Minőségi idő
Sokan azzal áltatják magukat, hogy szeretnének több értékes időt tölteni a családjukkal, aztán a vége az, hogy mindenki az okostelefonját macerálja. Felmérésekből kiderült, hogy sokan, amint felébrednek, azonnal ellenőrzik a telefonjukat, a leveleket, a közösségi oldalon történteket, még azelőtt, hogy megcsókolták volna a gyerekeiket vagy elindultak volna a mosdóba. A fontossági sorrendet mindenki maga alakítja ki. Ha elszaladt a ló, akkor is meg lehet állítani, és visszatérni a valós élet valós örömeihez. Az információs társadalom egyre több időrabló hobbit kínál, legyen az a Facebook, a Twitter, az Instagram.
Ezek a közösségi oldalak könnyen függővé tesznek, odaragasztanak bennünket a gép elé. De milyen áron? Az ár, amit fizetünk, megint csak a szabadidőnk. Mert ha összeadjuk azt a sok tíz percet, amit ezeken az oldalakon töltünk, kiderül, hogy sokkal több időnk van, mint gondolnánk. Csak fel kell szabadítani, hatékonyan és ügyesen csoportosítani. Az első és legfontosabb szabály, hogy ne akarjon multifunkciós lenni. Ha dolgozik, kapcsolja ki a közösségi oldalakat, így kisebb lesz a kísértés arra, hogy elkalandozzon.
Mi az időgazdálkodás?
A célok napi szintű megfogalmazása, a tudatos tervezés és hatékony végrehajtás. Hogy ez működjön, érdemes megnézni, hogyan is alakul egy átlagos napunk, mivel mennyi időt töltünk el. Ha ezt összeírjuk, látni fogjuk, hol folyik el feleslegesen a legtöbb idő, hol lehet spórolni, átszervezni. Ismerje fel az erősségeit! Mindenkinek megvan a maga ritmusa, vannak, akik reggel lendületesebbek, vannak, akik este. A feladatai elosztásakor ezt is vegye figyelembe. A nehéz, nagy összpontosítást igénylő feladatokat tegye a legkedvezőbb idősávba, a többivel máskor is elboldogul.
Tervezzen napi és heti szinten
Legyenek meg a napi és a heti teendők. Érdemes erre egy fél órát rászánni, és beosztani a heti feladatokat, minél ésszerűbben, üresjáratokat kiiktatva és határidőket szabva. Ez azoknak fontos és hasznos különösen, akik szeretnek elmélázni olyan apróságokon, hogy most menjenek-e tankolni vagy holnap, vagy azoknak, akik lustaságból nem mennek be a gyógyszertárba, mert az 200 méterrel arrébb van.
Mi a fontos?
Hatékonyság és eredményesség nem ugyanaz. Ha keményen dolgozunk a kevésbé fontos feladatokon, az nem hatékony. ahhoz, hogy hatékonyak legyünk, el kell dönteni, milyen feladatok sürgősek és fontosak, mire kell leginkább összpontosítani.
Az üresjáratok megszüntetése
Soha ne menjen üres kézzel sehova. Ez az otthoni rendrakás titka, hogy ha már elindultam, akkor átviszem, kiviszem, beteszem. A munkahelyen ugyanez a helyzet, ha már át kell mennie egy másik szobába, osztályra, akkor az összes oda tartozó ügyet intézze el. A családi ügyeket is így érdemes csoportosítani, egy délután koncentráltan elintézni a csekkeket, a bevásárlást, a tisztítót. Sokan munka után már nem éreznek késztetést különféle ügyeket intézni, halogatják vagy csak egyet intéznek el naponta. Ennek az a hátránya, hogy elúszik az egész hét, elmegy minden szabadidő.
Mindig a „nemszeretem” dolgokkal kezdje
Ha sokáig halogatja a kényes telefont, kellemetlen beszélgetést, az rányomja a bélyegét a kedvére és a teljesítményére is. Érdemes reggel letudni az összes olyan tennivalót, amivel kapcsolatosan ellenérzése van. A feladatok megosztása csak úgy lesz mindenkinek szabadideje a családban, ha elosztják a feladatokat, igazságosan és egyenlően. Mindenki vállal valamit, természetesen a gyerekek is, a korukhoz, ügyességükhöz mérten. A munkában is előtérbe kell helyezni a csapatmunkát, sokszor többet ér, mint az egyéni bozótharc. Egy jó vezető képes a feladatokat a megfelelő embereknek delegálni. Beosztottként sem kell szégyellni, ha segítséget kérünk, amikor úgy érezzük, hogy összecsaptak a fejünk felett a hullámok.