgást és az izomzat fejlesztését.
„A merev iskolarendszer mellett sokszor csalódtam a szülőkben is, amikor jó szándékkal iskolai relaxációt javasoltam a testnevelésórákon. Azzal szembesültem, hogy például az imagináció, a meditáció oktalan félelmet keltett bennük. A megoldást egyrészt az iskolarendszer átalakításában látom, ahol a szülők és pedagógusok megegyezése nyomán nagyobb a szabad mozgástér és a választási lehetőség. Másrészt fontos lenne a szülők bevonásával országosan mintaórákat tartani, ahol személyesen is meggyőződhetnek arról, hogy a lazító, segítő alternatív módszerek a gyerekeink egészségét szolgálják” – tette hozzá prof. dr. Bagdy Emőke, a Stressz kezelés és relaxáció alkalmazása a testnevelésben című kiadvány szerzője.
Az országban léteznek már ilyen célú kezdeményezések, jó példával jár elöl a budapesti Derkovits Gyula Általános Iskola vagy a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola. Az előbbi intézményben az órák részét képezi a heti rendszerességgel végzett jógagyakorlat, míg az utóbbiban nemrégiben vezették be. „Fél éve tartunk alsósoknak gyerekjógaórákat a kolléganőmmel, de azt máris elmondhatom, hogy nagyon jó fogadtatása volt, és a szülők is pozitívan álltak hozzá. A gyerekek várják és szeretik ezt a mozgásformát, ahol játékosan, mondókákkal, mesébe ágyazva játszunk, mozgunk együtt. A foglalkozást relaxációval fejezzük be. A kicsik ezalatt az idő alatt megpihennek, és a testtudatuk is fejlődik” – monda el a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola tanítónője, Dancsecs Borbála.