Energia vagy kalória
A két fogalom tulajdonképpen ugyanazt jelenti, az energiának a kalória (kilokalória) a mértékegysége. Azt mutatja meg, hogy a termék elfogyasztásával mennyi energiához jut a szervezet, azaz mennyi kalóriát eszünk vagy iszunk meg. A köznyelvben inkább az utóbbit használjuk, és bevitt kalóriáról, elégetett kalóriáról beszélünk.
Cukormentes vagy energiamentes
Ez a két fogalom nem ugyanaz, hiszen az egyik a kalóriatartalomra, a másik egy összetevőre, illetve annak hiányára vonatkozik. Azok az élelmiszerek is lehetnek kalóriadúsak, amelyekben egyáltalán nincs cukor, de például magas a zsír- vagy fehérjetartalmuk. Persze a cukornak is van kalóriatartalma. Az viszont biztos, hogy az az üdítő, amire rá van írva, hogy kalóriamentes vagy zérókalóriás, az nem tartalmaz hozzáadott cukrot.
Csökkentett kalória- tartalmú, alacsony kalóriatartalmú, kalóriamentes
A három megnevezés három különböző csoportot jelöl a kalóriatartalom nagysága szempontjából. Csökkentett kalóriatartalmú termékről akkor beszélhetünk, ha az eredeti receptet újragondolják, és annak kalóriatartalmát legalább 30 százalékkal lejjebb viszik, az üdítőknél például úgy, hogy a felhasznált cukormennyiséget csökkentik. Magyarul, kevesebb cukorral készítik, mint korábban, így az ital kevesebb kalóriát is tartalmaz. Sokszor a csökkentés mértékét fel is tüntetik a csomagoláson: „30 százalékkal csökkentett cukortartalommal”. Alacsony kalóriatartalmú termékről folyadékok, azaz italok esetében akkor beszélünk, ha annak 100 ml-re vetített kalóriatartalma 20 kcal alatt marad.
Kalória- vagy energiamentes, zérókalóriás az a termék, amelynek 100 ml-re vagy grammra vetített kalóriatartalma 4 kcal alatt marad. Ami energiamentes, kalóriamentes vagy zérókalóriás, az egyben biztosan cukormentes is. Az édes ízt ezeknél a termékeknél édesítőszerekkel, például sztíviakivonattal érik el. A gyártók ma már egyre több választási lehetőséget kínálnak a fogyasztóknak, hogyha úgy szeretnék, akkor kedvenc üdítőjük ízét akár cukormentes változatban is élvezhessék. A nagy üdítőmárkákon például a „zero”, a „free” és természetesen a „cukormentes” megnevezés utal arra, hogy a termék nem tartalmaz cukrot.