Az érzelmi evés óriási csapda: legyőzhetetlennek tűnik, olyan, mintha csak a – gyakran mértéktelen mennyiségű – étel nyújthatna vigaszt. Azonban néhány mentális trükk elsajátítása megoldást jelenthet a problémára!

6 mentális technika, hogy kitörhess az érzelmi evés rabságából

„A testedet tápláld, ne az érzéseid!” Az érzelmi evés esetében az igazi probléma a fejekben van. Az elismert amerikai pszichológus, Susan Albers több sikerkönyvet is írt a témában, ő az úgynevezett mindful eating egyik legnevesebb szakértője. Albers a munkáiban arra keresi a választ, hogy miként lehetünk tudatosabban az étkezéssel kapcsolatban, hogyan étkezzünk örömmel, egészségesen és bűntudat nélkül, illetve milyen mentális technikák segítenek felvenni a harcot az érzelmi evés, a túlevés és persze az ennek következtében fellépő túlsúly ellen. Következzen pár hasznos tanács a mindennapokra.

érzelmi evés

Fotó: Shutterstock

 

1. Írj egy 5×5-ös listát!

Ha a figyelmedet koncentráltan és célzottan irányítod egy adott dologra, akkor a legjobb fegyvert választod az érzelmi evés ellen. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Fogj egy papírt, és írd rá öt olyan ember nevét, akit fel tudsz hívni, ha úgy érzed, csak evéssel vagy képes megnyugtatni magad. Jegyezz fel öt relaxációs módszert, ami segíthet elterelni a gondolataidat. Jegyezz fel öt helyet, ahol sikerülhet lazítani, öt mantrát, amit ilyen esetekben ismételgethetsz, valamint öt tevékenységet, amelyekről biztosan tudod, hogy elvonja a figyelmedet. Tedd ki ezt a listát a hűtőszekrényre vagy a konyhában egy jól látható helyre. Legközelebb, amikor nassolnivaló után kutatsz, nézd meg a listát, és válassz a nyugtató módszerek közül. Valamelyik egész biztosan működni fog!

 

2. A gondolatok megtisztítása

Mielőtt nassolni kezdenél, vess be egy vizualizációs gyakorlatot: lélegezz mélyeket, és képzelj el egy tisztító folyamatot a gondolataidban. Lehet ez egy autó ablaktörlője vagy egy porszívó működés közben, vagy akár a felmosás folyamata. A lényeg, képzeld azt, hogy megtisztítod a belsődet, a gondolataidat a fejedtől a lábujjadig. Ismételd ezt meg háromszor.

 

3. Tekints magadra kívülállóként

Az érzelmi evők gyakran illetik magukat súlyos önkritikával, és tesznek magukra olyan mérgező megjegyzéseket, mint például „Csődtömeg vagyok”, „Soha semmit nem csinálok jól” stb. Annak ellenére, hogy ezek a gondolatok rövidek, mégis nagyon károsak. Ilyenkor próbálj magadra kívülállóként nézni, eltávolodva a problémáktól. Ha úgy érzed, hogy „ezt nagyon elrontottam”, mondd azt: „ezt (mondd a neved) nagyon elrontotta”. Úgy tűnik, ez egy apró változtatás, de segíthet megállítani a negatív gondolatokat, és ad némi perspektívát. Talán ez azért van, mert mások problémáit mindig könnyebben oldjuk meg…

 

4. Állítsd le a negatív érzéseket!

Ne hagyd, hogy rossz érzések uralják az elmédet. Térj vissza a jelenbe, megakadályozva, hogy az érzéseid felesleges és értelmetlen falási rohamokhoz vezessenek. Jó módszer erre, ha megdolgoztatod az agyad: vegyél elő egy könyvet vagy magazint, lapozz egy fejezet, egy bekezdés végéhez, és kezdd az olvasását az utolsó szóval, majd folytassa az első szóig.

 

5. A test a jelenben

Nem elég a gondolataidat a jelenbe irányítani, jó, ha a tested is emlékeztet, hol vagy valójában. Fogj egy darab jeget, és érezd, ahogy elolvad az ujjaid között. Harapj citromba, lime-ba vagy grépfrútba, tedd a kezed hideg vagy meleg víz alá, nyomd az egyik sarkad erősen a padlóba. Ülj le egy székre, és szorosan öleld át, majd engedd el magad. Így taníthatod meg az agyad arra, hogy ne az evésre gondoljon, és így talán elkerülhető az érzelmi evés is.

 

6. Hagyd a munkahelyi problémákat az otthonodon kívül!

Egy stresszes nap után mi sem egyszerűbb, mint feltépni a hűtő ajtaját, és vigaszra lelni az ételek segítségével. Ehelyett alakíts ki új szokást: amint belépsz az ajtón, dobd le a cipőjét és a táskáját, és hangosan mondd ki: „A gondjaimat kint hagytam.” Ezután ne az étkezésre koncentrálj, hanem olyan tevékenységekre, amelyek örömöt nyújtanak, mint például a zenehallgatás, a házi kedvenccel való foglalkozás, egy baráti beszélgetés telefonon, vagy egy tea elkortyolgatása egy izgalmas könyv társaságában. Csináld ezt mindennap néhány héten keresztül, és máris kész egy új stresszoldó rituálé.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

Hozzászólások

Ez a legjobb recept: főzzünk eperlekvárt cukor nélkül!
Sokáig éltünk abban a tévhitben, hogy eperlekvárt, szörpöt eltenni csak cukorral lehet.
Itt a kánikula! Így lehet jól aludni a nagy melegben
Sokan várták már, hogy végre tartósan meleg, vagyis igazi fülledt nyár legyen, ugyanakkor ez a hőség rendkívül igénybe veszi a szervezetet.
Így lesz sokáig gyönyörű a barna bőr
Így lesz sokáig gyönyörű a barna bőr
A reggeli mozgás jótékony hatásai
Ahogy egyre jobb az idő, még az is könnyebben kel a korai nappal, aki egyébként szeret sokáig lustálkodni. Élvezze és használja ki a nyarat a reggeli mozgásra is!
13 tipp a hőségben való edzéshez
Győzd le a forróságot azzal, hogy felkészülsz rá!
Most nyílik a bodza, tedd el télire cukor nélkül
Te is imádod a bodza szörpöt, de megrémiszt, mennyi egészségtelen fehér cukor kell bele? Mutatjuk, hogy készítsd el a diétás változatot.
Íme 25 perc pokoli kettlebell-edzés Hegedűs Dórival!
A FitPercek legfrissebb videójában Hegdűs Dóri, személyi edző mutat néhány remek gyakorlatot, hogy érdemes a kettlebell-lal mozogni.
4 isteni nyári leves, amit akkor is ehetsz, ha diétázol
Nyáron is nagyon fontos a folyadékfogyasztás, és egy jó tányér leves akár elég is lehet, hiszen ezekben a hónapokban nem jó nagyon leterhelni a gyomrot. Ezekből a finomságokból viszont bátran ehetünk.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.