A tavaszi karbantartás egy kiadós mosással kezdődjön, ami után száraz ronggyal töröljük szárazra a kerékpárt. Ezután alaposan nézzük át, alkalmas-e a biztonságos közlekedésre- írja a Bors.
A karbantartást a fékekkel kezdjük
A fékpofákat, ha már teljesen simára koptak, akkor feltétlenül cserélni kell. A fékpofák visszahelyezése után úgy állítsuk be őket, hogy behúzott állapotban teljes felületükkel felfeküdjenek a felnire. Fontos, hogy a fékkarokat ne lehessen a kormányig behúzni, különben nem lehet majd kellő erővel fékezni.
Jöhet a gumi és a felni
Nézzük át a gumit, és ha a mintázata már nagyon kopott, néhol kikandikál a belső szövet vagy vágásokat, repedéseket találunk, akkor mindenképpen cseréljük újra, különben előbb-utóbb biztosan defektünk lesz. Ellenőrizzük a felni állapotát is: a hibátlan felni pereme sértetlen, nincs benne nyolcas, és nincs tojás alakja sem.
Ha kell, állítsuk be újra
A nyereg és a kormány helyes beállításánál a nyeregcsövet annyira kell kihúzni, hogy a pedál alsó helyzetében nyújtva legyen a lábunk, de még ne kelljen oldalra billenni a tekeréshez. A kormány olyan magasságban legyen, hogy egyenes derékkal, kényelmesen tudjuk fogni. Ez általában megegyezik a nyereg magasságával.
Ne feledkezünk meg a lánc és a fogaskerekek tisztításáról!
A megtisztított láncot egy ronggyal töröljük át, majd kenjük be műszerolajjal, vagy fújjuk be lánckenő spray-vel. A legtöbb első- és hátsó váltón található két csavar, amellyel a váltó legszélső helyzeteit lehet beállítani. Ezeket állítsuk be úgy, hogy a lánc és a váltó akkor se feszüljön, ha a lánc a szélső fogaskerekeken fut.
Legyen kéznél a pumpa is
Ha mindezzel végeztünk, már csak a keréknyomás ellenőrzése maradt hátra. A puha gumi balesetveszélyes, mert nehezebben irányítható, és könnyebben kap defektet. A túl kemény guminak is van hátránya: könnyebben megcsúszik az úton és kényelmetlenebb, mert keményebben átadja az út egyenetlenségeit.