A magas vérnyomás tüneteket nem okoz, mégis a vezető halálokok között tartják számon, hiszen növeli a szívroham, a stroke kialakulásának kockázatát, de szerepet játszik a kognitív képességek hanyatlásában és a veseelégtelenség kialakulásában is.

Mit tegyen a magas vérnyomás ellen?

Mozogjon rendszeresen!

Azok a magas vérnyomású betegek, akik rendszeresen tempósan sétálnak, a vérnyomás csökkenéséről számolnak be. A rendszeres, legalább 30 perces mozgás hatására a szív hatékonyabban képes felhasználni az oxigént, így nem szükséges olyan erősen dolgoznia, hogy pumpálhassa a vért.

Lélegezzen mélyeket!

A lassú, mély légzés és a meditatív gyakorlatok, mint például a csikung, a jóga és a tai chi csökkentik a szervezetben a stresszhormonok szintjét, melyek egyébként serkentik a vérnyomást növelő vese enzimjének, a reninnek a termelődését. Reggel és este 5-10 percig végezzen mély hasi légzést – ezzel nemcsak a vérnyomást csökkentheti, de a feszültséget is oldhatja.

Fogyasszon káliumban gazdag ételeket

A káliumban gazdag zöldségek és gyümölcsök fogyasztása fontos része a vérnyomáscsökkentő programnak. Célozza meg a napi 2000–4000 mg káliumbevitelt. A legfontosabb káliumforrások az édesburgonya, a burgonya, a paradicsom, a banán, a bab, a borsó, a sárgadinnye és a szárított gyümölcsök, mint például az aszalt szilva és a mazsola.

A sóval bánjon óvatosan!

Vannak olyanok, főként az idősebbek és azok, akiknek a családjában van magas vérnyomással küzdő, akik nagyobb eséllyel reagálnak érzékenyen a sófogyasztásra. Mivel azt nem lehet megmondani, kik tartoznak ebbe a csoportba, mindenkinek csökkentenie kellene a nátriumbevitelt.  Naponta csupán 1500 mg-ot lenne szabad fogyasztani, ami nem nagy mennyiség, hiszen egy fél teáskanálnyi só kb. 1200 mg. Ebbe a mennyiségbe ráadásul nemcsak az utánsózás számít bele, hanem az eleve magas sótartalmú készételek, felvágottak is. Helyettesítse a sót a főzés során zöldfűszerekkel.

Egyen étcsokoládét!

A magas kakaótartalmú csokoládék flavonoidokat tartalmaznak, melyek rugalmasabbá teszik az ereket. Egy tanulmány szerint a naponta étcsokit fogyasztó betegek 18 százalékánál jelentősen csökkent a vérnyomás értéke. A mennyiség azonban korlátozott: naponta mindössze 1-2 kockányit lehet fogyasztani a magas, minimum 70 százalék kakaót tartalmazó édességből.

Fogyasszon étrendkiegészítőket!

A Q10, vagy más néven ubiquinon erős antioxidáns (sejtvédő) hatással rendelkezik. Sigh és munkatársai 1999-ben publikálták vérnyomáscsökkentő tulajdonságát, amely nyolc hét elteltével, napi 2×30 mg dózis hatására alakult ki. A szisztolés nyomás 16 Hgmm-rel, a diasztolés 9 Hgmm-rel csökkent. Egy aminosav, az larginin is segít a vérnyomás normalizálásában. A zöldségekben, olajos magvakban gazdag étrend biztosítja a magas argininbevitelt.

Csökkentse a kávéfogyasztást!

A tudósok körében a mai napig vitatéma, hogy a koff ein befolyásolja-e a vérnyomást. Egyesek szerint nem, mások szerint viszont a napi 500 mg koff ein (ami 4-5 csésze kávét jelent) 4 Hgmm-rel megemeli a vérnyomást azáltal, hogy kitágítja a véredényeket, és megsokszorozza a stressz hatását. Stresszhelyzetben a szív ugyanis több vért kezd el pumpálni, megemelve a vérnyomást.

Kortyolgasson hibiszkuszteát!

Azoknak, akik naponta 3 csésze hibiszkuszteát ittak, a szisztolés vérnyomása 6 hét alatt átlagosan 7 ponttal csökkent. Azoknál, akik ugyanennyi ideig placebo italt kortyolgattak, csupán 1 egységnyi volt a csökkenés. Nagy valószínűséggel a hibiszkuszban található fitokémiai anyagok felelősek a hatásért. A hibiszkusz sok teakeverékben megtalálható, érdemes alaposan átnézni az összetevők listáját.

A cukor rabságában: így szabadulj meg
A cukor, a cukros ételek utáni vágy nagyon kínzó tud lenni. Sok időbe és erőfeszítésbe telik, mire uralni tudjuk ezt a vágyat. De lehet uralni. Ha megértjük, hogy a sok felesleges cukor nem csak hizlal, de számos betegség kialakulásához vezethet, könnyű belátni, hogy a legjobb döntés az, ha megszabadulunk ettől a függőségtől is.
9 jól ismert diétamítosz – most megdől mind!
Semmi szénhidrát. Zsírmentes étrend. Este hat után tilos enni. Ismerős mondatok? Bizony, aki valaha belevágott akár csak egyetlen diétába is, összefuthatott már hasonló intelmekkel. De muszáj mindent elhinni?
Mit rontunk el? 8 ok, amikor hizlal a diéta
Akármilyen keményen diétázol, nem akarnak eltûnni a zsírpárnák? Fogadjunk, sosem jönnél rá, hogy hol rontod el!
Mennyi és milyen magot ehetsz, ha diétázol?
Tudtad, hogy az olajos magvak az emésztőrendszered testőrei? Persze csak ha okosan bánsz velük. Kóstolj meg a jól ismert dió, mandula, tökmag vagy szezámmag mellett néhány egzotikus különlegességet is!
Mit lehet tenni, hogy ne ráncosodjon a szem?
A szem sarkából kifutó aprócsaka kis árkok a legtöbb nőnek az idő múlását jelzik, ezért szeretne hadba szállni velük.
Egyszerű túródiéta, ha gyorsan szeretnél ledobni pár kilót
Ha gyorsan szeretnénk megszabadulni a ránk rakódott feleslegtől, bizony néha szigorúbb étrendet kell követnünk. Bár ilyenkor is érdemesebb elgondolkodni egy hosszabbtávú életmódváltozáson, mert bizony a látványos eredményeket csak így tarthatjuk meg.
20 perc otthoni edzés a kerek popsiért 
Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el.
Isteni diétás receptek gesztenyével, ezt imádni fogod!
A hűvös idő elengedhetetlen nasija a gesztenye, amit rengeteg formában tudsz fogyasztani. Most két gyorsan elkészíthető receptet mutatunk.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.