Elképzelhető, hogy már a termék színe jelentősen emelje az árát? Természetesen. Főként a nőknek szánt termékek esetében lehet észrevenni a különbséget. A jelenség ellen már jogászok is harcolnak, nem is eredmény nélkül.

Rózsaszín adó

A nők többet költenek magukra. Tudjuk ezt nagyon jól, hiszen még a magukra sokat adó férfiak sem járnak olyan gyakran fodrászhoz, mint mi, nők, a manikűrről, pedikűrről, szőrtelenítésről és egyéb szépészeti beavatkozásokról, illetve a nőgyógyásznál tett látogatásainkról nem is beszélve.

De mielőtt női panaszáradatunk igaztalannak tűnne, érdemes kicsit a hétköznapi eszközök, krémek, samponok, miegyebek árait közelebbről is megnézni. Ha összehasonlítjuk a férfiak által vásárolt termékekkel, kiderül, hogy a nők tényleg többet fizetnek csak azért, mert nők. Angol nyelvterületen már külön szót is alkottak erre a jelenségre: ez a pink tax, vagyis a rózsaszín adó.

Drágít a szín

Az elnevezést talán nem is kell magyarázni, elég csak visszagondolni gyerekkorunkra: a lányos dolgok rózsaszínek, a fiúsak kékek. Ahogyan felnőttként is a rózsaszín borotvát vesszük le a polcról, míg párunk a férfi as kék vagy fekete után nyúl. Pedig lehet, hogy jobban tennénk, ha mi is azt választanánk, hiszen nem egy márka esetében fordul elő, hogy hiába ugyanaz a széria, a női borotva egyszerűen többe kerül, még ha ugyanazt „tudja” is.

A felháborodott női vásárlóknak pedig széttárt karokkal válaszolnak a gyártók: a férfiak gyakrabban használják a borotvát, ebből következik, hogy többet vesznek belőle, tehát hosszabb távon ugyanannyit költenek. És persze további indok lehet az is, hogy mi, nők egyszerűen többet fogyasztunk. Könnyebben nyitjuk ki a pénztárcánkat, mint a férfiak, ha például szépségápolási termékről van szó. És válogatunk a különböző termékek között, mert nem mindegy, hogy milyen összetevőt tartalmaz az arckrém, vagy milyen illatú tusfürdővel, szappannal mosakszunk.

Tudják ezt jól a cégek is, gond nélkül emelik magasabbra a női cikkek árát – hiszen úgyis kifizetjük –, ráadásul a nőket célzó marketingre is többet költenek, és ez a többletköltség is az árban jelenik meg. A pink tax nem csak egy-egy drogériatermék esetében jelenik meg. Mélyebben kell a zsebbe nyúlni a ruhaboltokban is, sőt már a játékboltokban is feltűnik a különbség a kislányoknak és kisfiúknak szánt játékok között. A legnagyobb eltérés a luxustermékek, például a parfümök között található, amit tapasztalhatott már az, aki a párjával ugyanannak a márkának a női, illetve férfi termékét használja. A „for women” és a „for men” üvegcsék között nem ritkán hatalmas az árkülönbség, például ugyanazon márka férfiaknak szánt illata 20 990 forint, míg ugyanennek a női változatáért 24 700 forintot kérnek. A felháborodás nem csak női hiszti.

Egy 2015-ös New York-i felmérés például 800 termék árát megvizsgálva arra jutott, hogy az esetek 42 százalékában a nők kénytelenek többet fizetni. De több felmérést is végeztek, és mindegyik hasonló következtetéssel zárult.

Meghátráló óriás

Hiába a kereskedők és a szupermarketek magyarázata, a dühös nőket ezek nem békítik meg. Idén január elején a Tesco úgy döntött, enged a nők akaratának. Hála Paula Scheriff brit jogásznak, aki felhívta az áruházlánc figyelmét, hogy a legolcsóbb borotva kétszer annyiba kerül náluk, ha rózsaszín, mint az ugyanolyan márkájú termék, ha férfiak számára árulják. A Tesco a Nagy-Britanniában található 3500 üzletének árukínálatát megvizsgálta, és azt az ígéretet tette, hogy megszüntetik ezt a jelenséget. Álláspontjuk szerint a jövőben nem kerülnek majd többe a nőknek szánt termékek.

Ezek is érdekelhetnek

Káposztaleves diéta: Gyors fogyás vagy veszélyes módszer?
A káposztaleves diéta egy gyors fogyókúrás módszer, amelyet sokan keresnek, ha pár kilót szeretnének gyorsan leadni. Ha te is kipróbálnád, fontos, hogy tisztában legyél a diéta előnyeivel és hátrányaival, hogy megalapozott döntést hozhass.
Időszakos böjtölés: ha kezdő vagy, erre kell nagyon figyelned
Ha kezdő vagy ebben a módszerben, fontos néhány alapelvet megérteni és betartani a siker érdekében. Íme a legfontosabb szempontok, amelyeket érdemes szem előtt tartani:
3 olcsó diétás recept, amit januárban is imádni fogsz
Fedezd fel három olcsó, de ínycsiklandó diétás receptet, amelyek tökéletesek januári étkezéseidhez! Egyszerűek, táplálóak, és segítenek fenntartani az egészséges életmódot az új évben.
Tisztítsd meg a tested: ezzel a 21 napos egészséges tervvel
Tisztítsd meg a tested és nyerj energiát 21 napos étrendünkkel! Könnyen követhető, finom receptek természetes alapanyagokból. Próbáld ki most!
Vess véget a jojónak: lépj ki a fogyás-hízás örökös körforgásából
A kilók le-fel szaladgálása nemcsak idegesítő, hanem egészségtelen is. Tippjeinkkel most végleg leszámolhatsz a súlyfelesleggel!
Kókuszvíz kávé: A trópusi ízélmény diétás köntösben
Fedezd fel a kókuszvízzel főzött kávé egyedi világát! Ez a hidratáló és kalóriaszegény ital természetes édességével és trópusi ízével tökéletes választás diétázóknak és ínyenceknek egyaránt.
A legjobb téli diétás desszert, ezt a csokikrémet nem lehet abbahagyni
A narancsos csokihab télen is kényeztető és egészséges: C-vitaminban gazdag, erősíti az immunrendszert, kakaója javítja a hangulatot. Diétás verzióban is könnyed, mértékkel fogyasztva tökéletes!
Így vigyázz a bőrödre, ha a hidegben sportolsz
Íme néhány tipp, hogyan óvd a bőrödet, miközben a hidegben sportolsz.

Ajánlataink