Ha természetes módszerekkel próbálsz védekezni a hideg idővel együtt járó megfázásos betegségek ellen, érdemes a táplálkozásod megváltoztatni, és sok-sok immunerősítő élelmiszert fogyasztani.

A természet erejével – Az őszi immunerősítés 9+1 nagyágyúja

1. Citrusfélék

Az immunerősítés alapélelmiszerei közé tartoznak. Természetesen minden évszakban beválnak, hiszen a legtöbben a C-vitamin gyógyító erejében hisznek, ha megfázásról van szó. Népszerű citrusfélék a grépfrút, a narancs, a mandarin, a citrom, a lime és a klementin.

immunerősítés, citrusfélék

Fotó: Shutterstock

Mivel a test nem termel és nem is tárolja a C-vitamint, fontos a megfelelő napi mennyiség beviteléről gondoskodni. Szerencsére ezeket a gyümölcsöket jól bele lehet illeszteni a napi étkezésbe, hiszen önmagukban is fogyaszthatók, de gyümölcslébe, smoothie-ban, turmixokban, köretként, saláta-alapanyagként is megállják a helyüket.

 

2. Brokkoli

Rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz: béta-karotint, folsavat, aszkorbinsavat, tiamint, riboflavint, niacint, kalciumot és vasat. Magas rost- és alacsony kalóriatartalma miatt jól illik minden diétába. Bár nyersen vagy párolva fogyasztva őrzi meg leginkább jótékony hatásait, forró krémlevesként elfogyasztva is jót tesz az egészségnek.

Diéta és Fitnesz-tipp:

Ne csak a virágait fogyaszd, a szárában és a leveleiben magasabb a vastartalom.

 

3. Pirospaprika

A pirospaprika kétszer több C-vitamint tartalmaz, mint a citrusfélék, és gazdag béta-karotin-forrásnak számít. Amellett, hogy az őszi-téli immunerősítés fontos eleme lehet, segít a bőr és a szem egészségének megőrzésében is, hiszen sok A-vitamint, luteint és zeaxantint tartalmaz. A csípős paprikában található kapszaicin jó fájdalomcsillapító, különösen fog- és migrénes fejfájás esetén hatékony.

 

Most különösen fontos, hogy odafigyelj a D-vitamin-bevitelre! Ebből a cikkünkből kiderül, hogyan pótold!

 

4. Fokhagyma

Szinte minden baktériumot, vírust és gombát elpusztít, így az immunerősítés kiváló fegyverének számít, különösen az őszi-téli időszakban érdemes rendszeresen fogyasztani. Legjobb lenne nyersen enni napi egy-két gerezdet, de sokan erre képtelenek erős íze és illata miatt – az utóbbi ráadásul napokig képes áradni a bőr pórusaiból, a leheletből. Érdemes mártásokhoz, pástétomokhoz adni, pirítósra kenni vagy „csak” a mindennapi főzésnél rendszeresen felhasználni.

 

5. Gyömbér

Immunerősítő tulajdonságát vitamin- és ásványianyag-tartalmának köszönheti. A gyömbér az A-, B-, C- és E-vitamin gazdag forrása, és ásványi anyagokat is nagy mennyiségben tartalmaz: magnézium, foszfor, kálium, kalcium, cink és vas is található benne. A meghűléses betegségek tüneteinek egyik legkiválóbb enyhítője a gyömbérfőzet: egyszerűen csak vékonyan hámozd meg a gyömbért, darabold fel, tedd egy kancsóba, önts rá forró vizet, majd hagyd állni egy kicsit. Egy kis mézzel édesítheted.

 

Kattints ide, és ismerd meg 3 hatásos immunerősítő ital receptjét!

 

6. Joghurt

A joghurtban megtalálható probiotikumok olyan élő mikroorganizmusok (főként tejsavbaktériumok), amelyeket megfelelő mennyiségben juttatva a szervezetbe, jótékony hatást gyakorolnak. Fenntartják, illetve helyreállítják a bélflóra felborult egyensúlyát, támogatják az immunrendszer megfelelő működését a kórokozókkal szemben. A legjobb választás a natúr joghurt, az ugyanis nem tartalmaz hozzáadott cukrot.

 

7. Mandula

Az immunrendszer erősítésében az E-vitamin is kulcsfontosságú szerepet tölt be. A diófélék, így például a mandula is gazdag E-vitaminban és egészséges zsírokban, de emellett riboflavint, niacint és B-vitamint is tartalmaz, ami a stressz elleni védekezésben segít.

Diéta és Fitnesz-tipp:

Uzsonnára fogyassz el egy maréknyi natúr mandulát, ezzel a napi E-vitaminszükséglet szinte 100 százalékát fedezheted.

 

8. Kurkuma

A kurkuma tartalmaz olyan lipopoliszacharidot, mely erősíti a szervezet immunrendszerét, de antibakteriális, antivirális és gombaellenes tulajdonságai is segítik az egészség megőrzését. A kurkuma gyulladáscsökkentő tulajdonságát aktív hatóanyaga, az értékes kurkumin vegyület adja, így igen hatékony ízületi gyulladás vagy reumatoid artritisz esetén.

 

9. Zöld tea

Az őszi-téli immunerősítés kapcsán a flavonoidokban gazdag zöld tea szintén fontos szerepet kaphat. Erős antioxidáns hatású, ezáltal fokozza az immunrendszer működését. Mivel a zöld teát nem erjesztik, az értékes antioxidánsok megmaradnak benne. Emellett a zöld tea természetesen kiválóan alkalmas a fáradtság csökkentésére is. Jó méregtelenítő, segít a szervezetben felgyülemlett méreganyagok eltávolításában.

Kíváncsi vagy, hogy készíti dietetikus szakértőnk a zöld teás tápiókapudingot? Kattins ide a receptért!

 

+1: Homoktövis, a csodabogyó!

Tudtad, hogy a homoktövis 190-féle élettanilag előnyös összetevőt és a citromnál tízszer több C-vitamint tartalmaz? A bogyók nyersen, aszalva vagy velőnek kipréselve a legértékesebbek. Többek között erősíti az immunrendszeredet, kimerültség, elesettség és fertőző betegségek esetén is beválik, jótékony hatással van a száraz, berepedezett bőrre és védenek a káros UV-sugárzástól. A felhasználási módjairól a mindmegette.hu-n olvashatsz részletesen.

 

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Ez lesz a kedvenc diétás, nyári sütid: barackos ropogós
Ezt a diétás édességet pillanatok alatt elkészítheted, hidegen és melegen is isteni. 
Ezért nem mindegy, hogyan pótlod a magnéziumot
A magnézium a szervezet számos folyamatában fontos szerepet játszik, beleértve a vérnyomás és a vércukorszint szabályozását, az energiatermelést és a csontok optimális egészségének megőrzését.
Időnként nem árt egy kis takarítás: használd a turmixok erejét
Ilyenkor tavasszal érdemes kihasználni a rengeteg friss zöldség és gyümölcs gyógyító erejét. Igyunk minden nap turmixokat!
Ínhüvelygyulladás: Hogyan szüntethető meg a fájdalom és előzhető meg a visszatérése?
Az ínhüvelygyulladás (tenosynovitis) világszerte emberek millióit érintő fájdalmas és hátráltató mozgásszervi betegség, ami a test különböző részein jelentkezhet. Leggyakrabban a csuklók, az ujjak inai, valamint az Achilles-ín érintett.
Nemcsak fogyni segít az eper! Érdemes többet enni belőle
Amellett, hogy finom, a diétát is támogatja, úgyhogy a szezonban megéri sokat fogyasztani belőle, mégpedig a következőképpen.
A legjobb tippek, hogy nyárra tökéletes formában légy
Kedvetlennek és állandóan kimerültnek érzed magad? Lehet, hogy te sem tudod leküzdeni a hosszú téli hónapok után jelentkező tavaszi fáradtságot.
Íme a legdurvább okok, amiért nem tudsz lefogyni
Salátát eszel salátával, megvonod magadtól a finom falatokat, még némi sportra is ráveszed magad, a mérleg mégsem mozdul. Vagy ha igen, akkor is csak felfelé. Mit csinálhatsz rosszul? El sem hiszed, milyen apróságokon múlhat a fogyókúra sikere.
Bazsalikom, a fűszerek királya
A bazsalikom egyike a legkedveltebb és legnagyobb becsben tartott fűszernövényeknek, ami nem is csoda, mert aromája egyedülálló és nagyon különleges növény. Sokszor emlegetik együtt a rozmaringgal: „a bazsalikom a fűszerek királya”, a „rozmaring a fűszerek királynője”.

Ajánlataink