Ha rutinos fogyókúrázó vagy, akkor biztosan hallottál már csalóétkezésről, csalónapról. Akad, aki ellenzi, és van olyan, aki ajánlja a „bűnözést”. De mit is jelent pontosan a csalóétkezés, és mik a főbb szabályai?

Bűnözz okosan: így működik a diétában a csalónap

Mikor csalhatsz?

Az első hetekben, amikor elkezdesz egészségesen táplálkozni – főleg, ha a testsúly csökkentése a cél – semmiképpen ne tervezz a csalóétkezéssel, pláne ne csalónappal. Az első időszakban fontos, hogy rögzüljenek az új étkezési szokások. Ha rögtön „bűnözni” kezdest, egy csalóétkezésből könnyedén csalónap, sőt csalónapok, -hetek, -hónapok lesznek. Egyszóval rövidesen vissza fogsz térni a régi rossz szokásokhoz, amelyektől éppen próbáltál megszabadulni.

 

csalónap

Fotó: Shutterstock

Először az egészséges táplálkozás bevezetése után egy-két hónappal lehet csalni egy kicsikét, amikor már biztos vagy abban, hogy meg tudsz állni egy adagnál. Tehát első alkalommal csak egy kis étkezéssel kezdd, ne egy egész csalónappal.

A későbbiekben, amikor már teljesen az életed része lett az egészséges életmód, nyugodtan ehetsz ilyen alkalmakkor bármilyen ételt, amit szeretsz, akár egy klasszikus pizza vagy cukros sütemény az. A lényeg, hogy meg tudj állni, a csalónap vagy csalóétkezés másnap ne folytatódjon, és vissza tudj térni oda, ahol a „bűnözés” előtt abbahagytad. És semmiképp se hagyd ki az edzést. Elsősorban nem azért, hogy ledolgozd azt, amit megettél, hanem azért, mert rendesen feltöltötted a szervezeted szénhidrátraktárait, most biztosan kiemelkedően jól fog menni az edzés.

 

Miért fér bele néha a fogyókúrába a csalónap?

A legjobb szolgálatot akkor teszi ez a módszer, amikor eljutsz oda, hogy a szervezeted megszokta a fogyókúrás étrendet, valamint a rendszeres mozgást, és bár fogyni szeretnél, a súlyod mégis stagnál. Ugyanis, ha kizökkented a szervezeted a megszokottból, akkor fel fog gyorsulni az anyagcseréd, és végül újból a fogyás.

Ennek pedig tudományosan bizonyított oka van. A felelős a leptin nevű hormon, amely a zsírsejtjeiben termelődik. Fő feladata, hogy jelet küld az agynak arról, éhes vagy, vagy éppen már tele van a gyomord, valamint szabályozza az energialeadást a szervezetében. Tehát amint csökkented a kalóriabevitelt, és csökken a zsírsejtek mérete is, úgy mutat csökkenést a leptintermelés is. Emiatt lelassul az anyagcseréd energiatakarékossági célzattal, és le fog állni a zsírraktárak felhasználása is. Ugyanakkor, ha hirtelen nagyobb mennyiségű kalóriát fogyasztasz – vagyis néha-néha beiktatsz egy csalóétkezést –, a leptintermelés fellendül, és az anyagcseréd ismét begyorsul, a fogyásod pedig újból megindul.

A csalónapok gyakoriságát a testzsírszázalékod és a diétád hossza határozza meg, vagyis minél hosszabb ideje tartod az étrended, illetve minél alacsonyabb a testzsírszázalékod, annál sűrűbben lehet beiktatnia a csalóétkezéseket. De túlzásokba semmiképp se ess!

A csalóétkezéses módszer mellett szól még a mentális tényező is: ha konkrét megvonások vannak, azt a legtöbb ember nehezen viseli. Viszont ha tudod, hogy a héten lesz egy csalóétkezésed, amikor ismét a kedvenced eheted, akkor könnyebben kitartasz a fogyókúrád mellett. Ne felejtsd el, hogy az egészséges, nem pedig az aszkéta életmód a cél!

 

Mire kell figyelned a csalónap vagy csalóétkezés során?

Fontos, hogy csalóétkezés során tartsd meg a fogyókúrád alatt megszokott fehérje-, rost- és széndhidrátarányt. Érdemes elsősorban komplex szénhidrátokat fogyasztanod, mert ez kiegyensúlyozottabb inzulinszintet eredményez.

Előfordulhat, hogy egy-egy csalóétkezés, csalónap után a mérleg és/vagy a tükör mást, „rosszabb eredményt” mutat, mint előtte. Ettől nem kell megijedni, egyetlen „rossz” étkezéstől még nem fogsz hízni. Csak mindig tartsd be a fő szabályt: másnap vissza kell térni az egészséges, mértéktartó táplálkozáshoz, amely az életmódváltásod jellemzi!

 

Nem kötelező!

Ne feledd, hogy ez nem kötelezően alkalmazandó módszer. Ha úgy érzed, csak bezavarna a rendszeredbe egy ilyen laza nap, nyugodtan hagyd ki. Következetes munkával enélkül is előbb-utóbb újra megindul a fogyás.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ez lesz a kedvenc diétás, nyári sütid: barackos ropogós
Ezt a diétás édességet pillanatok alatt elkészítheted, hidegen és melegen is isteni. 
Ezért nem mindegy, hogyan pótlod a magnéziumot
A magnézium a szervezet számos folyamatában fontos szerepet játszik, beleértve a vérnyomás és a vércukorszint szabályozását, az energiatermelést és a csontok optimális egészségének megőrzését.
Időnként nem árt egy kis takarítás: használd a turmixok erejét
Ilyenkor tavasszal érdemes kihasználni a rengeteg friss zöldség és gyümölcs gyógyító erejét. Igyunk minden nap turmixokat!
Ínhüvelygyulladás: Hogyan szüntethető meg a fájdalom és előzhető meg a visszatérése?
Az ínhüvelygyulladás (tenosynovitis) világszerte emberek millióit érintő fájdalmas és hátráltató mozgásszervi betegség, ami a test különböző részein jelentkezhet. Leggyakrabban a csuklók, az ujjak inai, valamint az Achilles-ín érintett.
Nemcsak fogyni segít az eper! Érdemes többet enni belőle
Amellett, hogy finom, a diétát is támogatja, úgyhogy a szezonban megéri sokat fogyasztani belőle, mégpedig a következőképpen.
A legjobb tippek, hogy nyárra tökéletes formában légy
Kedvetlennek és állandóan kimerültnek érzed magad? Lehet, hogy te sem tudod leküzdeni a hosszú téli hónapok után jelentkező tavaszi fáradtságot.
Íme a legdurvább okok, amiért nem tudsz lefogyni
Salátát eszel salátával, megvonod magadtól a finom falatokat, még némi sportra is ráveszed magad, a mérleg mégsem mozdul. Vagy ha igen, akkor is csak felfelé. Mit csinálhatsz rosszul? El sem hiszed, milyen apróságokon múlhat a fogyókúra sikere.
Bazsalikom, a fűszerek királya
A bazsalikom egyike a legkedveltebb és legnagyobb becsben tartott fűszernövényeknek, ami nem is csoda, mert aromája egyedülálló és nagyon különleges növény. Sokszor emlegetik együtt a rozmaringgal: „a bazsalikom a fűszerek királya”, a „rozmaring a fűszerek királynője”.

Ajánlataink