A hasi zsírpárna kialakulását, a hízást számos rossz szokás elősegíti. Bár sokan úgy vélik, nehéz változtatni a berögződött dolgokon, szakértők szerint ez nem igaz. Nézzük, mit kellene elengedned.

Mondj le róluk! 10 szokás, ami hízáshoz vezet

1. Nagy méretű tányérokat használsz

Nem fogyni vágyók a diétázók helyzete, hiszen a ma divatos étkészletek bizony hatalmas méretű tányérokat tartalmaznak, így nehéz kiporciózni a megfelelő méretű adagot. Megfigyelések szerint, ha lehetőségük van, az elhízottak 98,6 százaléka a nagyobb tányérokat választja, ami azt jelenti: több étel, több kalória, hízás…

 

2. A kávéból cukorbombát csinálsz

A kávé önmagában finom, nem kell agyoncukrozni, szirupokkal, tejszínhabbal „feldobni”. Rengeteg felesleges kalóriát juttatsz a szervezetedbe, ha így kávézol. (Ráadásul sokan egy-egy kekszet vagy egy szelet csokit is elrágcsálnak kávézás közben.) Próbáld ki a kávét természetes édesítőkkel: fahéjjal vagy kakaóporral.

kávé, csoki, hízás

Ha fogyni szeretnél, ne majszolj a kávé mellé kekszet és csokit, valamint hagyd el a cukrot, a szirupot, a tejszínhabot
Fotó: Shutterstock

3. Rendszeresen nagy társaságban eszel

Sokkoló adat, de úgy tűnik, hogy nagy társaságban átlagosan 44 százalékkal több ételt fogyaszt az ember, mint amikor egyedül vagy a szűk családdal ül asztalhoz. Érdekes, hogy először azt gondolták, ennek elsősorban az időtényező az oka – nagyobb társaság tovább ül az asztalnál, és így több ételt is fogyasztanak a résztvevők –, egy tanulmány szerint azonban azok, akik azért töltenek több időt étkezéssel, mert olvasnak vagy tévéznek közben, nem esznek annyival többet, mint a társaságban ülők. Úgy tűnik tehát, hogy nem az idő az egyetlen faktor, amit figyelembe kell venni.

 

Vészeld át pluszkilók nélkül! Családi lakomák a diéta alatt

 

4. Nem étkezel tudatosan

A tudatos étkezés ebben az esetben azt jelenti, hogy intenzív kapcsolatba kerültél az ételekkel, figyelmet fordítasz minden egyes falatra, élvezed az ízeket, az ételek textúráját. A tudatos étkezés nem étrend, nem jelenti azt, hogy kevesebbet eszel, de működhet sikeres súlycsökkentő mechanizmusként. A tudatosan étkezők kevésbé reagálnak az érzelmi stresszre, lényegesen kevesebb kalóriát fogyasztanak, és könnyebben tartják meg optimális testsúlyukat, nagyobb eséllyel kerüli el őket a hízás veszélye.

 

5. Kevés vizet iszol

A megfelelő mennyiségű vízfogyasztás elengedhetetlen a szervezet optimális működéséhez, és minél inkább odafigyel erre az ember, annál nagyobb az esélye annak, hogy megszabadul a hasi zsírpárnáktól. Kutatások szerint azok, akik minden étkezés előtt megittak két pohár vizet, 30 százalékkal több súlyt veszítettek, mint azok, akik csak étkezés után ittak. A hideg víz egyrészt teltségérzetet ad, így kevesebb lesz az elfogyasztott étel mennyisége, másrészt fokozza az anyagcserét.

 

Egészségteszt: Vajon eleget iszol?

 

6. Érzelmi evő vagy

Az Amerikai Dietetikusok Szövetségének folyóiratában közzétett tanulmány megállapította, hogy az érzelmi evőket – azok, akik az őket ért negatív vagy pozitív stresszre evéssel reagálnak – több mint tízszer nagyobb valószínűséggel fenyegeti a hízás, a túlsúly kialakulása. Ha stresszhelyzetben késztetést érzel, hogy egyél, pedig valójában nem is vagy éhes, akkor próbálj rágózni vagy igyál egy pohár vizet, esetleg sétálj a levegőn. Hozz létre magadban egy automatikus választ a stresszhatásra, ami nem az evés, így megakadályozza, hogy pluszkalóriát vigyél be.

 

5 lépés, hogy ne érzelmi evéssel vigasztald magad!

 

7. Mindig a liftet választod

Az ötödiken dolgozol vagy laksz, és mindig lifttel mész fel? Hiba! Válaszd rendszeresen a lépcsőzést, és autózás és tömegközlekedés helyett pedig iktass be minél több gyaloglást. Unalomig ismert jó tanács, de tényleg megéri alkalmazni: a testmozgás mindig hasznos, és az egyik eszköze a hízás elkerülésének.

 

8. Túl keveset alszol

Kutatások bizonyítják, hogy a kevés alvás megnöveli az éhségérzetért felelős ghrelin hormon szintjét, és csökkenti a jóllakottságért felelős leptin hormon szintjét. Az alacsonyabb leptinszint miatt evés után is éhségérzet marad, a ghrelin pedig még tovább serkenti az étvágyat. Ráadásul a fizikai fáradtságot sokan az egyszerű szénhidrátok nagy mennyiségű bevitelével próbálják kompenzálni (sikertelenül), ez pedig egyenes út a hízás felé.

 

Pihentető alvás: ezekkel a módszerekkel nyugodt lehet az éjszakád!

 

9. Étellel ünnepelsz

Előléptettek, jól sikerült egy munkahelyi feladat, beköltöztél az új lakásodba vagy szülinapod van? Jogos, hogy ünnepelni szeretnél, de ezt nem csak közös sütizéssel és italozással teheted meg. Meglepő ötlet talán, de szervezhetsz „gratuláló” kirándulást egy közös vacsora helyett, így már egy alkalom rengeteg kalóriát tudnál megspórolni.

 

10. Állandóan főzőműsorokat nézel

Állítólag azok, akik állandóan főzőműsorokat néznek, és emellett rendszeresen főznek is, többet esznek. Az ilyen műsorok ugyanis nem csak az egészséges táplálkozásról szólnak, a receptek gyakorta több kalóriát, fehérjét és zsírt tartalmaznak, mint amit a táplálkozási szakemberek javasolnak, főleg a fogyni vágyóknak. Érdekes, hogy azok a főzőműsorokat nézők, akik nem főznek, nem veszélyeztetettek.

 

 

 

Hozzászólások

Sütőben sült paradicsom télire
Ha sok paradicsomunk termett a kertben érdemes a következő receptet kipróbálni, mert pillanatok alatt isteni, fűszeres szószt készíthetünk belőle, ami rengeteg diétás étel alapja is lehet.
Mennyi étel kerülhet pontosan a tányérodra, ha fogyni szeretnél?
Belekezdhetünk bármilyen diétás módszerbe, kipróbálhatunk akár ezerféle étrendet is, ha nem tanuljuk meg, mennyire fontos a porciókontroll, egy sem lesz sikeres.
Kezdj el mozogni és így változik meg az egész életed
Elképesztő, milyen komoly hatással lehet az életedre, ha mozogni kezdesz! Összegyűjtöttük a leglátványosabb változásokat.
A megfelelő méretű melltartó fontossága
Talán egy nőnek sem mondok újdonságot azzal, hogy a megfelelő melltartó kiválasztása alapvető fontosságú.
Nem mozdul a mérleg nyelve? Mutatjuk, hol a hiba!
Bizony, néha hiába a koplalás, a megszállott és rendszeres edzés, a mérleg mégsem mozdul. Sokan ekkor adják fel. Pedig csak át kellene gondolni, valóban mindent helyesen tesz­el.
A cékla chips lett a diétázók őszi kedvence: így lesz szuper ropogós
Rozmaringgal fûszerezett nasi, amit képtelenség abbahagyni. Egészséges, egyszerûen elkészíthető, zamatos, ropogós őszi finomság.
Áll alatti kényes témák: többé nem öregít a toka
Sokszor hihetetlen erőkkel küzdünk a ráncok ellen, arcunk egy másik részéről, az állról azonban gyakran elfelejtkezünk. Pedig az itt megereszkedett bőr látványa ugyanúgy öregíti az arcot, mint egy csúnya szarkaláb.
Liszt- és cukormentes kókuszos piskóta
Fél óra alatt az asztalra varázsolhatod ezt a remek diétás sütit! Nagyon kevés szénhidrátot tartalmaz, ezért bátran fogyaszthatod akár este is! Lágy, levegős piskóta csupa egészséges alapanyagokkal is!
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.