Az izzadás az egyik legutálatosabb testi jelenség. Gyakran szépen felöltözve kell rohannunk egyik helyről a másikra, és mire az úti célunkhoz érünk, már szakad rólunk a víz. Az izzadás testünk bármely pontján jelentkezik is, csak kellemetlenséget okoz.

Izzadás: lehet ellene védekezni, de a hasznos a szervezetnek

Mi is az izzadás?

Egy felnőtt szervezetének 60-70 százaléka víz, ami egy átlagos, 70 kg-os ember esetében mintegy 42 liter vizet jelent. Ebből egy Magyarországon, tehát mérsékelt övi éghajlaton élő ember naponta 2-3 litert veszít a légzés, az izzadás és a kiválasztás következtében, szinte észrevétlenül, hisz a szomjúság már csak a legvégső esetben jelenik meg. A keringés, a légzés és az anyagcsere-folyamatok mellett fontos megfigyelni az izzadást is. Központi hőszabályozásunk mindenkori állapota határozza meg verejtékezésünk mértékét. Ezt tovább befolyásolják a környezet hatásai, a külső hőmérséklet, stresszállapotunk szintje, életkorunk, a keringetett vér víztartalma, sűrűsége, hormonális állapotunk és nemünk.

Az izzadásért felelős mirigyek és a testszag

Testünkben körülbelül 2,5 millió mirigy található, melyek között faggyúmirigyek, és az izzadásért felelős izzadságmirigyek is vannak. Ezek többsége koncentráltan helyezkedik el a talpon, a tenyéren, a hónaljnál és a genitáliás területeken. A testszag intenzitása egyénenként változó, attól függően, hogy milyen életkorban jár valaki, milyen intenzív a fagyúmirigyeinek működése, és hogy mennyi figyelmet fordít saját higiéniájára. A verejték a leghígabb mirigyváladék, jellegzetes szaga a szőrtüszők mellett található faggyúmirigyekből kiürülő zsírsavak következtében alakul ki. Pubertás korban kezdődik ezen mirigyek intenzívebb működése, ezzel magyarázható, hogy a kisbabáknak nincs izzadságszaguk, ám velük ellentétben a kamaszoknak gyakran igen orrfacsaró „illatuk” van. A testszag ellen lehet tenni gyakori mosakodással, hintőporozással és izzadás elleni kozmetikai készítményekkel.

Ha izzad a láb

A lábizzadás alattomos jelenség, a rosszul választott cipőnek, zokninak köszönhetően alakul ki. Az alkati tényezők is befolyásolják, van, aki örökletesen hozza magával a lábizzadás kellemetlenségeit, és van, akinél ez csak minimális problémát jelent. A verejtékezéshez nagymértékben hozzájárul a szintetikus anyagból vagy szintetikus béléssel készült cipő. Ha ez a cipő még csak nem is szellőzik, a lábgomba elszaporodásának szabad terepet biztosítottunk. Ezért mindig könnyű, jól szellőző bőrcipőt viseljünk, hozzá pamut- vagy cérnazoknit, amit csak alaposan megszárított lábra húzzunk fel.

Pótolja az izzadással elvesztett folyadékot:

  • igyon többet, mint amennyit kíván, mert a szomjúság nem jelzi a folyadékvesztést,
  • izotóniás italokkal, energiaitalokkal pótolja az elvesztett ásványi anyagokat,
  • kerülje a koffeintartalmú italokat.

Izzasztó helyzetek

Biztos sokan voltunk már olyan helyzetben, hogy hirtelen nem találtuk, mondjuk, a kocsikulcsot, és egy perc alatt szó szerint leizzadtunk. A megváltozott stresszállapotban hirtelen megemelkedik a pulzusszám, a vérnyomás, és a felgyorsult keringés miatt a verejtékmirigyek aktivizálódnak, izzadni kezdünk. Ezt leggyorsabban a tenyéren érzékeljük. Kifut belőle a vér, hideg lesz, ugyanakkor nyirkossá válik. A tenyérizzadás is az öröklött tényezők közé tartozik, ugyanúgy, mint a hajas fejbőr izzadása.

A változó kori hőingadozás

A változó kor, a menopauza problémái a nők 60-95 százalékát érintik. A hormonháztartás változásai miatt a szervezet hőszabályozó központjában is felborul az egyensúly. A tünetegyüttes részeként a menstruáció lassan elmarad, alvászavar, ingerlékenység és hőhullámokkal kísért hirtelen izzadás jelentkezhet.

Izzadás ellen:

zsályatea, csalános lemosó, diólevél-, izsóp-, tölgyfakéreg-, zsurlófőzet, hintóporos bőrápolás.

A sportos izzadás

A bőrfelületen található verejtékmirigyek a mozgás időtartamának és intenzitásának megfelelően aktív működésbe lépnek, a talpon, a hónaljon és a genitáliás területeken túl, a különböző hajlatokban, a karon, a lábszáron, az arcon, a homlokon, a halántékon és a nyakszirten is izzadságcseppek jelennek meg, s a verejtékezéssel számottevő mennyiségű sav választódik ki.

Egészséges izzadás

Az izzadás addig a pontig hasznos a szervezetnek, amíg káros folyadékvesztés nem alakul ki. A szaunában történő izzadás révén a bőr megtisztul, és feszesebbé válik. A meleg hatására felgyorsult vér- és nyirokkeringésnek köszönhetően a verejtékkel a szervezetben felgyülemlett salakanyagok is könnyebben távoznak a bőr pórusain át.

Általános testhigiénia:

  • naponta legalább egyszer tusoljon,
  • könnyű öltözéket viseljen, hogy az izzadást megelőzze,
  • kerülje a műszálas zoknit, fehérneműt, ruhát,
  • nagy melegben cserélje a fehérneműt,
  • az izzadságot mindig törölje le,
  • jó időben kerülje a zárt cipőt,
  • bőrből készült lábbelit válasszon.

Életet menthet ez a szappan – Fotó

Hozzászólások

Otthoni pedikűr: lábápolás 5+1 egyszerű lépésben
Tombol a nyár, a könnyű papucsok és szandálok időszaka. Ha nincs időd, lehetőséged pedikűröshöz menni, otthon is sokat tehetsz a lábad épségéért, szépségéért.
A ragyogó és egészséges bőr 9 életmódtitka
Bőrünk tükrözi általános egészségi állapotunkat, árulkodik, ha nem pihenünk eleget és nem gondoskodunk megfelelő tápanyagbevitelről. Íme 9 tipp, hogy bőrünk hosszú ideig ragyogó és élettel teli maradjon.
Sárgarépás zabkeksz, ha kell egy kis energia
A lassan felszívódó szénhidrátot tartalmazó édes falat lehet tápláló reggeli vagy könnyű tízórai, uzsonna egyaránt.
Arwen-torna: harmóniába kerül a női test
Az Arwen-torna kifejlesztője szerint a komplex mozgásterápia és a speciális étrend hatására a legtöbb nőgyógyászati betegség tünetei enyhülnek vagy akár el is tűnnek.
A nyári futás 10 fontos szabálya
A nyári hőség igencsak megnehezíti a futók dolgát, de aki komolyan veszi a futást, az ilyenkor sem áll le az edzésekkel. Ha megfogadod tanácsainkat, könnyebben fogsz megbirkózni a meleggel.
Így készül az egészséges házi csokoládés jégkrém!
Ha könnyű csokis édességre vágysz, ez lehet a legjobb és legegyszerűbb választás a meleg nyári napokon!
A mosoly – és ami mögötte van
Semmi sem megtévesztőbb, félrevezetőbb egy mosolynál. Ezt az tudja a legjobban, aki mögéje rejtőzik.
Hogyan táplálkozik egy élsportoló? Gurisatti Gréta válogatott vízilabdázó tippjei
Gréta elmeséli, mire figyel oda a táplálkozás terén, emellett néhány tippet is megoszt a nyári topforma titkával kapcsolatban.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.