Történelmi fordulat állt be a játékpiacon: Barbie felszedett tíz kilót. Szélesebb lett a csípője, megvastagodott a dereka, domborodik a feneke és kerek a vádlija. Ez maga a csoda. Felülkerekedtünk az évtizedes harcban. Barbie lett olyan, mint mi. És nem fordítva.

Olyan, mint mi?

Lehetetlen testarányok

Szürreálisan hosszú lábaival, nádszálvékony derekával és hatalmas melleivel 57 éve ostromolja Barbie az énképünket. Ha hús-vér nő lenne, a magassága meghaladná az 1,9−2,2 métert. A melle szilikonból lenne, és ha már úgyis benézett a plasztikai sebészetre, a lengőbordáitól is megszabadulna. De hiába nézne ki csodásan, nagy valószínűséggel egész nap csak feküdne, mert a kóros soványságtól mozdulni se tudna, és a menstruációja is elmaradna.

A valóságban 1:100 000-hez az esélye annak, hogy egy nőnek természetes körülmények között Barbie-alakja legyen. Viszont sokakat annyira megfog a szuperkarcsú baba imidzse, hogy egy kisebb vagyon és jó néhány fájdalmas beavatkozás árán Barbie-vá operáltatják magukat.

Bár tagadják, a csak „humán Barbie-ként” emlegetett ukrán Valeria Lukyanova és a brazil Andressa Damiani alakja sem lehet más, mint egy plasztikai sebész műve. Ugyan a két nő esete durva szélsőség, tény: az ikonikus baba rengeteg lány és nő önértékelését befolyásolja negatívan – ráadásul úgy, hogy nem is tudnak róla.

Énkép a gyerekkorban

A gyerekek szocializációjuk során különböző viselkedésmintákat sajátítanak el: a látott szerepeket magukévá teszik, azaz egy idő után már azt tartják helyesnek és megfelelőnek, amihez hozzászoktak. A szocializáció egyik fontos kelléke a baba. Brit pszichológusok 5 és 8 év közötti kislányokon tesztelték, hogyan hat a Barbievilág az önértékelésükre.

A 2006-ban végzett kísérlet során egy képeskönyvet adtak a gyereknek, ami egy történetet mesélt el Miráról, aki felkel, majd elmegy vásárolni, hogy új ruhát vegyen az esti buliba. A különbség az volt, hogy az egyik csoportban Barbie szerepelt a képeken, a másikon a 44-es méretű ruhákat viselő Emme nevű baba. A harmadikban semleges, emberalakok nélküli fotókat mutattak.

Ezután a lányoknak el kellett dönteniük, igazak-e rájuk bizonyos állítások, melyek közé a kinézetükre vonatkozó pozitív állításokat rejtettek. Azoknak, akik a Barbie-könyvet nézegették, kimutathatóan alacsonyabb volt az önértékelésük azoknál, akik a másik két albumot lapozgatták. A 7-8 éveseknél már azt is észre lehetett venni, hogy elsajátították a Barbie által sugallt testképet: a vékony alkatot tartották ideálisnak, míg Emme-et kövérnek gondolták.

Négy évvel később holland tudósok megismételték a kísérletet annyi különbséggel, hogy a kislányok játszhattak is a babákkal, illetve egy semleges legókészlettel. A tízperces játék után arra kérték a gyerekeket, válaszszák ki háromtálkányi eltérő színű csokidrazsé közül, melyik a finomabb.

A kérdőívek összesítéséből kiderült, hogy maga a játék nem befolyásolta a gyerekek énképét. Viszont azok, akik a normális testalkatú Emme-mel babáztak, sokkal több édességet ettek, mint a barbizó lányok.

A változás útján

Nem véletlen tehát, hogy Barbie-t rengetegen vádolják azzal, hogy kisebbségi komplexusba taszítja a nőket. A gyártó Mattel cég azonban addig nem szánta rá magát a szépségideál átalakítására, míg nem kezdtek el drasztikusan romlani az eladási mutatói.

Hogy felvegyék a versenyt a sokkal természetesebb nőképet sugárzó játékokkal, például a Jégvarázs vagány főszereplőiről, Elzáról és Annáról mintázott figurákkal, úgy döntöttek, hogy másféle testalkatú Barbie-kat is piacra dobnak. Mielőtt nekiálltak volna a Barbie-imázst lebontani, a legnagyobb titokban megmutatták a terméket a fogyasztóknak.

Az anyukáknak és a kislányoknak azt kellett eldönteniük, mennyire tetszenek nekik a teltkarcsú („curvy”), a magas („tall”) és az alacsony („petite”) Barbie-k, akiknek nemcsak az alkata, hanem a bőr- és hajszíne is jelentősen eltért a megszokottól. A felnőtteknek rögtön bejött az újítás, mert magukra ismertek a babákban.

A gyerekek is szívesen játszottak velük, de állították, ez nem Barbie. Mert Barbie vékony, magas, szőke és kék szemű. Úgy jó, ahogy van.

Isteni diétás vacsora néhány szem paradicsomból
Találtál a hűtőben pár szem paradicsomot, és néhány tojást? Ne is keresgélj tovább, mert máris kész a diéttás vacsorád! Mutatjuk a receptet.
Gyorsabb anyagcsere – gyorsabb fogyás
Mindannyian szeretnénk kicsit gyorsítani az anyagcserénken, ám többnyire úgy gondoljuk, a megváltoztathatatlant minek bolygatni. Bár a genetikán és az életkoron valóban nagyon sok múlik, apró trükkökkel felgyorsíthatjuk a folyamatot.
Kúszás, mászás, csimpaszkodás – Ezekkel a játékokkal lesz aktív a szünidő!
Amikor vége az ovinak és az iskolának, gyermekeink számára rengeteg idő szabadul fel. Ráadásul, a nyári időszakban még több energiájuk van és a pedagógusok helyett gyakran napközben is a szülők feladata, hogy elfáradjanak.
Bemutatkozik a kultikus női sneaker
A sneaker cipő világhírűvé vált. Ma már kétségtelen, hogy az egyik legkedveltebb lábbelinek számít mind a hölgyek mind az urak részéről. De nem csak a női- és a férfilélek van oda teljesen ezekért a cipőkért, hanem univerzálisan mindenki.
6 hatásos arcpakolás nyári gyümölcsből
Egy fárasztó nap után az arcunk is felfrissülhet, regenerálódhat a nyári gyümölcsök nyújtotta kényeztetéstől.
Ha már megtörtént a baj – diéta ételmérgezés után
A bajt jobb elkerülni, de ha már bekövetkezett, okos diétával, megfelelő élelmiszerek fogyasztásával megkönnyíthetjük a gyógyulás folyamatát.
Futás melegben: erre kell figyelni!
A futásra könnyű nemet mondani. Nem szeretünk futni, ha esik az eső vagy a hó, ha fúj szél, ha túl hideg van, és persze akkor sem, ha túl meleg.
Nyáresti sütögetés hízás nélkül
A grillezésre könnyen rá lehet kapni, mert igazán kellemes program nyárestéken. Csakhogy a kései evéssel csínján kell bánni, mert a kolbászhegyek vagy a szalonna néhány pohárka borral leöblítve könnyen megbosszulja magát, főként deréktájon.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.