Hasnyálmirigy-gyulladás esetében kihagyhatatlan a diéta, ami bizonyos esetekben életünk végig tart. Ám nem mindegy, hogy akut, vagy krónikus gyulladásról beszélünk, és azt is fontos leszögezni, hogy nem szabad egyszerre több diétát követni.

A dietetikus válaszol: ilyen a jól felépített hasnyálmirigy-gyulladás diéta

A betegség típusa és szintje dönti el a diétát

Először is érdemes tisztázni, hogy az akut hasnyálmirigy-gyulladásnak több szintje is van (enyhe, középsúlyos, súlyos), és több ok is állhat a háttérben, pl. epekő, alkoholizmus. „A tünetek nagyon szerteágazóak: övszerű/hátba sugárzó fájdalom, hányinger, hányás, hasi puffadás, hőemelkedés, láz, vérnyomás ingadozás stb. Ha a terápia csupán dietetikai részét nézzük, akkor mindig nulldiétával kezdünk. Ez a koplalást jelenti. Erre azért van szükség, hogy nyugalomba helyezzük a hasnyálmirigyet. Ilyenkor a kezelés része parenterális táplálás, amikor a tápanyagot különböző formulákkal egyből a gyomor-bél valamely szakaszába juttatják. Ezt követően a visszavezetést mindig a laboratóriumi értékekhez mérten építik fel”- magyarázza Fülöp Lili dietetikus. Ha azonban enyhe a gyulladás, akkor megmaradhat a szájon át való táplálkozás, szigorú, speciális diétával. „A felépítő diéta a folyadékok után mindig a könnyen emészthető szénhidrátokkal kezdődik (piritós, puffasztott rizs, reszelt sárgarépa, kompót, nyákleves, főtt rizs, tök főzelék stb.), aztán jönnek a sovány fehérjék (főtt, párolt, sütőzacskós csirkemell, pulykamell, halfilé stb.) és csak a legvégén a zsírok, abból is először nagyon óvatosan joghurttal-kefirrel elkezdhetünk habarni, ilyenkor zsírsavösszetétel szempontjából (MCT zsír) jó a kókuszolaj és szépen fokozatosan növeljük. Ez egy rost-, fűszer- és zsírszegény étrend, sok folyadékkal, alkohol totális kizárásával” – szögezi le a dietetikus szakember. A hasnyálmirigy diéta alatt felléphet A és E vitamin hiány, ezeket, ha indokolt, érdemes pótolni.

A krónikus hasnyálmirigy-gyulladás esetében már visszafordíthatatlan szöveti károsodásról beszélünk. 80%-ban az az alkoholizmus a felelős a történtekért. A betegségnél sokszor előfordul, hogy nem is jár tünettel, de gyakori a nem görcsös jellegű fájdalom, ami akár órákig-napokig eltarthat, ezen kívül émelygést, hányást, fájdalmat okoz, de gyakori tökéletlen emésztés is, ami fogyással jár. A laborvizsgálatok közül ilyenkor gyanakvásra adnak okot az emelkedett pancreasenzim-értékek (lipáz, elasztáz 1, amiláz). „Ezekben az esetekben a diéta teljesen egyéni a beteg tápláltsági állapotától függően. Ez azt jelenti, hogy a diéta teljes eltérő is lehet a két esetben, de a nagy mennyiségű zsiradék kerülése (napi 45-60 g az adag átlagosan) alapvető mindkettőnél fontos. A diéta abban segít, hogy fenntartsa a tápláltsági állapotot (főleg, ha drasztikus fogyás van), csökkentse a fájdalmat (kímélő ételek) és megelőzze a következő gyulladást” – folytatja Fülöp Lili.

Hasnyálmirigy-gyulladás diéta kontra 160 grammos diéta

Ha egy családon belül valaki egészségügyi okból átáll egy diétára, előfordul, hogy a hozzátartozó is követi őt. Nagy kérdés, hogy egy egészséges embernek jó – e, ha hasnyálmirigy-gyulladásos beteg étrendét követi. „Nincs probléma vele, ha a család is átáll, sok esetben hordozza az egészséges táplálkozás jegyeit a diéta, de ez már csak a felépítő diéta utáni, könnyű-vegyes étrendre vonatkozik. A rostok visszavezetése a betegség súlyosságától függ, a család többi tagja értelemszerűen ne rostszegényen táplálkozzon! Ha például valaki a családból mondjuk IR betegség miatt 160 grammos szénhidrátdiétát folytat, az ne térjen át a felépítő diétára! A cukorbeteg diéta során kedvelt élelmi rostban gazdag tápanyagokat ugyanis, a felépítő diétába nem tudjuk azonnal beépíteni. Egy hasnyálmirigyes betegnél, több, mint 160 gramm szénhidrátra lehet szükségünk, így ebben a tekintetben sem összekeverendő a két diéta. Leegyszerűsítve a 160 gramos diéták esetében a szénhidrát mennyiségét szorítjuk le, míg a hasnyálmirigy-gyulladáskor kialakított diétáknál a zsírt.

Baj lehet, ha csalunk!

A hasnyálmirigy-gyulladás komolyságát tekintve egyáltalán nem szabad csalni, hiszen az egészségünk múlik azon, hogy betartjuk e az utasításokat! Ha akut esetről van szó, és túl vagyunk a felépítő folyamaton, akkor egy-egy kilengés minimálisan tolerálható. Ilyen lehet a sovány túrós-gyümölcsös édességek, de a hajtogatott tészták, a croissant vagy a rántott hús továbbra is tabu.

A DIETETIKUS VÁLASZOL: TÉNYLEG HATÁSOS A POPCORN-DIÉTA

Hozzászólások

Fogyókúra szuperlevesekkel + 3 könnyű recept
Finomak, könnyűek és tökéletes alapot szolgáltatnak egy néhány napos fogyókúrás programhoz. Ami biztos: koplalnod nem kell!
Ha kevés az időd: gyors alakformálás heti 5x4 percben
Állandó időhiánnyal küzdesz, de szeretnéd, ha formásabb, feszesebb lenne a tested? Próbáld ki az alábbi programot!
Diétatészt: Hogyan nassolj okosan?
Csokoládé, csipsz vagy keksz? A legtöbb snack sajnos nem használ az ember alakjának. Attól függően, hogy mit szeretsz nassolni, eláruljuk, mi az, amit beilleszthetsz a fogyókúrádba.
Szerelem és boldogság? A valóságban ezért meg kell dolgozni
Mit jelent manapság a szerelem vagy a szeretni kifejezés? Változott-e valami? Nagymamáink bölcsességei vajon érvényesek-e a mai rohanó világban? Tari Annamária pszichoterapeuta írása.
Ehető virágok – szépek, illatosak, finomak!
Néhány évvel ezelőtt még csak a legmenőbb éttermekben díszítették így az ételt, aztán a közösségi médiában terjedő képek hatására lassan szélesebb körben is elterjedtek az ehető virágok.
Otthoni pedikűr: lábápolás 5+1 egyszerű lépésben
Tombol a nyár, a könnyű papucsok és szandálok időszaka. Ha nincs időd, lehetőséged pedikűröshöz menni, otthon is sokat tehetsz a lábad épségéért, szépségéért.
A ragyogó és egészséges bőr 9 életmódtitka
Bőrünk tükrözi általános egészségi állapotunkat, árulkodik, ha nem pihenünk eleget és nem gondoskodunk megfelelő tápanyagbevitelről. Íme 9 tipp, hogy bőrünk hosszú ideig ragyogó és élettel teli maradjon.
Sárgarépás zabkeksz, ha kell egy kis energia
A lassan felszívódó szénhidrátot tartalmazó édes falat lehet tápláló reggeli vagy könnyű tízórai, uzsonna egyaránt.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.