Elképzelhető, hogy már a termék színe jelentősen emelje az árát? Természetesen. Főként a nőknek szánt termékek esetében lehet észrevenni a különbséget. A jelenség ellen már jogászok is harcolnak, nem is eredmény nélkül.

Rózsaszín adó

A nők többet költenek magukra. Tudjuk ezt nagyon jól, hiszen még a magukra sokat adó férfiak sem járnak olyan gyakran fodrászhoz, mint mi, nők, a manikűrről, pedikűrről, szőrtelenítésről és egyéb szépészeti beavatkozásokról, illetve a nőgyógyásznál tett látogatásainkról nem is beszélve.

De mielőtt női panaszáradatunk igaztalannak tűnne, érdemes kicsit a hétköznapi eszközök, krémek, samponok, miegyebek árait közelebbről is megnézni. Ha összehasonlítjuk a férfiak által vásárolt termékekkel, kiderül, hogy a nők tényleg többet fizetnek csak azért, mert nők. Angol nyelvterületen már külön szót is alkottak erre a jelenségre: ez a pink tax, vagyis a rózsaszín adó.

Drágít a szín

Az elnevezést talán nem is kell magyarázni, elég csak visszagondolni gyerekkorunkra: a lányos dolgok rózsaszínek, a fiúsak kékek. Ahogyan felnőttként is a rózsaszín borotvát vesszük le a polcról, míg párunk a férfi as kék vagy fekete után nyúl. Pedig lehet, hogy jobban tennénk, ha mi is azt választanánk, hiszen nem egy márka esetében fordul elő, hogy hiába ugyanaz a széria, a női borotva egyszerűen többe kerül, még ha ugyanazt „tudja” is.

A felháborodott női vásárlóknak pedig széttárt karokkal válaszolnak a gyártók: a férfiak gyakrabban használják a borotvát, ebből következik, hogy többet vesznek belőle, tehát hosszabb távon ugyanannyit költenek. És persze további indok lehet az is, hogy mi, nők egyszerűen többet fogyasztunk. Könnyebben nyitjuk ki a pénztárcánkat, mint a férfiak, ha például szépségápolási termékről van szó. És válogatunk a különböző termékek között, mert nem mindegy, hogy milyen összetevőt tartalmaz az arckrém, vagy milyen illatú tusfürdővel, szappannal mosakszunk.

Tudják ezt jól a cégek is, gond nélkül emelik magasabbra a női cikkek árát – hiszen úgyis kifizetjük –, ráadásul a nőket célzó marketingre is többet költenek, és ez a többletköltség is az árban jelenik meg. A pink tax nem csak egy-egy drogériatermék esetében jelenik meg. Mélyebben kell a zsebbe nyúlni a ruhaboltokban is, sőt már a játékboltokban is feltűnik a különbség a kislányoknak és kisfiúknak szánt játékok között. A legnagyobb eltérés a luxustermékek, például a parfümök között található, amit tapasztalhatott már az, aki a párjával ugyanannak a márkának a női, illetve férfi termékét használja. A „for women” és a „for men” üvegcsék között nem ritkán hatalmas az árkülönbség, például ugyanazon márka férfiaknak szánt illata 20 990 forint, míg ugyanennek a női változatáért 24 700 forintot kérnek. A felháborodás nem csak női hiszti.

Egy 2015-ös New York-i felmérés például 800 termék árát megvizsgálva arra jutott, hogy az esetek 42 százalékában a nők kénytelenek többet fizetni. De több felmérést is végeztek, és mindegyik hasonló következtetéssel zárult.

Meghátráló óriás

Hiába a kereskedők és a szupermarketek magyarázata, a dühös nőket ezek nem békítik meg. Idén január elején a Tesco úgy döntött, enged a nők akaratának. Hála Paula Scheriff brit jogásznak, aki felhívta az áruházlánc figyelmét, hogy a legolcsóbb borotva kétszer annyiba kerül náluk, ha rózsaszín, mint az ugyanolyan márkájú termék, ha férfiak számára árulják. A Tesco a Nagy-Britanniában található 3500 üzletének árukínálatát megvizsgálta, és azt az ígéretet tette, hogy megszüntetik ezt a jelenséget. Álláspontjuk szerint a jövőben nem kerülnek majd többe a nőknek szánt termékek.

Ezek is érdekelhetnek

3 isteni paradicsomsaláta, ha diétázol – egyszerű, friss és laktató
Diétázol, de nem akarsz lemondani a finom ízekről? Fedezd fel azt a három egyszerű, friss paradicsomsalátát, amelyek gyorsan elkészíthetők, laktatnak, és tökéletesek a könnyed étrendedhez.
5 perces jeges nyári nasi, ha diétázol
Fagylalt helyett is szuper megoldás, ha nyáron is figyelsz a vonalaidra, ráadásul pillanatok alatt elkészül. Egy baj van csak vele, nem tudsz eleget készíteni belőle.
4 gyümölcs, ami segít a koleszterinszinted csökkentésében – természetes módon
Tudd kordában tartani a koleszterinszintedet természetes módon! Négy finom gyümölcs segíthet csökkenteni a „rossz” LDL-szintet és támogatni a szív egészségét – egyszerűen beillesztve a mindennapi étrendedbe.
South Beach diéta: modern fogyókúra éhezés nélkül
Fogyás éhezés nélkül? Fedezd fel a South Beach diéta titkait és kezd el az életmódváltást még a nyáron! Mutatjuk, hogyan csináld!
9 tanács, hogy könnyebb legyen elhagyni a cukrot
Íme, 9 tipp, amivel kizárhatja a cukrot az életéből.
Netről rendelsz fürdőruhát, vigyázz mert beteg lehetsz!
Egyre több üzlet kínál online vásárlási lehetőséget, így már fürdőruhát és fehérneműt is könnyedén rendelhetsz. De vajon rejt mindez egészségügyi kockázatokat? Ennek járunk most utána.
Egészséges diéta akkor is, ha nincs pénzed szuperfoodokra
Sokan azt hiszik, hogy az egészséges étkezés csak drága alapanyagokkal, különleges porokkal és egzotikus magvakkal működik. De ez tévhit. Ha tudatos vagy, akkor szuperfoodok nélkül is tudsz jól enni, sőt, akár sokkal táplálóbban és olcsóbban is. Az egészséges diéta nem pénz kérdése – hanem szemléletmódé.
Ezért ne tépd ki a kertedből: a kék virág, ami beindítja a fogyást
A kert szélén is ott virít, mégis alig ismerjük: a mezei katáng nemcsak gyönyörű, de természetes méregtelenítő, anyagcsere-serkentő és fogyást támogató növény. Ismerd meg közelebbről ezt az „álcázott” szuperélelmiszert!