A szorongás, az aggodalom és a stressz – főleg most – sokak életének része, a családi és munkagondok, az állandó túlterheltség pedig már az egészségünkre is hatással van. Ezen az állapoton azonban nemcsak sporttal, de jól megválasztott étrenddel is javíthatunk.

Feszült? Ideges? Segítenek ezek a stresszűző ételek!

A mindennapi gondok kezelése, menedzselése mindannyiunk számára komoly kihívás, a szervezetünk stresszre adott válasza pedig személyenként változó. Van, aki könnyen boldogul a mindennapi problémák megoldásával, mást megbetegít ugyanaz a gond. Más és más a módszer is, amivel reagálunk a stresszre és a szorongásra. Van, aki a kemény sportra, más a meditációra esküszik. A problémát nem oldja meg, de a tüneteket enyhíti, a hétköznapi szorongásokat elviselhetőbbé teszi a jól megválasztott étrend, életmód is. Mert nem csak stresszevéssel reagálhatunk a bajokra – magunkba tömve a hűtő teljes tartalmát –, de bizonyos ételek, italok elhagyásával vagy éppen más fogások gyakoribb fogyasztásával, az étkezésünk apró változtatásaival is sokat tehetünk a stresszel szembeni hatékonyabb küzdelemért. Mire érdemes figyelnünk egy-egy szorongósabb, feszítettebb tempójú időszakban, és milyen stresszűző ételek, italok állnak a rendelkezésünkre?

 

Elfogyasztott boldogság

A hangulatunkat természetesen a hormonok is befolyásolják – a szerotonin nevű „boldogsághormon” például segít leküzdeni a félelmeinket, oldja a stresszt és a szorongást. A szerotonin előállítása elsősorban a gyomor és a bélrendszer „feladata”, nagyon fontos hát, hogy megfelelő élelmiszerekkel gondoskodjunk e fontos szerveink megfelelő működéséről. Pre- és probiotikumok rendszeres fogyasztásával segíthetjük ezt. Együnk rendszeresen erjesztett élelmiszereket, savanyú káposztát, kefirt, joghurtot – az egészséges bélflóra pedig a hangulatunkra is jó hatással lesz.

 

Jöhet a fehérje!

Kis túlzással, de a reggeli étkezésen múlik az egész napos hangulatunk, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mit eszünk ébredés után. Érdemes tápláló, egészséges szénhidrátban, valamint fehérjében gazdag menüvel indítani a napot ahelyett, hogy cukros ételekkel próbálnánk felébreszteni a szervezetünket. A mandula, pulykahús, tojás és a tökmag is a stresszűző ételek közé tartoznak: mindegyik remek fehérjeforrás, ezáltal segítik a már említett szerotonin hormon termelődését.

 

Gondűző kortyok

A gyógynövények valóban segítenek elűzni a stresszt, oldják a szorongást. A legtöbb drogériában, herbáriában már ezerféle nyugtató gyógyteakeveréket találunk, de a választásnál ügyeljünk arra, hogy koffeinmentes teát válasszunk – a pörgető anyag ilyenkor nem segít. Viszont a citromfű vagy a kamilla illóolajként is idegnyugtató hatású.

 

El a kezekkel a cukortól!

Az alkohol mellett a csoki az, amire rosszabb napokon megoldásként, a stresszűző ételek „királyaként” tekintünk. Sajnos azonban ahogy a tömény ital, úgy a cukor sem segít, sőt! Együnk inkább rostban, fehérjében és magnéziumban gazdag rágcsálnivalót, például mandulát. Ez az élelmiszer segít csökkenteni nem csak a szorongást, de az édesség utáni vágyat is. Az édességek fogyasztását pedig lehetőség szerint csökkentsük a minimálisra. Egy-két kocka magas kakaótartalmú csokoládé vagy 1 db kis Túró Rudi nem árt, sőt, de ha eltüntetjük az egész táblát vagy befalunk egy ültő helyünkben 5 túródesszertet, azzal csak a lelkifurdalást okozunk magunknak.

 

Sport és légzőgyakorlatok

A megfelelő, kiegyensúlyozott étkezés (sok-sok organikus gyümölcs és zöldség, jó minőségű fehérje és zsír, teljes kiőrlésű gabona) mellett nagyon fontos a rendszeres sport is. Mindegy, hogy az kocogunk, bringázunk, tempósan gyaloglunk vagy otthoni tornát végzünk – a lényeg, hogy sportoljunk valamit. Érdemes megtanulni néhány légzőtechnikát is, amit bármikor bevethetünk, ha kicsit rosszabbra fordulnak a dolgok.

 

Ami nélkülözhetetlen: a magnézium

A magnézium idegnyugtató hatása jól ismert, nem véletlenül javallott minél több magnéziumtartalmú étel fogyasztása, nem csak a rosszabb napokon. A magnézium segít, hogy nyugodtan aludjunk éjszaka, hogy valóban kipihenten ébredjünk reggel, hogy jobban reagáljunk a stresszes helyzetekre. A már említett mandula mellett jó, ha minél gyakrabban fogyasztunk spenótot, avokádót, natúr (nem cukrozott, nem ízesített!) joghurtot, tökmagot. Persze emellett az sem árt, ha időnként kapszula formájában is a szervezetbe juttatjuk. Esténként, elalvás előtt érdemes magnéziumot szedni, főleg a komolyabban sportolóknak, hiszen nem csak az idegeket, de az izmokat is védi, karbantartja ez a nagyon fontos ásványi anyag.

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Ez a legjobb recept: főzzünk eperlekvárt cukor nélkül!
Sokáig éltünk abban a tévhitben, hogy eperlekvárt, szörpöt eltenni csak cukorral lehet.
Itt a kánikula! Így lehet jól aludni a nagy melegben
Sokan várták már, hogy végre tartósan meleg, vagyis igazi fülledt nyár legyen, ugyanakkor ez a hőség rendkívül igénybe veszi a szervezetet.
Így lesz sokáig gyönyörű a barna bőr
Így lesz sokáig gyönyörű a barna bőr
A reggeli mozgás jótékony hatásai
Ahogy egyre jobb az idő, még az is könnyebben kel a korai nappal, aki egyébként szeret sokáig lustálkodni. Élvezze és használja ki a nyarat a reggeli mozgásra is!
13 tipp a hőségben való edzéshez
Győzd le a forróságot azzal, hogy felkészülsz rá!
Most nyílik a bodza, tedd el télire cukor nélkül
Te is imádod a bodza szörpöt, de megrémiszt, mennyi egészségtelen fehér cukor kell bele? Mutatjuk, hogy készítsd el a diétás változatot.
Íme 25 perc pokoli kettlebell-edzés Hegedűs Dórival!
A FitPercek legfrissebb videójában Hegdűs Dóri, személyi edző mutat néhány remek gyakorlatot, hogy érdemes a kettlebell-lal mozogni.
4 isteni nyári leves, amit akkor is ehetsz, ha diétázol
Nyáron is nagyon fontos a folyadékfogyasztás, és egy jó tányér leves akár elég is lehet, hiszen ezekben a hónapokban nem jó nagyon leterhelni a gyomrot. Ezekből a finomságokból viszont bátran ehetünk.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.