A minket körülvevő tárgyak meghatározzák a mindennapjainkat, a külső környezet a lelkivilágunkra is hatással van, ahhoz tehát, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, néha muszáj „lomtalanítást” végezni a közvetlen környezetünkben. Az íróasztalunkon, a szekrényünkben, a szobánkban, a lakásban. A „Jó lesz ez még valamire, inkább megtartom!” hozzáállás hosszú távon igencsak káros, és nem csak fizikai értelemben. (Bár előbb vagy utóbb kénytelenek leszünk nagyobb lakásba költözni, ha mindent meg akarunk tartani. Nem olcsóbb megoldás rendet rakni?)
Időről időre végig kell gondolnunk, hogy melyek azok a tárgyak, eszközök, amelyeket már nem használnak, a tárolásuk tehát felesleges. A munka nem egyszerű – főleg ha jó ideje már csak halmoznak, ki nem dobnak semmit –, de megéri.
Rend a házban, rend a lélekben
Lomtalanítani, rendet rakni soha nem egyszerű, főleg akkor, ha érzelmileg is kötődünk a tárgyainkhoz. Néhány trükkel azonban egyszerűbbé és gyorsabbá tehetjük a dolgunkat. Például: ne költsön feleslegesen új tárolókra, dobozokra. Vegye elő a régi bőröndöket, amiket már nem használ, pakolja abba a téli ruhákat (nyáron), használja ki a fonott kosarakat – ezek a tárolók ugyanolyan jók, mint az újak. Kezdjen kisebb lépésekkel, ne akarjon egy nap alatt tökéletes nagytakarítást végezni. Hétvégére jelöljön ki egy-egy szekrényt vagy szobát, ahol rendet tesz, így biztosan végezni fog a teendőivel. Ha csak pár órát tud erre szánni, tűzzön ki maga kisebb célokat: takarítsa ki a konyhaszekrényt, dobálja ki a lejárt termékeket a spájzból, vagy csak a cipősszekrényben tegyen rendet. Ha nagyban kezd, könnyebben adja fel félidőben – és rosszul jár, ha minden fiók és tároló tartalma félig kipakolva áll a lakás közepén. Az apró sikerek azonban elégedettséggel töltik el, így máskor is könnyebben áll neki a rendrakásnak.
Tegyen rendet az asztalán!
Akár otthonról dolgozik, akár az irodában tölt napi nyolc órát, nagyon fontos, hogy a munkaállomásán rend legyen. A munkát is könnyebben végzi, ha nem kell hosszú percekig a rumliban keresgélni egy-egy fontosabb papírt. Ha rend van az asztalán is, produktívabb, kreatívabb lehet. A rendrakás egyébként a számítógépére is vonatkozik: törölje a felesleges, régi dokumentumokat, rendezze mappába az összetartozó fájlokat, képeket. Törekedjen az egyszerűségre, ésszerűségre.
Intsen búcsút!
Higgye el, csak elkezdeni nehéz: egy idő után sokkal könnyebben válik meg a régi holmiktól. Legyen őszinte magához: valóban használni fogja azt a sálat, amit öt éve kapott egy barátnőjétől, de egyszer sem hordta? Tényleg elő fogja venni azt a prospektust, amit a nyaralásról hozott haza magával? És nézegetni fogja az ugyanonnan hazaszállított kilónyi kagylót? Kell még az a félig törött harapófogó? Gyűjtse ezeket a holmikat egy nagyobb dobozban, és ha a doboz megtelt, döntsön a sorsukról: egy része mehet a szemétbe, a másik felét akár el is adományozhatja. A dobozba kerüléssel időt ad magának, így látni fogja, hogy tényleg feleslegesek-e ezek a cuccok. Ha mégis meggondolná magát – mert egy szeles reggelen pont az a sál egészíti ki tökéletesen az outfitjét –, még mindig kiveheti a dobozból. Ha rendet rakott, kidobott minden felesleges holmit, otthonosabbá teheti a környezetét.
Ha hívogató környezetet teremt az otthonában, jobban fogja érezni magát. Tegyen ki apró gyertyákat, szobanövényeket, képeket a szeretteiről – ezektől máris meghittebb, békésebb lesz a környezete.
EZ IS ÉRDEKELHETI: