Először is, gondoskodjunk róla, hogy kerékpárunk rendelkezzen a megfelelő felszereltséggel. Ehhez olvassa át az alábbi listát és ellenőrizze biciklijét. Fontos még, hogy amennyiben lakott területen kívül vagy éjszaka, esetleg rossz fény- és látási viszonyok mellett tekerünk, akkor viseljünk fényvisszaverő mellényt a balesetek elkerülése érdekében.
Kerékpározzunk szabályosan!
Ha a kétkerekűnket gondosan felszereltük, fejünkön a sisak, rajtunk a láthatósági mellény – amennyiben szükséges –, útnak indulhatunk. Fontos, hogy a lámpánk legalább 150 méternyi távolságot világítson be. A lámpa folyamatosan világítson, mert a villogás, a szabálytalanul fénylő lámpa büntethető. Ha sötétben tekernénk, érdemes felerősíteni ruhára, táskára vagy akár a sisakra egy villogót a jobb láthatóság érdekében. Nem kell aggódni, ezekért nem jár büntetés, a villogók ugyanis nem közvetlenül a kerékpárra vannak felszerelve, és a fényük sem olyan erős, mint egy lámpáé. Kerékpározzanak biztonságosan és persze rendszeresen!
Hasznos tudnivalók
Ha nincs lakat – Gyakran kell úgy őrizetlenül hagynunk a kerékpárunkat, hogy az még látótávolságon belül van, de azért ha valaki felpattanna rá, akkor bottal üthetnénk a nyomát. Ilyenkor segíthet az első kerék fékjének a beszorítása, ami megakadályozza a tolvaj gyors menekülését. Mások pont az ellenkezőjét csinálják: mindkét féket kiakasztják – sőt a tolvajt még jól meg is kergetik, hogy az minél gyorsabban meneküljön. És aztán fék nélkül minél nagyobbat essen az első sarkon.
Olajfoltok – Minél hosszabban volt száraz idő, annál valószínűbb, hogy az első esőcseppek az addig biztos tapadást elősegítő aszfaltot csúszós, olajos jégpályává változtatják. Elsősorban a kereszteződések előtt, ahol az autók hosszabban várakoznak, és különösen a sávok közepén számítsunk esős időben a szivárványos olajfoltok jelenlétére.
Lánccal felfelé – Ha nincs minek támasztani a kerékpárt és mindenképp le kell fektetni, akkor mindig a bal oldalára döntsük. Így megkíméljük a hajtóművet és a sebességváltót attól, hogy szükségtelenül sok kosz kerüljön bele!
Védje a szemét – Aki látott már autószélvédőt egy nyári kora esti bogárinvázió után, annak nem kell különösebben bizonygatni egy jó profilú sportszemüveg fontosságát. Válasszunk mindig a fényviszonyoknak megfelelő árnyalatú napszemüveget, ha lehet, akkor polarizált lencsével, ami kiemeli a kontrasztokat.
Oszlop mellé tömegben – Ha egy oszlopnak támasztja a kerékpárt, akkor nagy a veszélye annak, hogy más bringások óhatatlanul fellökik, amikor a saját bicajukkal foglalatoskodnak. Legjobb, ha a nyereg első részét támasztja az oszlopnak, az oszlop felé eső pedált pedig addig forgassa hátrafelé, amíg az szintén az oszlopnak nem feszül. Így a nyereg kiszélesedő része megakadályozza, hogy a bringa hátraguruljon, a pedál pedig azt, hogy előre.
Leesett a lánc – Láncváltós kerékpárnál, ha jól vannak beállítva a váltók, akkor extrém körülményeknek kell bekövetkezniük ahhoz, hogy a lánc leessen. Ha ez mégis megtörténik, elég az első váltóval a nagyobb hajtókerekek felé váltani, és a lánc magától visszaemelődik a fogaskerékre. Ha mégsem, akkor a lakáskulccsal alányúlva a láncnak, anélkül tudja visszarakni a láncot, hogy nagyon összekenné magát.