Szent-Györgyi Albert vitaminja számos jótékony hatással bír szervezetünkre. Mindenki számára ismert például a téli megfázások idején betöltött szerepe. A C-vitamin fokozza immunrendszerünk működését, ennek köszönhetően lerövidíti a meghűléses megbetegedések hosszát és enyhíti a tüneteket. Azonban a náthán kívül még számos esetben fejti ki jótékony hatását.

Mit egyél, ha szeretnél több C-vitamint?

A C-vitamin gyorsítja a csontok és a fogak fejlődését, a fogíny, égési sérülések és sebek gyógyulását. Ezenkívül csökkenti a daganatos megbetegedések kialakulását is. Bőrünk kollagén képződését is befolyásolja. Ha szeretnénk elkerülni a száraz és repedezett bőrt, biztosítsuk szervezetünk számára a megfelelő C-vitamint. Csökkenti a vér koleszterin szintjét is, ennek köszönhetően a szívinfarktus veszélyét is.

Felnőttek számára az ajánlott napi mennyiség 65 -90 mg. Ez a mennyiség megfelel egy nagyobb narancsnak, 15 dkg epernek, vagy brokkolinak. Mivel vízben oldódó vitamin, szervezetünk nem tudja raktározni. A felelsleges mennyiség távozik a szervezetünkből, így azt túladagolni sem lehet. Ezen tulajdonságainak köszönhetően szervezetünkben könnyen felléphet C-vitamin hiány is. Erre a következő tünetek utalhatnak: gyakori fizikai fáradtság, levertség, vérző fogíny, gyakori nátha, édesség utáni vágy.

Hogyan őrizzük meg ételeink C-vitamin tartalmát

A C-vitamin könnyen oxidálódik hő, fény és levegő hatására, ezzel jelentősen veszít jótékony hatásából. Ráadásul vízben oldódó vitamin, így a főzés során a zöldségek Cvitamin tartalma nagyrészt a főzővízbe kerül. Emiatt ajánlott a zöldséget és gyümölcsöt nyersen fogyasztani. Ekkor csak arra kell figyelnünk, hogy a meghámozott, felvágott ételt mihamarabb fogyasszuk el. Ha készételt szeretnénk csinálni, akkor a C vitaminban gazdag ételek készítésénél ügyeljünk arra, hogy friss zöldségből és gyümölcsből dolgozzunk és gyors pirítást, vagy gőz fölötti párolást válasszunk. Ezzel minimálisan befolyásoljuk az ételek C vitamin tartalmát.

10 étel, ami több C vitamint tartalmaz, mint a narancs

chili paprika, kaliforniai paprika, fodros kel, brokkoli, eper, karfiol, kelbimbó, ananász, kivi, mangó

Mintaétrend:

1. nap

Reggeli: Alma és narancs saláta, mézes, citromos öntettel

Ebéd: Brokkoli krémleves, epres krémtúró

Vacsora: Zöld saláta kaliforniai paprikával, mézes, balzsamecetes öntettel

2. nap

Reggeli: Zabkása kivi szeletekkel

Ebéd: Frankfurti leves, ananászos gyümölcsrizs

Vacsora: Sült karfiol

Tízóraira és uzsonnára fogyasszunk magas C-vitamin tartalmú gyümölcsöt.

 

 

Ropogós fodros kel

Leveles kel

Fotó: shutterstock

A kel vastag száráról lehúzzuk a zöldjét és nagyobb darabokra tépjük. Megmossuk és alaposan megszárítjuk, különben nem lesz ropogós a kel. Tegyük egy edénybe és locsoljunk rá egy kevés olívaolajat, szója szószt és szórjuk meg szezámmaggal. Jól keverjük össze, majd fektessük a leveleket egy sütőpapírral kibélelt tepsibe. 190 fokon süssük a leveleket 6-8 percig, gyakran ellenőrizve, hogy a kel ne süljön túl. Akkor van kész a ropogósunk, amikor a közepe még puha egy kicsit.

Hozzászólások

Citromos-túrós álomtorta diétázóknak
Ebben az isteni finom sütiben alig van szénhidrát, biztosan nem hizlal, bátran ehetsz belõle több szeletet is!
Mézes fortélyok – Hámlasztás, pakolás és arctisztítás
A méz az egyik legegészségesebb természetes édesítőszer, amely a szépségápolásban is hatékonyan alkalmazható. Használd a bőrápolásban minden nap, más természetes anyagokkal együtt.
Nagyon fontos a nőknek a vas! Mutatjuk, hogy pótold
A vas nagyon fontos szerepet játszik szervezetünk egészséges működésében. Segít oxigént juttatni a sejtjeinkhez, és ha nincs belőle elég, akkor viszonylag hamar jelentkeznek a tünetek.
7 ötlet a nyárra: így lesz dús és egészséges a hajad
Mire elindul a nyári szezon sokka egészségesebb lesz a hajad. Néhány dologra figyelj oda, és akár pár hónap alatt dúsabbá, szebbé varázsolhatod a hajkoronád. Mutatjuk az ötleteket!
Cukormentes álom: kóstold meg a málnát kókusszal
Villámgyorsan elkészítheted, cukor- és lisztmentes, viszont pokoli finom. A málna és a kókusz együtt tökéletes párost alkot, elrontani sem tudod, olyan egyszerű ez a recept.
Kondiveszély! – A 15 legidegesítőbb szokás az edzőteremben
Egy külföldi életmódmagazin az egyik közösségi portálon közvélemény-kutatást végzett arról, hogy melyek a konditerembe járók szerint a legidegesítőbb edzőtermi szokások. Érdekes, de egyáltalán nem meglepő válaszok születtek. A mi kedvencünk például az, ha maguk után nem takarítanak a vendégek.
A legjobb tippek, hogy 70 évesen is fittek legyünk
Kíváncsi vagy, melyik életkorban, mit kellene teljesítened ahhoz, hogy még 70 évesen is egészséges legyél?
3 zseniális tavaszi diétás leves, ezzekből bátran ehetsz
Most már tényleg itt a jó idő, egyre több idényzöldséget lehet kapni a piacon és a boltokban is. Finom, könnyű és nem utolsósorban egészséges ételeket készíthetsz belőle.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.