Történelmi fordulat állt be a játékpiacon: Barbie felszedett tíz kilót. Szélesebb lett a csípője, megvastagodott a dereka, domborodik a feneke és kerek a vádlija. Ez maga a csoda. Felülkerekedtünk az évtizedes harcban. Barbie lett olyan, mint mi. És nem fordítva.

Olyan, mint mi?

Lehetetlen testarányok

Szürreálisan hosszú lábaival, nádszálvékony derekával és hatalmas melleivel 57 éve ostromolja Barbie az énképünket. Ha hús-vér nő lenne, a magassága meghaladná az 1,9−2,2 métert. A melle szilikonból lenne, és ha már úgyis benézett a plasztikai sebészetre, a lengőbordáitól is megszabadulna. De hiába nézne ki csodásan, nagy valószínűséggel egész nap csak feküdne, mert a kóros soványságtól mozdulni se tudna, és a menstruációja is elmaradna.

A valóságban 1:100 000-hez az esélye annak, hogy egy nőnek természetes körülmények között Barbie-alakja legyen. Viszont sokakat annyira megfog a szuperkarcsú baba imidzse, hogy egy kisebb vagyon és jó néhány fájdalmas beavatkozás árán Barbie-vá operáltatják magukat.

Bár tagadják, a csak „humán Barbie-ként” emlegetett ukrán Valeria Lukyanova és a brazil Andressa Damiani alakja sem lehet más, mint egy plasztikai sebész műve. Ugyan a két nő esete durva szélsőség, tény: az ikonikus baba rengeteg lány és nő önértékelését befolyásolja negatívan – ráadásul úgy, hogy nem is tudnak róla.

Énkép a gyerekkorban

A gyerekek szocializációjuk során különböző viselkedésmintákat sajátítanak el: a látott szerepeket magukévá teszik, azaz egy idő után már azt tartják helyesnek és megfelelőnek, amihez hozzászoktak. A szocializáció egyik fontos kelléke a baba. Brit pszichológusok 5 és 8 év közötti kislányokon tesztelték, hogyan hat a Barbievilág az önértékelésükre.

A 2006-ban végzett kísérlet során egy képeskönyvet adtak a gyereknek, ami egy történetet mesélt el Miráról, aki felkel, majd elmegy vásárolni, hogy új ruhát vegyen az esti buliba. A különbség az volt, hogy az egyik csoportban Barbie szerepelt a képeken, a másikon a 44-es méretű ruhákat viselő Emme nevű baba. A harmadikban semleges, emberalakok nélküli fotókat mutattak.

Ezután a lányoknak el kellett dönteniük, igazak-e rájuk bizonyos állítások, melyek közé a kinézetükre vonatkozó pozitív állításokat rejtettek. Azoknak, akik a Barbie-könyvet nézegették, kimutathatóan alacsonyabb volt az önértékelésük azoknál, akik a másik két albumot lapozgatták. A 7-8 éveseknél már azt is észre lehetett venni, hogy elsajátították a Barbie által sugallt testképet: a vékony alkatot tartották ideálisnak, míg Emme-et kövérnek gondolták.

Négy évvel később holland tudósok megismételték a kísérletet annyi különbséggel, hogy a kislányok játszhattak is a babákkal, illetve egy semleges legókészlettel. A tízperces játék után arra kérték a gyerekeket, válaszszák ki háromtálkányi eltérő színű csokidrazsé közül, melyik a finomabb.

A kérdőívek összesítéséből kiderült, hogy maga a játék nem befolyásolta a gyerekek énképét. Viszont azok, akik a normális testalkatú Emme-mel babáztak, sokkal több édességet ettek, mint a barbizó lányok.

A változás útján

Nem véletlen tehát, hogy Barbie-t rengetegen vádolják azzal, hogy kisebbségi komplexusba taszítja a nőket. A gyártó Mattel cég azonban addig nem szánta rá magát a szépségideál átalakítására, míg nem kezdtek el drasztikusan romlani az eladási mutatói.

Hogy felvegyék a versenyt a sokkal természetesebb nőképet sugárzó játékokkal, például a Jégvarázs vagány főszereplőiről, Elzáról és Annáról mintázott figurákkal, úgy döntöttek, hogy másféle testalkatú Barbie-kat is piacra dobnak. Mielőtt nekiálltak volna a Barbie-imázst lebontani, a legnagyobb titokban megmutatták a terméket a fogyasztóknak.

Az anyukáknak és a kislányoknak azt kellett eldönteniük, mennyire tetszenek nekik a teltkarcsú („curvy”), a magas („tall”) és az alacsony („petite”) Barbie-k, akiknek nemcsak az alkata, hanem a bőr- és hajszíne is jelentősen eltért a megszokottól. A felnőtteknek rögtön bejött az újítás, mert magukra ismertek a babákban.

A gyerekek is szívesen játszottak velük, de állították, ez nem Barbie. Mert Barbie vékony, magas, szőke és kék szemű. Úgy jó, ahogy van.

Ezek is érdekelhetnek

10 perces diétás barackleves - ennél jobb a melegben nem kell!
A nyár legízletesebb gyógyító gyümölcse a barack. Ez a rostokban gazdag, lédús csemege tisztítja és méregteleníti az egész testet és rengeteg variációban elkészíthető. Most egy levest készítettünk belőle.
Hűsítő édesség, amit nyáron is ehetsz – így csináld!
Nyáron sem kell lemondanod az édességről, csak okosan válassz! Ez a könnyű, hűsítő finomság pár perc alatt elkészül, tele van friss gyümölccsel, mégis barátságos a diétádhoz – próbáld ki, és élvezd a nyár minden falatját bűntudat nélkül!
15 perces otthoni edzésterv, ha nincs időd semmire
Nincs időd órákig edzeni? Nem gond! Ez a 15 perces otthoni edzésterv tökéletes, ha gyorsan, eszközök nélkül szeretnél formába lendülni. Csak a saját testsúlyodra és egy kis kitartásra lesz szükséged!
5 étel, amit este is nyugodtan ehetsz fogyókúra alatt
Este rád tör az éhség, de nem akarod tönkretenni a diétádat? Nem kell éhezve lefeküdnöd! Mutatunk 5 egyszerű és finom ételt, amit bátran ehetsz este is, ha fogyni szeretnél – bűntudat nélkül.
Életmódváltás 40 felett - Zoltánnak sikerült, neked is fog!
Az életmódváltás ne legyen egy távoli terv, kezdd el most, Zoltán példája alapján! Sosem késő elkezdeni. Mutatjuk hogyan csináld!
Nincs időd edzeni? Íme a trükk, amit bárhol bevethetsz
Nincs időd hosszú edzésekre? Egy orvos szerint már napi néhány perces mozgással is látványos eredményt érhetsz el – ha jól illeszted be a napirendedbe.
A legjobb diétás nyári limonádék
Ha nyáron is figyelsz az alakodra, de nem szeretnél lemondani a hűsítő finomságokról, akkor ez a diétás limonádéválogatás neked szól. Könnyű, frissítő, kalóriaszegény italok, amelyeket pár perc alatt elkészíthetsz otthon – és még a diétádat sem veszélyeztetik.
Menopauza, puffadás, fájdalom? A lepkeszegmag lehet a válasz
A keleti gyógyászatban évezredek óta ismert – az ayurvéda szerint melegítő, nyákoldó, gyulladáscsökkentő és anyagcserét serkentő hatású, de számos más kincset érő hatással büszkélkedhet.

Ajánlataink