Oldal kiválasztása
Sportolás közben mindannyian tapasztalhatjuk, hogy szívverésünk és pulzusszámunk fokozódik, és a nyugalmi állapothoz képest szívünk szinte majd kiugrik a helyéről. Ezzel főként azok szembesülhetnek, akik rendszertelenül sportolnak, ezért kevésbé edzettek, és akár öt perc mozgás után is már az egekben van a pulzusuk. Vannak olyanok is, akiknek elég néhány emeletnyi lépcsőzés, és már ekkor is légszomjjal együtt jelentkező szapora szívverés lép fel. Ez az állapot azonban általában enyhül, amint megpihenünk. De mi a teendő akkor, ha ez a tünet teljesen nyugalmi állapotban jelentkezik?

Mikor jelent problémát, ha úgy érezzük, hogy majd kiugrik a szívünk?

Mikor jelent problémát, ha úgy érezzük, hogy majd kiugrik a szívünk?

A szapora pulzus általános jelenség, ha testedzést végzünk, ha stresszhelyzetbe kerülünk, vagy ha izgatottá válunk valami miatt. A felnőttek esetében az 50-60/perc és a 100/perc közötti érték tekinthető normálisnak, de gyermekeknél ez az érték akár nagyobb is lehet, sőt, terhelésnél akár 200/perc értékű pulzust is mérhetünk. Ha azonban nyugalmi állapotban mérünk rendszeresen 100/percet meghaladó értéket, mindenképp forduljunk szakorvoshoz, hiszen a normálisnál nagyobb pulzusszámot számtalan egészségügyi probléma, például pajzsmirigy-rendellenesség, szívizombetegség, láz, valamint tüdőbetegség is okozhatja – mondta dr. Nagy Judit, a Budai Egészségközpont belgyógyász, háziorvos szakorvosa.

A klimax idején is jelentkezhet

Ha éjszaka felébredünk rá vagy ha gyorsan ver a szívünk anélkül, hogy felizgattuk volna magunkat, akkor jobb, ha felkeresünk egy orvost. Az erőteljes érzések, függetlenül attól, hogy dühről vagy örömről beszélünk, érezhető hatással vannak a szívre és a keringésre is. A „rohanó” szív ösztrogénhiánynak is lehet a jele. A kihagyó szívveréssel, alvászavarokkal, erős verejtékezéssel, nyomott hangulattal, idegességgel és a száraz bőrrel egyetemben a klimaktérium tipikus tünetei közé tartozik. De lehet vegetatív idegrendszeri labilitás is az oka. Ilyenkor orbáncfüvet, citromfüvet, szúrós gyöngyajakot keverjünk össze, és készítsünk belőle teát. Napi 3-4 csészényit igyunk meg hat héten át. Javasolt még magnézium, B-vitaminok és Q10-vitamin kúraszerű szedése is.

Mi okozhatja?

A pulzusszámból tehát a hormonháztartás rendellenességére, szív- és érrendszeri megbetegedésekre is lehet következtetni. Ehhez azonban tisztában kell lennünk azzal, hogy melyek a normális értékek a felnőtteknél és a gyermekeknél. A pulzusszámot legkönnyebben a csuklónkon tudjuk megmérni: a mutató- és középső ujjunkat tegyük a csuklónk hüvelykujj felé eső részére. Ujjunkkal tapintsuk ki a verőeret, majd nyomjuk a csonthoz. Ha ügyesek voltunk, akkor már érezhetjük a lüktetést az ujjunk alatt. Az egy perc alatt mért lüktetések száma adja meg a pulzus értékét.

Ha kitör a pánik

A pánikbetegség szorongásalapú betegség és rohamokban jelentkezik. Az emberek 20 százaléka életében legalább egyszer átéli –, de szerencsére csak 2-3 százaléknál alakul ki, mint krónikus állapot. Jellegzetes testi tünetei közül leggyakoribb a heves szívdobogás, a légszomj, a zsibbadás, a remegés, az irreális félelmek: a pánikbeteg azt hiszi, meg fog halni vagy megbolondul.

A kiugróan magas pulzusszám oka lehet kimerültség, stresszes állapot vagy valamilyen pszichés teher, de láz vagy hölgyeknél gyakran vérszegénység is, sportolás közben pedig általában az edzettség hiánya. Ha azonban túlságosan magas a pulzusszámunk vagy hosszabb ideig áll fenn az állapot, akkor kivizsgálás szükséges. Ez azért is nagyon fontos, mert a magas értékeket a beteg gyakran meg sem érzi, így a betegségeket sokszor már előrehaladott állapotban diagnosztizálják. Idősebb embereknél mért alacsony értékek gyengeséggel, szédüléssel párosulva súlyosabb betegség tünetei is lehetnek.

magas pulzus

Fotó: shutterstock

Mikor forduljunk orvoshoz?

Ha magasabb vagy éppen alacsonyabb értékeket mérünk, ne ijedjünk meg rögtön, hiszen előfordulhat, hogy a mérés során nem értékeljük helyesen az adatokat. A szakorvos akár egy egyszerű EKG-vizsgálattal is meg tudja állapítani, hogy komoly problémáról vagy egy ideiglenesen fennálló állapotról van-e szó. Ha indokolt, akkor egy kisebb méretű készüléket kötnek össze a mellkasra ragasztott tappancsokkal, amely 24 órán át rögzíti az EKG-jeleket (Holter-monitorozás). Előfordulhat, hogy ingervezetési, ingerképzési zavarról van szó, ennek kivizsgálására a szívgyógyász elektrofiziológus szakorvoshoz irányítja a beteget. A hirtelen halál megelőzése lehet egy ilyen vizsgálat, amely végül a ritmuszavart előidéző elváltozást megszüntető beavatkozáshoz vagy pacemaker beültetéséhez is vezethet. Tanuljuk meg tehát mérni a pulzust, és ne tétovázzunk, hogy kérdéseinkkel orvoshoz forduljunk. Rendszeres sporttal elérhető, hogy a nyugalmi pulzusszámunk csökkenjen – tette hozzá a doktornő.

Ha a pajzsmirigy áll a háttérben

A pajzsmirigy túlműködésére jellemző a magas pulzusszám, amely jellegzetesen nemcsak terhelésre, hanem nyugalomban is jelentkezik. Szívritmuszavar is gyakran előfordul, idősebb betegeken nem ritkán a szívritmuszavar az egyetlen tünete a pajzsmirigy túlműködésének. Gyakori tünet az emelkedett vérnyomás is. Alulműködés esetén a pulzusszám csökken, bár ez az idegrendszer csökkent érzékenysége folytán kevésbé okoz panaszt a betegeknek. A vérnyomás itt is gyakran emelkedett, és súlyos alulműködésben szintén előfordulhat szívritmuszavar.

Darabokra törted a szívem!

10+1 szívvédő nasi

Hozzászólások

Anyukák a dietetikusnál
A táplálással kapcsolatos problémák, aggodalmak különösen megviselik az anyukákat. Kezdetben a szoptatás okozhat lelki vívódást, majd a hozzátáplálás bevezetése és kivitelezése. Mire ezen túlesünk, máris ott vagyunk a dackorszaknál, amikor „csak azért sem” alapon próbálgatja a határokat és az erejét a csemete, aki ráadásul válogatós is.
6 szokás, ami segít az életmódváltásban
Minden az alapoknál kezdődik, így az életmódváltás is. Nem azt javasoljuk, hogy hatalmas tempóban vágj bele egy új életbe. Napi 6 szokást vezess be az életedbe, amelyek tökéletes alapokat biztosítanak. 
A dietetikus válaszol: minden, amit a purin diétáról tudni kell!
Kiknek javasolt a purin diéta? Mit kockáztatunk vele, ha olyan ételeket eszünk, amelyek kifejezetten tiltottak? A dietetikus válaszol!
A legjobb téli reggelik - receptek
Hétvégén, ha több időnk van, szívesen ülünk közösen az asztalhoz párunkkal, családunkkal, hogy elköltsünk egy kiadós, kellemes reggelit. Mivel hideg időben jobban igényli a szervezet a tápláló ételeket, az intenzívebb ízeket, esetleg a meleg ételeket, érdemes lenne a hétköznapokban is egy kicsit korábban kelni és időt hagyni egy vitaminban és tápanyagban gazdag, egészséges, ízletes téli reggelire.
240 kilóról fogyott le látványosan a sorozatszínész
240 kiló volt Ethan Suplee, amikor eldöntötte, hogy változtat az életén. Alig lehet felismerni!
Hozd formába magad! Kar-, és vállformáló gyakorlatsor - lépésről lépésre
Hozd magad formába! Formáld, erősítsd a karod és a vállad a következő gyakorlatsorral, amit edzőnk állított össze!
Hangulatjavító tippek téli reggelekre
Mindenki átélte már a vigasztalanul sötét, téli reggelek hangulatát. De nem igaz, hogy minden életkedvünket vesztve, nyomott hangulatban kell indítanunk ezeket a napokat.
Miért fáj a derekunk, ha köhögünk?
A köhögés néhány embernél felerősíti az egyébként is jelen lévő derékfájdalmat, másoknál csupán köhögéskor jelentkezik a kínzó érzés. De van e összefüggés a köhögés és a derékfájdalom között? A szakorvos válaszol! 
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.