Oldal kiválasztása
Valószínűleg egyetlen ember sincsen, aki ne élte volna át a szerelmi bánat valamely formáját, amikor úgy érezte, hogy összetört a szíve. De hogy éljük túl, hogy lépjünk előre, miként gyógyuljunk ki a fájdalmakból? Ebben segít két népszerű terapeuta, Paul McKenna és dr. Hugh Willbourn.

Darabokra törted a szívem!

Csalódtam…

Először is nehéz elhinni, hogy ezek a sebek valaha is begyógyulnak. Egyáltalán, még gondolkodni is nehéz ilyenkor a sokk és a csalódottság miatt. De minden emberi lényben megvan az természetes mechanizmus, amelyik lehetővé teszi, hogy felépüljön a szívfájdalomból és a szomorúságból. Az a fájó, de vitathatatlan igazság, hogy ha elég erősen szeretett ahhoz, hogy a szakítás után szívfájdalom gyötörje, akkor egyszerűen nem tudja megúszni némi szenvedés nélkül. Amikor elveszítünk valamit, ami fontos volt, természetes, ha szomorúak vagyunk miatta. Valójában fontos is, hogy szomorúak legyünk, ez az érzés ugyanis alapvető része a gyógyulási folyamatnak.

Mi az alapja ennek a módszernek?

A tudatunkat alkotó gondolatok és érzelmek az agyunkban lezajló biokémiai folyamatoknak felelnek meg. Amit gondolunk, hatással van az agyunk kémiájára. Különösen két vegyület, a dopamin és a szerotonin játszik alapvető szerepet a viselkedésünkben. Ha szükségünk van valamire, az agyunk dopamint bocsát ki, amely energiát biztosít ahhoz, hogy megszerezzük, amit szeretnénk. Amikor pedig megszereztük, szerotonin kibocsátásával jutalmazzuk magunkat, ami az elégedettség érzését kelti. Ezek az idegi vegyületek ugyanúgy hatással vannak az érzelmeinkre, miként az érzelmeink hatással vannak az idegi vegyületekre. Ha túl sok a dopamin és nincs elég szerotonin, sóvárgást érzünk. A szerelmi bánat legfájdalmasabb hatását ez a vágyódás okozza. A dopamintól ugyanis idegesek és nyugtalanok leszünk, ami arra ösztönöz, hogy tegyünk valamit, kényszert érzünk például arra, hogy az ex háza előtt sétálgassunk vagy beszéljünk a barátaival. McKennáék olyan technikákat fejlesztettek ki, amelyekkel befolyásolhatjuk azokat az alapvető változókat a gondolkodásunkban, amelyek megváltoztathatják az idegi vegyületeket testünkben és az elménkben. Amikor megtanuljuk, hogyan gondolkozzunk másként az exünkről, azzal megváltoztatjuk a testünk reakcióját is.

Hogyan tudom elérni, hogy ne érezzem magam ilyen cudarul?

Amikor abbamarad egy kapcsolatunk, egyedül találjuk magunkat egy olyan szokásrendszerben zötykölődve, amelyiket kettőnk számára alakítottunk ki. Az összetört szív fájdalmának nagy része azokból az elvárásokból és szokásokból ered, amelyek önállóan futnak, de már nincsen létjogosultságuk. Minden az exre emlékeztet, és ez fáj. Viszont meg lehet azt tanulni, hogyan tekintsünk más szemmel a múltra és a jövőre, annak érdekében, hogy megszabadulhassunk a fájdalomtól és a múlt hibáitól.

A nézőpont ereje

Annak érdekében, hogy könnyen és sikeresen meg tudjuk változtatni a gondolkodási szokásainkat, valamivel több ismerettel kell rendelkeznünk arról, hogy miként is alakítjuk percről percre az érzékeléseinket és az érzelmeinket. Azzal, ahogyan a világról kialakítjuk a véleményünket és jelentéssel ruházzuk fel mindazt, amit látunk, egyben létrehozzuk azt a nézőpontot, illetve keretet is, amelyiken keresztül a dolgokat szemléljük. Ezt a keretet a belső szokásaink, a hiedelmeink és az érzelmeink adják, valamint azok a külső adatok, amelyekkel kiegészítjük őket.

Az egyik oka annak, hogy néhányan jobban kezelik egy kapcsolat lezárulását, mint mások, abban rejlik, ahogyan értelmezik az eseményt, a keretet, amelyen keresztül látják. A fotós a beállítással üzeni meg nekünk, hogy ami a fontos a képen. Ő választja meg az arányokat, a nézőpontot és a szöget, hogy a szemünk azokra az elemekre irányítsa, amelyekre szeretné felhívni a figyelmet. A véleményalkotás, amikor látunk valamit, gondolunk valamire, és képeket készítünk az agyunkban, óriási befolyással van arra, hogyan tolmácsoljuk tapasztalatainkat. Például egy fájdalmas emlék nyomasztó lehet, amikor az eseményt követő néhány perces időkeretben gondolunk rá, ám a fontossága nagyon is megváltozik, ha az egész élet összefüggéseiben szemléljük. Számos modern terapeuta használja az „újrakeretezés” tudományát arra, hogy segítsen az embereknek újraértelmezni a problémáikat és új megoldásokat találni. Ahogy valaki egyre jobb lesz az újrakeretezés tudományában, egyre több választási lehetőséget ad magának az életben. Márpedig minél több választási lehetőségünk van, annál rugalmasabbak vagyunk. És minél rugalmasabbak vagyunk, annál szélesebb a lehetséges reakcióink köre. Csodálatos felszabadulást jelent megtanulni azt, hogy miként lássuk magunkat és helyzetünket egy másik keretben. És bármi újrakeretezhető.

Például gondoljunk egy hibánkra, amit valamikor elkövettünk. Most pedig kérdezzük meg magunktól, hogy mit tudnánk tanítani valakinek azzal, hogy elmeséljük a hiba történetét. Bármit is tanítanánk neki, máris oktatási segédeszközzé alakítottuk a hibát.

Az új megközelítésű, hatékony technika enyhíti a szív és a lélek fájdalmát, és gyorsan visszaállítja az érzelmi egyensúlyt.

A nézőpontok újrakeretezése

  • Gondoljunk a kapcsolat felbomlására! Milyen ítéleteket hoztunk vagy általánosításokat fogalmaztunk meg önmagunkról és az exünkről?
  • Most gondoljunk valakire, akit csodálunk! Lehet egy barát, egy mentor vagy egy történelmi személy. Képzeljük el, hogy ő most e jelenlegi életszakaszunk filmjét nézi. Aztán bújjunk a bőrébe, és nézzük a filmet helyette. Képzeljük el, mik lennének az ő észrevételei.
  • Most képzeljük el, hogy egy teljesen semleges megfigyelő nézi az életünk filmjét. Bújjunk a bőrébe! Ebből a semleges nézőpontból mit veszünk észre?
  • Ismerjük fel a különbségeket, legyenek azok kicsik vagy nagyok, amelyeket az egyes nézőpontok között tapasztalunk. Melyek voltak hasznosak? Melyektől éreztük jobban magunkat? Használjuk ezeket a nézőpontokat arra, hogy másként tekintsünk a kapcsolatunkra.

Lehetsz te is címlaplány!

Miért ne lehetnél? Mi egy fotózás az élet nagy harcaihoz képest? Neked semmiség! Nem kell tökéletesnek lenned, egyszerűen csak hinned kell magadban. Hinned kell abban, hogy képes vagy arra te is, amire az influencerek, celebek, színésznők és a sportolók: felvállalni önmagad.Mutasd meg magad és mondd el történted a többi nőnek, hogy lássák, előtted nincs lehetetlen.

Jelentkezz a cimlaplany@mediaworks.hu e-mail címen 2019. november 29-én éjfélig.

Legyél te is címlaplány!

Legyél te is címlaplány! – Jelentkezz a Diéta és Fitnesz pályázatára!
Fotó: Diéta és Fitnesz

Hol bujkálsz, szerelem?

Tévhitek a szerelemről

A szerelem orvosi szemmel

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.