Elképzelhető, hogy már a termék színe jelentősen emelje az árát? Természetesen. Főként a nőknek szánt termékek esetében lehet észrevenni a különbséget. A jelenség ellen már jogászok is harcolnak, nem is eredmény nélkül.

Rózsaszín adó

A nők többet költenek magukra. Tudjuk ezt nagyon jól, hiszen még a magukra sokat adó férfiak sem járnak olyan gyakran fodrászhoz, mint mi, nők, a manikűrről, pedikűrről, szőrtelenítésről és egyéb szépészeti beavatkozásokról, illetve a nőgyógyásznál tett látogatásainkról nem is beszélve.

De mielőtt női panaszáradatunk igaztalannak tűnne, érdemes kicsit a hétköznapi eszközök, krémek, samponok, miegyebek árait közelebbről is megnézni. Ha összehasonlítjuk a férfiak által vásárolt termékekkel, kiderül, hogy a nők tényleg többet fizetnek csak azért, mert nők. Angol nyelvterületen már külön szót is alkottak erre a jelenségre: ez a pink tax, vagyis a rózsaszín adó.

Drágít a szín

Az elnevezést talán nem is kell magyarázni, elég csak visszagondolni gyerekkorunkra: a lányos dolgok rózsaszínek, a fiúsak kékek. Ahogyan felnőttként is a rózsaszín borotvát vesszük le a polcról, míg párunk a férfi as kék vagy fekete után nyúl. Pedig lehet, hogy jobban tennénk, ha mi is azt választanánk, hiszen nem egy márka esetében fordul elő, hogy hiába ugyanaz a széria, a női borotva egyszerűen többe kerül, még ha ugyanazt „tudja” is.

A felháborodott női vásárlóknak pedig széttárt karokkal válaszolnak a gyártók: a férfiak gyakrabban használják a borotvát, ebből következik, hogy többet vesznek belőle, tehát hosszabb távon ugyanannyit költenek. És persze további indok lehet az is, hogy mi, nők egyszerűen többet fogyasztunk. Könnyebben nyitjuk ki a pénztárcánkat, mint a férfiak, ha például szépségápolási termékről van szó. És válogatunk a különböző termékek között, mert nem mindegy, hogy milyen összetevőt tartalmaz az arckrém, vagy milyen illatú tusfürdővel, szappannal mosakszunk.

Tudják ezt jól a cégek is, gond nélkül emelik magasabbra a női cikkek árát – hiszen úgyis kifizetjük –, ráadásul a nőket célzó marketingre is többet költenek, és ez a többletköltség is az árban jelenik meg. A pink tax nem csak egy-egy drogériatermék esetében jelenik meg. Mélyebben kell a zsebbe nyúlni a ruhaboltokban is, sőt már a játékboltokban is feltűnik a különbség a kislányoknak és kisfiúknak szánt játékok között. A legnagyobb eltérés a luxustermékek, például a parfümök között található, amit tapasztalhatott már az, aki a párjával ugyanannak a márkának a női, illetve férfi termékét használja. A „for women” és a „for men” üvegcsék között nem ritkán hatalmas az árkülönbség, például ugyanazon márka férfiaknak szánt illata 20 990 forint, míg ugyanennek a női változatáért 24 700 forintot kérnek. A felháborodás nem csak női hiszti.

Egy 2015-ös New York-i felmérés például 800 termék árát megvizsgálva arra jutott, hogy az esetek 42 százalékában a nők kénytelenek többet fizetni. De több felmérést is végeztek, és mindegyik hasonló következtetéssel zárult.

Meghátráló óriás

Hiába a kereskedők és a szupermarketek magyarázata, a dühös nőket ezek nem békítik meg. Idén január elején a Tesco úgy döntött, enged a nők akaratának. Hála Paula Scheriff brit jogásznak, aki felhívta az áruházlánc figyelmét, hogy a legolcsóbb borotva kétszer annyiba kerül náluk, ha rózsaszín, mint az ugyanolyan márkájú termék, ha férfiak számára árulják. A Tesco a Nagy-Britanniában található 3500 üzletének árukínálatát megvizsgálta, és azt az ígéretet tette, hogy megszüntetik ezt a jelenséget. Álláspontjuk szerint a jövőben nem kerülnek majd többe a nőknek szánt termékek.

Ezek is érdekelhetnek

Otthoni fitnesz rutin kialakítása egyszerű eszközökkel
Az otthoni aktív életmód nem igényel drága gépeket vagy teljes edzőtermi felszerelést.
Fogyás 50 felett: étrend és fitnesz tippek menopauza idejére
A megfelelő étrend, a rendszeres mozgás és a hormonbarát táplálkozási tippek segítségével 50 felett is formában maradhatsz.
3 gyors diétás süti air fryerben – egészséges édesség percek alatt
Az air fryer nemcsak ropogós krumplihoz vagy csirkéhez ideális – pár perc alatt diétás sütiket is varázsolhatsz vele! Mutatunk három gyors, egészséges receptet, amivel bűntudat nélkül élvezheted az édességet.
Omega-3 és az agyunk: Memória, koncentráció, kiegyensúlyozott hangulat
Az agyunk a legkomplexebb szervünk: folyamatosan dolgozik, még álmunkban is. Ahhoz, hogy tisztán gondolkodjunk, jól emlékezzünk, tudjunk fókuszálni, és ne uraljon el bennünket a hangulatingadozás, nem elég a szellemi edzés – megfelelő tápanyagokra is szükség van. Ebben kulcsszerepet kapnak az Omega-3 zsírsavak, különösen a DHA és az EPA.
Egy korty, és pörög az anyagcsere – így készíts gyömbérshotot otthon
A gyömbér nemcsak fűszer, hanem igazi szuperélelmiszer: serkenti az anyagcserét, erősíti az immunrendszert, és egy frissítő házi shot formájában a diéta és a fitnesz program tökéletes kiegészítője lehet.
Ez az almás süti még diéta mellett is belefér – és mennyei finom!
Az alma és a zab találkozásából született ez a puha, omlós finomság, ami még az alakodra is vigyáz.
Diétás ropogtatnivaló: házi répachips
Egészséges snackre vágysz, ami belefér a diétába is? A házi répachips pár perc alatt elkészül, és garantáltan bűntudat nélkül ropogtathatod.
A változókor titkos tünete: ezért szökik fel a vérnyomásod
A változókor számos kellemetlen tünettel járhat, mint a hangulatingadozás, hőhullám vagy álmatlanság. De vajon tudtad, hogy mindez a vérnyomásodra is hatással lehet?