Az év eleji időszakban sokan vágnak bele valamilyen új diétába, ezzel is hozzájárulva az egészségesebb életmódhoz. A váltás azonban nem mindig könnyű, sőt, kifejezetten káros lehet, ha olyan trendeket kezdünk követni, amelyek nem felelnek meg az igényeinknek. Tavaly számos új étrend látott napvilágot, közülük több idén is népszerű – melyeket éri meg kipróbálni, és melyek azok a praktikák, amiket mindenképpen kerüljünk el?

Ne higgyünk el mindent a trendeknek: tippek a tudatos étkezéshez és diétákhoz

Bakk Brigitta, a Violife dietetikusa segített összegyűjteni, mikre érdemes mindenképpen odafigyelnünk, ha életmódváltásba kezdünk. Egy dolog azonban biztos: a zöldségek és gyümölcsök ezúttal is első helyre kerülnek.

Új év, új diéta?

Az egészséges életmód legnagyobb részét az étkezéssel tudjuk biztosítani. Sokak számára egyszerűnek tűnhet egyik napról a másikra átállni egy új diétára, a váltás azonban megterhelheti a szervezetet. Fontos, hogy megbízható, szakmai forrásból tájékozódjunk a lehetőségekről. Ha találunk egy számunkra kedvezőnek tűnő diétát, vegyük figyelembe, melyek azok az élelmiszerek, amelyek nem férnek bele, például a különböző allergiák, intoleranciák miatt. Törekedjünk a kiegyensúlyozottságra és arra, hogy minél több zöldéget, gyümölcsöt fogyasszunk. Közhelynek tűnik, de a U.S. News & World Report szakemberei által összeállított étkezési rangsor még mindig azokat a trendeket sorolja az élvonalba, melyek rostban gazdagok, azaz a zöldségek és gyümölcsök fogyasztását helyezik előtérbe. Tavaly ismét a mediterrán diéta került az első helyre, mely segíthet a krónikus betegségek elkerülésében.

Fokozatosság, egyensúly

Ha kevésbé kötött étrendet szeretnénk, érdemes kipróbálni a flexitáriánus táplálkozást, mely ugyan megengedi a hús és a tejtermékek fogyasztását, de ezek csökkentésére, és a nagy arányú zöldség-gyümölcs fogyasztásra épül, mellyel egyben a fenntarthatósághoz is hozzájárulunk. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a felnőtteknek naponta legalább 40 deka zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztaniuk, melybe nem számítanak bele az olyan magas keményítőtartalmú élelmiszerek, mint a burgonya vagy az édesburgonya. Sokan csak azért kezdenek el követni egy-egy új trendet, mert az egyfajta divatként jelenik meg például a közösségi médiában. Ha tényleg igyekszünk tenni nemcsak magunkért, hanem környezetünkért is, építsünk be a mindennapi étkezésekbe növényi alapú élelmiszereket. Mivel szervezetünknek a rendszeresség megszokása nagyjából három hétbe telik, fontos, hogy ne csak egészséges, de követhető és biztonságos étrendet válasszunk, törekedjünk a fokozatosságra, mindig csak egy-egy új elemet építsünk be a mindennapokba. A változás nem lemondással, hanem új ízek és receptek kipróbálásával is együtt jár. Kedvenc rakott ételeinket megszórhatjuk például a Violife növényi alapú sajtalternatíváival, melyeket akár krémek, vendégváró falatkák elkészítéséhez is használhatunk.

Izgalmas, finom, vegán!

Évek óta az egyik legnépszerűbb trend a veganuár kihívás, mely arra buzdít, hogy az év első hónapjában igyekezzünk vegán ételeket fogyasztani, azaz próbáljuk ki az állati eredetű termékek elhagyását. Sokan azért nem vágnak bele a kihívásba, mert túl szigorúnak tartják, vagy épp elkezdik, azonban a kezdeti lendület néhány nap után alábbhagyhat. Épp ezért fontos, hogy ne szabjunk túl szűk kereteket: ha csak arra figyelünk, hogy napi egy, vagy heti néhány étkezés legyen növényi alapú, máris sokat tettünk a változatos és egészséges étkezésért. A növényi alapú táplálkozás egyik remek előszobája lehet a vegetáriánus étkezés, melyben „csupán” a húsokat hagyjuk el. Készítsük el kedvenc fasírtjainkat, rakott- és töltött ételeinket zöldségek felhasználásával: a darált hús helyett a hüvelyesek, például a bab vagy a csicseriborsó remek választás, hiszen nemcsak tartalmasak, de a fehérjetartalmuk is magas. Ezen kívül a szója és termékei (tofu, tempeh, szójatej, szójajoghurt) szintén megfelelő alternatívát nyújthatnak ebben az étkezési formában. A növényi tejek tekintetében már igen széles választékkal találkozhatunk a boltokban, érdemes a kálciummal dúsított változatokat előnyben részesíteni. A jó zsírok bevitelét magvakkal is tudjuk biztosítani: a különböző ételeket dúsítsuk lenmaggal, tökmaggal; de a fasírtok alapjába kiváló lehet a Violife növényi alapú görög fehér tömbje.

Ha frissen vágunk bele a vega vagy vegán fogások kipróbálásába, érdemes olyan autentikus keleti, indiai receptekkel próbálkoznunk, melyek eredetileg is vegetáriánusak. Ezek elkészítése könnyebb, mint a hagyományosan állati eredetű összetevőket tartalmazó ételek átalakítása és a végeredmény is feltehetően ízletesebb lesz. Ráadásul már könnyen beszerezhetőek a korábban speciálisnak számító alapanyagok is, mint például egyes fűszerek. Fedezzünk fel addig nem használt alapanyagokat, ne féljünk a kísérletezéstől. Minél több új receptet próbálunk ki, annál több bevált étellel bővül a repertoárunk, így ezek az újdonságok is könnyen a mindennapjaink részévé válhatnak.

EZ IS ÉRDEKELHET:

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

5 durva jel, hogy nem eszel elég proteint
Nem csak a testépítőknek fontos a megfelelő mennyiségű fehérjebevitel. Ha hiányzik ez a fontos makromolekula a szervezetből, az problémákhoz vezethet. Öt figyelmeztető jel, amit tapasztalva érdemes jobban odafigyelni a proteinbevitelre.
Hogyan alakítsuk az egészséges életmódot és a testmozgást szakmai hivatássá
Az egészséges életmód és testmozgás szenvedélyének szakmai hivatássá tételéhez elengedhetetlen a személyes elköteleződés, a szakmai képzések megszerzése, és a gyakorlati tapasztalatok gyűjtése. Fontos a folyamatos tanulás, a hálózatépítés, valamint egy erős személyes márkának és jelenlétnek a kialakítása a sikeres edzői karrier érdekében. Ha rendelkezel a megfelelő személyiségjegyekkel és hajlandó vagy energiát fektetni céljaid elérésébe, sikeres karriert építhetsz ebben a növekvő ágazatban.
Íme egy olcsó gyógynövény, ami minden nőnek kötelező
A mai kor embere minden olyan betegségre fogyaszthatja ezt az egyszerű gyógynövényt, ahol görcsoldásra és gyulladáscsökkentésre van szükség.
Cukormentes raffaello golyó lesz a húsvéti asztal sztárja
Ez az isteni desszertet gyorsan, sütés nélkül elkészítheted, ha hirtelen vendégeket vársz, vagy csak hirtelen szeretnél összedobni valami finomat
Mik az elegáns öltözködés alapjai: útmutató nőnek és férfiaknak
Az elegáns öltözködés a hétköznapok és az ünnepi alkalmak során is fontos lehet. Ennek szabályai számtalan apróságból tevődnek össze. A legfőbb pillére mindennek természetesen az öltöny, kosztüm, szoknya, nadrág vagy ing, amely kapcsán bátran fordulhatsz a MrSale Öltönyüzlethez. De tudtad, hogy ezen felül még számos más dologra is szükség lesz a tökéletes megjelenéshez?
10 dolog, amit soha ne titkolj el az orvosod elől
Amikor valamilyen panasszal felkeressük az orvosunkat, azzal a szándékkal tesszük, hogy segítséget kapjunk. Erre azonban csak akkor van esélyünk, ha a kérdéseire őszintén válaszolunk.
Gazdag tojásos reggeli tavaszra, ha diétázol
A tojás rengeteg ásványi anyagot tartalmaz, például foszfort, cinket, kalciumot, vasat és cinket, emellett pedig vitaminokban is gazdag. Így rengeteg hasznos anyaghoz juthat a szervezeted a diéta közben amellett, hogy gyorsan megszabadulhatsz a súlyfeleslegtől.
Olcsó magyar zöldség, amivel sokkal könnyebb a diéta
Levesbe ízesítőként, délutáni rágcsálnivalónak fogyókúra esetén, smoothie-ba keverve – bárhogyan fogyasztjuk is, a zeller egészséges és finom zöldség. Telis-tele van tápanyagokkal, vitaminokkal.

Ajánlataink

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.