Oldal kiválasztása
Nem könnyű, de próbáljunk meg a rendkívüli helyzetben is higgadtak és megfontoltak maradni. Táplálkozástudományi szakemberek segítenek, hogy miként vásároljunk, étkezzünk a vírus idején is.

Pánik helyett tudatosan: vásárlási és táplálkozási tippek a koronavírus idejére

Lassan már több hete tart a bevásárlási, felhalmozási láz, olyannyira, hogy némely boltok, szupermarketek korlátozó intézkedéseket voltak kénytelenek bevezetni. (Nem azért, mert elfogyna az áru, sokkal inkább a munkaerőt védik ezzel, a túlhajszolt kereskedelmi dolgozókat.) Érthető, ha mindenki picit többet szeretne felhalmozni otthon és jó is, ha hosszabb időre vásárlunk, hiszen így ritkábban kell kitennünk a lábunkat a lakásból. De tegyük mindezt ésszel! A Napi Táptudás blog kezdeményezésére most táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok, valamit szervezetek fogtak össze, hogy segítsenek: miből mennyit érdemes vásárolni, a józan ész határain belül. Spoiler: nem kell 50 kiló liszt otthonra.

Nem kell (és nem is szabad) felvásárolni mindent!

A szakértők infografikán mutatják meg a legfontosabb információkat (lásd cikkünk alján), választ adva olyan kérdésekre, minthogy: érdemes-e élelmiszert nagy mennyiségben felvásárolni, miből mennyit érdemes otthon tartani, illetve mennyire biztonságosak-e a tartós élelmiszerek?

Papp Andrea ötletgazda, táplálkozástudományi szakember szerint a legfontosabb, hogy próbáljunk higgadtak maradni és gondoljunk másokra is – ne vásároljuk fel a teljes készletet a boltban.

„Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. Véleményem szerint a legnagyobb veszély, ami most az élelmiszer-ellátást fenyegeti az az, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk. Így valóban akadozhat az ellátás.”

Táplálkozási ajánlások

Persze, amennyire lehet, igyekezzünk most is egészségesen étkezni – ne nassolnivalóból halmozzunk fel a spájzban. Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) főtitkára ezt javasolja:

„Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást. Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amihez napi három-öt étkezés tartozik. Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.”

Főzési tippek

És próbáljunk minél kevesebbet pazarolni.

„Most kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy lehetőleg ne pazaroljunk el élelmiszert. Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Ki tudja, akár még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt!” – teszi hozzá a Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit.

MÉG TÖBB HASZNOS TUDNIVALÓ AZ INFOGRAFIKÁKBAN:

Az infografikát Kőfaragó Anna grafikus készítette. Az információs anyag létrejöttét támogató szervezetek: Magyar Táplálkozástudományi Társaság, TÉT Platform Egyesület, Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, Felelős Gasztrohős Alapítvány

Hozzászólások

Ezért nagyon fontos a nőknek az olajos magvak fogyasztása!
Ásványi anyagokban, vitaminokban, rostokban gazdag élelmiszerek, amelyek kiemelt szerepet játszhatnak a női egészségmegőrzésben. A magvak nem véletlenül a kedvenceink!
Kitörés felturbózva – Top 6 variáció Béres Alexandrától
A klasszikus, bevált gyakorlatokba is lehet némi nehezítést, izgalmat csempészni. Íme, a comb és a farizom formálásának adu ásza, a kitörés – egy kicsit másképp.
Ezt rágcsálja! 12 alacsony szénhidráttartalmú nasi
Nem kell lemondani a finomságokról, csak válasszuk meg jól, hogy mit falatozunk. Olyan egészséges, alacsony szénhidráttartalmú ételeket gyűjtöttünk össze, amelyekből mértékkel nyugodtan csemegézhetünk.
A szabadtéri sport 6 szabálya járvány idején + Gyakorlatok
Amíg nincs kijárási tilalom, addig a biztonsági szabályok betartásával megengedett a szabadban sportolni. Mik a legfontosabb előírások, és milyen gyakorlatokat végezzünk? Útmutatónkból kiderül.
„Élvezem, hogy kísérletezhetek a konyhában!” – interjú Végh Judit színésznővel
Áprilisi címlaplányunk, Végh Judit az év elején komoly változtatást eszközölt ez életmódjában: vegán lett. A színésznővel az új táplálkozási szokásairól is beszélgetünk a vele készült interjúban.
Feszült? Ideges? Segítenek ezek a stresszűző ételek!
A szorongás, az aggodalom és a stressz – főleg most – sokak életének része, és már az egészségünkre is hatással van. Ezen az állapoton azonban sporttal és helyes étrenddel is javíthatunk.
Félelem, önsajnálat vagy lustaság? A halogatás lélektana
A nehéz helyzetekben a problémaorientált ember a kétségbeesés és a passzivitás köntösébe bújik. De van-e kiút ebből a viselkedésformából, hogyan győzhető le a halogatás?
Nagy diétaválasztó – milyen fogyókúrás módszer illik önhöz?
Érdemes a személyiségtípusát is figyelembe vennie, mielőtt belevágna az étkezése megreformálásába. Nézze meg, melyik kategóriába tartozik és segítünk, hogyan könnyíthetné meg az életmódváltást.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.