Oldal kiválasztása
Különleges, speciális diéta ez, amit az életvitelünk, vagy egy betegség miatt kell tartanunk.

A dietetikus válaszol – Figyelj a zsírra! Mindent a májkímélő diétáról

A májkímélő diétát, akkor érdemes elkezdeni, ha például túlzott alkoholfogyasztás, vagy valamely hepatitis vírus indokolttá teszi, illetve ha a túlzó, egészségtelen táplálkozásunk (folyamatosan magas zsírtartalmú étrendünk) már máj- vagy epeproblémákat okoz. Hogy mi az alapvető szabály a májkímélő diétában, arról Fülöp Lili dietetikust kérdeztük. „A lényeg, a zsírszegénység bevezetése, ez testtömegkilogrammonként 0,5-1 grammnyi zsiradékot jelent (tehát egy 80 kg-os ember esetében, maximum 80 g).
Akut gyulladás esetén a diéta egyszerű szénhidrátokkal kezdődik: szűrt gyümölcs/zöldséglevekkel, pürékkel, főtt burgonyával, befőttekkel, majd néhány nap elteltével a fehérjék beépítésével folytatódik (zsírszegény tejtermékek, majd sovány húsok). A fehérjéket felépítő aminosavak közül kettő: a metionin és a cisztein jó hatással van a betegségre, ezek például a sovány túróban, halakban, kölesben, tojásfehérjében találhatóak meg. A zsírok beépítését akkor érdemes elkezdeni, ha a pépes ételekről már sikerül áttérni a szilárdabb fogásokra is, legyenek ezek akár kekszféleségek, pirítós vagy főtt rizs. A zsírok közül az úgynevezett MCT, azaz közepes hosszúságú triglicerideket tartalmazó zsírok a leghatékonyabbak az első időszakban, mert felszívódásuk eltérő módon kikerüli a májkapuér-rendszert, emésztésükhöz nincs szükség epesavra. Ilyen MCT zsírokat tartalmaz például a kókuszolaj, azonban kizárólagos használata nem javasolt.”

Ha a beépülési szakaszon túl vagyunk, általános javaslat a májkímélő étrendre, hogy normál testsúly esetén 1800-2500 közötti kalóriamennyiséget, megfelelő, de nem túlzó sovány fehérjéket, kevés zsiradékot érdemes fogyasztani. „Ilyenkor a szénhidrátok közül a vízben nem oldódó rostokat nagy arányban tartalmazó alapanyagok lehetnek problémásak, ilyen például a cellulóz vagy a lignin, amit korpafélékben, búzacsírákban, hüvelyesekben stb. találhatunk meg. Az első időszakban érdemes elkerülni őket, de a vízben oldódó rostok nyugodtan fogyaszthatóak (pl.: alma, zabpehely, spenót, sárgarépa stb.)! Vitaminok tekintetében a C, B1, B6- vitaminok és a folsav gyakorolhat jótékony hatást az állapotra. A diéta lényege a sokszori kis étkezések biztosítása, az alkohol és a fűszeres, csípős, zsíros ételek elkerülése”- folytatja a szakember.

Miket együnk májkímélő diéta alatt?

  • Sovány túróból készült ételek – házi túrókrém, túrógombóc, túrófelfújt
  • Köleses fogások – kásák, zöldséges rakott ételek
  • Gyümölcs- és zöldség – szűrt/préselt változatban, de friss gyümölcsök, zöldségek formájában is
  • Teflon serpenyőben sült rántotta vagy omlett, főtt/lágy tojás
  • Zöldséglevesek-krémlevesek (zsírszegényen!)
  • Sovány hús- és halfélék főzve, párolva, sütőben sütve
  • Főtt rizs, burgonya
  • Kefires saláták

Az orvosok általánosan az alábbi paramétereket nézik a vérvizsgálat során a májat érintő megbetegedéseknél: GOT (AST) és GPT (ALT), Gamma-GT és Alkalikus foszfatáz (AP, ALP), így az eredmények ellenőrzésekor is megnézik ezeket a paramétereket, de a javulás megállapítása és a terápia folytatása minden esetben orvosi kompetencia.

Egészséges emberek esetében ez a diéta kicsit szűkebb alapanyagválaszték tekintetében, mint egy normál, kiegyensúlyozott táplálkozás, így ha nincs kifejezett májprobléma, nem szükséges a diéta tartása.

Fülöp Lilivel készült korábbi anyagaink!

Hozzászólások

5 tipp, hogy a munkahelyeden se rontsd el a diétádat
A folyamatos stressz és rohanás mellett nehéz elérni, illetve megtartani a kívánt testsúlyt… Ám korántsem lehetetlen!
Koleszterin és lúgosítás - A dietetikustól kérdezték
A 7 legjobb életmódtanács, amit egy dietetikustól kaphatsz
Akár fogyni szeretnénk, akár az egészséges táplálkozás a cél, sokszor nehéz eldönteni, hogy a divatos diéták, és baráti jó tanácsok közül melyiknek hihetünk, és melyik humbug.
Nem megy az alvás? 7 gyógytea, hogy nyugodt legyen az éjszaka
Hulla fáradt, ám amikor az ágyban becsukja a szemét, az ide-oda cikkázó gondolatok nem hagyják nyugodni? A legtöbb esetben ez a stresszes életmódnak köszönhető, ám erre is van hatásos megoldás.
5 vacsoraszabály, amit be kell tartanod, ha diétázol!
Megfelelő időzítéssel és mennyiségekkel ez az étkezés is része lehet a diétádnak, íme 5 jó tanács, hogyan!
20 karcsúsító, fehérjedús élelmiszer
Atkins doktornak igaza volt abban, hogy ha valaki fogyni szeretne és a leadott súlyt meg akarja tartani, akkor bizony fehérjedús ételeket kell fogyasztania.
21 napos testi, lelki megtisztulás program
Minden mindennel összefügg. A környezet komoly hatással van a test és a lélek működésére egyaránt. 21 nap alatt tegyen rendet az életében, tisztuljon meg testileg, lelkileg egyaránt!
5 alapvető vitamin és ásványi anyag, amire a nőknek szükségük van
Így lehet biztos abban hogy elegendő vitamint és ásványi anyagot juttat a szervezetébe.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.