Kutatások igazolják, hogy a munkahelyi stressz egyik leggyakoribb forrása az igazságtalanság és az egymás iránti tiszteletlenség. Mindezek hátterében az érzelmi intelligencia alacsonyabb szintje áll. A lélekromboló bánásmód sokféle formát ölthet a munkahelyi intrikáktól kezdve egészen a durva megalázásig. Mind a munkavállalók, mind a felettesek között lehet találni olyanokat, akik nem becsülik, tisztelik kellőképpen a társaikat, és ily módon mérgező légkört teremtenek.
KORAI ALAPOZÁS HÍJÁN
Az érzelmi intelligenciát gyermekkorban lehet jól megalapozni. Ha ez nem történik meg, s a kisgyermek nem kap kellő szeretetet és odafigyelést, nem fejezheti ki szabadon az érzelmeit, illetve nem lát otthon példát arra, hogy a szülők megbecsülik egymást, és képesek a szeretet nyelvén kommunikálni, akkor felnőve számára az érzelmek világa nagy valószínűséggel olyan homályos szelete lesz az életnek, amellyel nem igazán tud mit kezdeni.
KELLEMES LÉGKÖR = EREDMÉNYESSÉG
Manapság az élet számos területén az intellektust, a szellemi teljesítményt fontosabbnak tartjuk, mint az érzelmekkel való magas szintű bánásmódot. Pedig érdemes volna ezen változtatni, és az érzelmi intelligenciának prioritást adni, így a munkahelyi stressz is ritkábban lépne fel. Ha egy munkahelyen az emberek magas érzelmi intelligenciaszinttel rendelkeznek, képesek a saját és a munkatársaik érzelmi világát dekódolni, a felbukkanó érzelmeket megfelelően kezelni, jó kapcsolatot ápolni egymással, akkor nemcsak kellemes munkahelyi légkört teremthetnek, hanem hozzájárulhatnak a teljesítmény növekedéséhez, a vállalat eredményesebbé tételéhez is. Így saját életüknek ez az igen fontos szelete harmonikusan működő terület lesz, és ez pozitív hatást gyakorolhat a többi életterületre, például a párkapcsolatra is. Ezzel szemben, ha a munkahely lélekromboló terep, akkor e negatív hatás továbbgyűrűzhet, és más emberi kapcsolatokat is megmérgezhet.
Fejlesztéssel a változásért
Előfordul, hogy az ártó hatást generáló személy nem képes belátni, hogy a kollégákkal való bánásmódján sürgősen változtatnia kellene. Szerencsére vannak köztük olyanok is, akik a munkahelyi visszajelzéseket hallva, elszánják magukat érzelmi intelligenciájuk fejlesztésére. Számukra a szakkönyvektől a munkahelyi tréningeken át egészen a pszichoterápiáig széles a lehetőségek palettája. Fontos lenne, hogy a munkahelyeken fő felvételi kritérium legyen a magas érzelmi intelligenciaszint, és az is, hogy a dolgozók számára lehetőséget biztosítsanak az érzelmi intelligencia fejlesztésére.
Higgadtan, tudatosan
Akik negatív környezetben kénytelenek dolgozni, emiatt pedig gyakran éri őket munkahelyi stressz, azok számára javasolhatók az alábbiak:
- Ne menjenek bele a mérgező légkört előidéző munkatárs(ak) által generált játszmákba.
- Vessék be a tudatosságban rejlő erőt, próbáljanak meg higgadtak maradni.
- Figyeljék meg, hogy milyen érzelmek generálódnak bennük, és ezt adják a támadó fél tudtára.
- Alkalmazzanak énkommunikációt.
- Szembesítsék – természetesen jóindulattal – az illetőt azzal, hogy éppen mit és hogyan mondott, cselekedett, és mondják el azt is, hogy a jövőben milyen bánásmódban szeretnének részesülni, miben szeretnék, ha változna.
- Akivel a munkahelyén keményen, érzéketlenül bánnak, folyton durván kritizálják, gúnyolják, és ez az áldatlan állapot nem változik, annak mindenképpen érdemes másik munkahelyet keresnie, olyat, ahol szeretik és megbecsülik.
- Ha valaki nagyon érzékeny az őt ért negatív hatásokra, annak – és persze másoknak is – érdemes a magába „szívott” napi lelki „hordalékot” rendszeresen kitisztítania magából – például csikung gyakorlatokkal.
EZ IS ÉRDEKELHET:
- Tartasz a főnöködtől? Erősítsd az önbizalmad, kommunikálj tudatosan!
- Ne vedd magadra! Így tanulhatod meg jól fogadni és kezelni a kritikát
- Viszlát, munkahelyi stressz!
- Energiavámpírok – Védd magad tőlük!