A vitathatatlan pozitívumai között azonnal kiemelendő a kiváló rekreációs hatás, az autózáshoz viszonyítva lényegesen olcsóbb, illetve a környezetünk megóvásának, a levegő minősége szempontjából sem mellékes szempont. A bringázás a ciklikus mozgásformák közé tartozik, ami annyit jelent, hogy a kerékpározás során egymás után gyorsan ismétlődik ugyanaz a mozdulatsor, a mozgás pedig dinamikus.
A legfontosabb egészségügyi szempont, hogy a szív- és vérkeringési rendszerre jótékony hatással van. A légzésszám a kerékpározás közben emelkedik, a szív munkája pedig fokozódik (a vérnyomás emelkedik, a pulzus nő, ennek következtében élénkül a vérkeringés, ami azt jelenti, hogy azonos idő alatt a szervezet sejtjeihez nagyobb mennyiségű oxigén jut el, mint nyugalmi állapotban (azonban ezzel párhuzamosan az intenzív mozgás következtében emelkedik a sejtek oxigénigénye). Vagyis a terhelhetőséget, a szervezet fizikai teljesítőképességét a rendszeres kerékpározás nagymértékben javítja, valamint kedvezően befolyásolja a vér zsírsav- és lipidtartalmát a mozgás során lezajló biokémiai változások eredőjeként. Ezenkívül megemlíthetjük még a praktikus szempontokat is: könnyen telepíthető, egyszerűen alkalmazható, és nem utolsósorban a terhelés intenzitásának könnyű szabályozhatósága jellemzi). Ez utóbbi tulajdonságának köszönhetően nem véletlenül vált a szobabicikli mellett a kardiológiai terheléses vizsgálatok referenciaeszközévé.
Mindent megmozgat
További fontos és pozitív tulajdonsága, hogy a kerékpározás a test összes izmát megmozgatja. A pulzus vizsgálata az egyik legrégebben alkalmazott orvos-diagnosztikai módszernek számít, amely a mai napig nélkülözhetetlen része az általános betegvizsgálatnak a szívverés hallgatásával és a vérnyomás mérésével együtt végezve. A kardiovaszkuláris hatások mellett a kerékpározás a szervezetre több más jótékony hatást is kifejt. Jobban láthatóvá válnak az izmaink, köszönhetően a mozgás zsírégető hatásának, az izomtónusunk pedig szebbé válik a rendszeres igénybevétel okozta vérbőségtől. Kíméletes az ízületekhez, mivel azokra jóval kisebb terhet ró, szemben a kocogással, vagy a futással. Ezenkívül az elhízást is csökkenti, mi több, rendszeres gyakorlással nagymértékben meg is előzi azt.
Sokak számára nagy segítség, akár mint a munkába járás eszköze, akár a reggeli-délutáni stressz elkerülésében, és/vagy levezetésében nyújtott segítsége. Mivel a kerékpározás nagyfokú odafigyelést igényel a környezetre, ezáltal kiváló gondolatelterelő hatása is van, ami a stressz csökkentésének összes pozitív tulajdonságát jelenti.
Jól válasszunk kerékpárt
Azonban az imént felsorolt pozitívumok mit sem érnek, amennyiben nem a megfelelő kerékpárra esik a választásunk. Ebben nagy segítséget nyújthat a kerékpárszaküzletek személyzete. A városi közlekedéshez ugyanis más adottságú kerékpár szükséges, mint akár a gyorsasági kerékpározáshoz, vagy a szabadidőben történő biciklis természetjáráshoz. Először tehát a felhasználási területet határozzuk meg, vagyis azzal legyünk tisztában, mire és milyen körülmények között kívánjuk használni a bringánkat. A megfelelő típus kiválasztása csak ezután történjen meg – természetesen csak alapos megfontolás után. Ne sajnáljuk tehát a keresgéléssel és a különféle típusok megismerésére fordított időt!
A kerékpárnak – ahogy összes többi sporteszközhöz – tökéletesen illeszkednie kell a tulajdonosához és annak igényeihez. Az egészséges életet a kerékpárválasztás ugyanis hosszú időre befolyásolja, és a mozgás amilyen előnyt jelenthet, olyan nagy egészségügyi kockázatokat is rejthet magában, amennyiben nem megfelelően választunk. Fontos, hogy optimálisan legyen beállítva mind az ülés és a kormány magassága, mind a pedáloktól való távolság, hiszen egy kényelmetlen sporteszköz nemcsak a mozgás örömét veszi el, emellett az egészségre sem hat jótékonyan a kóros testtartások kialakulása következtében.
Ugyanígy nem mehetünk el szó nélkül annak a biciklistának az egészsége mellett sem, aki a városi csúcsforgalomban próbál haladni, ugyanis egyértelműen egészségtelen a szmoggal telített levegő belégzése. Azonban ehhez azonnal hozzá kell tenni, hogy az autóban ülők is ugyanezt a levegőt lélegzik be, sőt, sokszor hosszabb ideig is, mint a kerékpáros társaik – ellenben a bringások az intenzív mozgás következtében a fokozott oxigénbevitellel párhuzamosan sokkal több káros anyagot lélegeznek be. A kerékpáros szaküzletekben széles választékban kaphatók speciális bringás maszkok – amennyiben hosszú távon szeretnénk élvezni a nyeregben eltöltött időt és az egészségünket is óvni akarjuk, mindenképpen érdemes beszerezni ebből a kiegészítőből is.
A biciklizők helyzetének megkönnyítésére és normalizálására az államok döntéshozóinak támogatásával, új kerékpárutak létesítésével, a már több országban bizonyított nyilvános kerékpárkölcsönző standok felállításával s egyéb hathatós intézkedésekkel a kerékpározásban rejlő lehetőségek könnyebben elérhetők lesznek. Mi azonban ezen a téren alapos lemaradásban vagyunk. Ennek ellenére, ha tehetjük, pattanjunk a nyeregbe, hogy minél gyakrabban élvezhessük e nagyszerű sporteszköz nyújtotta előnyöket.
Egy folyamatos, egyenletes, egy órán át tartó, alacsony intenzitású szobakerékpározás kb. 300 kcal-át igényel, ami lehet, hogy nem tűnik soknak, azonban a fogyókúra szempontjából nagyon is kedvező, mivel a zsírokból származik az elvesztett energia nagy része. Ellentétben a spinning-gel (edzőteremben végzett, magas intenzitású, zenés kerékpáros aerobik óra), amelynek hatására akár 700-800 kalóriát is elégethetünk, ennek jelentős része szénhidrát. Emiatt a spinning után kínzó éhségérzet is jelentkezhet, amely a szénhidrátok minél hamarabb történő pótlására készteti a kerékpárost. Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy spinninggelni nem érdemes. Ugyanis rendkívüli módon megdolgoztat, kifáraszt, ezért elsősorban a megfelelő edzettség elérése után érdemes csak belekezdeni.