Oldal kiválasztása
Télen és tavasszal a magyarok jelentős részének D-vitamin-hiánya van – pedig tehetnénk ellene! A megfelelő D-vitamin-szint elérése rendkívül lényeges, különösen most, a koronavírus járvány idején.

Most különösen fontos, hogy odafigyeljen a D-vitamin-bevitelre!

Az immunrendszer megfelelő működéséhez elengedhetetlen

Télen és tavasszal a legjellemzőbb és a magyarok több mint kétharmadát érinti a D-vitamin-hiány (sőt, a Semmelweis Egyetem 2013-as reprezentatív felmérése szerint tél végére a magyarok 95 százalékánál áll fenn ez az állapot). És hogy miért nem szabad félvállról venni a problémát, és miért kell ügyelni a D-vitamin-hiány megelőzésére? Mert növeli szinte minden betegség kockázatát! Hiányállapotban fokozottabb a csontok törékenysége, romlik a szív- és érrendszer működése és megnő a depresszióra való hajlam, valamint gyengül az immunrendszer, ami napjainkban különösen nagy problémát jelent.

Nem a legjobb kilátások, főleg nem akkor, ha éppen világszerte járvánnyal küzd az egészségügy. Ezért kifejezetten fontos, hogy biztosítsuk szervezetünk számára a megfelelő D-vitamin-bevitelt!

 

Napfény és kiegyensúlyozott táplálkozás

– A szervezetünk számára szükséges D-vitamin mintegy 80 százaléka a napfény hatására a bőrben termelődik, a D-vitamin-igényünk 10-20 százalékát pedig kiegyensúlyozott táplálkozással tudjuk biztosítani, de a legtöbb esetben ezek nem elegendőek az ideális D-vitamin-szint eléréséhez – magyarázza dr. Ferenc Mária, a Budai Egészségközpont reumatológus főorvosa.

Amellett tehát, hogy igyekszünk több időt tölteni a napon (természetesen fényvédőkkel, naptejjel felszerelkezve), az étrendünkkel is segíthetünk a hiányállapot csökkentésében. Fő D-vitamin-források: az anyatej, az állati eredetű tejtermékek, mint például a kefir, a joghurt, a tejszín, a kemény sajtok. Nagy mennyiségben található meg ez a fontos vitamin a halakban, kaviárban, tojássárgájában, borjú- és marhahúsban, májban, csiperkében, zabpehelyben, de még a 100%-os narancslében is.

Sokszor azonban még így is elengedhetetlen, hogy a megfelelő táplálkozás és napon töltött idő mellett tabletta formájában juttassuk D-vitaminhoz a szervezetünket.

 

Javasolt napi dózisok

A megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitelének fontosságát jól jelzik azok a számítások, melyek szerint a D-vitamin-hiány megszüntetésével a magyarok halandósága 7-10 százalékkal csökkenne, az átlagéletkor 2-3 évvel nőne.

– D-vitamin-szintünkről egy általános vérvételt követően kaphatunk felvilágosítást, de a vitamin adagolását és a javasolt készítmény típusát mindenképpen érdemes kezelőorvossal egyeztetni – ajánlja a szakember.

A D-vitamin-hiány megelőzésére javasolt napi D3-vitamin dózisok Magyarországon*:

  • Csecsemők: 400–1000 NE
  • 1-6 éves gyermekek: 600–1000 NE
  • 6 év feletti gyermekek: 600–1000 NE
  • Serdülők: 800–1000 NE
  • Felnőttek: 1500–2000 NE
  • Túlsúlyos felnőttek: 3000–4000 NE
  • Várandós nők: 1500–2000 NE

*a szükséges UVB sugárzást nem kapóknak; október végétől márciusig mindenkinek

Forrás: Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Ezért nagyon fontos a nőknek az olajos magvak fogyasztása!
Ásványi anyagokban, vitaminokban, rostokban gazdag élelmiszerek, amelyek kiemelt szerepet játszhatnak a női egészségmegőrzésben. A magvak nem véletlenül a kedvenceink!
Kitörés felturbózva – Top 6 variáció Béres Alexandrától
A klasszikus, bevált gyakorlatokba is lehet némi nehezítést, izgalmat csempészni. Íme, a comb és a farizom formálásának adu ásza, a kitörés – egy kicsit másképp.
Ezt rágcsálja! 12 alacsony szénhidráttartalmú nasi
Nem kell lemondani a finomságokról, csak válasszuk meg jól, hogy mit falatozunk. Olyan egészséges, alacsony szénhidráttartalmú ételeket gyűjtöttünk össze, amelyekből mértékkel nyugodtan csemegézhetünk.
A szabadtéri sport 6 szabálya járvány idején + Gyakorlatok
Amíg nincs kijárási tilalom, addig a biztonsági szabályok betartásával megengedett a szabadban sportolni. Mik a legfontosabb előírások, és milyen gyakorlatokat végezzünk? Útmutatónkból kiderül.
„Élvezem, hogy kísérletezhetek a konyhában!” – interjú Végh Judit színésznővel
Áprilisi címlaplányunk, Végh Judit az év elején komoly változtatást eszközölt ez életmódjában: vegán lett. A színésznővel az új táplálkozási szokásairól is beszélgetünk a vele készült interjúban.
Feszült? Ideges? Segítenek ezek a stresszűző ételek!
A szorongás, az aggodalom és a stressz – főleg most – sokak életének része, és már az egészségünkre is hatással van. Ezen az állapoton azonban sporttal és helyes étrenddel is javíthatunk.
Félelem, önsajnálat vagy lustaság? A halogatás lélektana
A nehéz helyzetekben a problémaorientált ember a kétségbeesés és a passzivitás köntösébe bújik. De van-e kiút ebből a viselkedésformából, hogyan győzhető le a halogatás?
Nagy diétaválasztó – milyen fogyókúrás módszer illik önhöz?
Érdemes a személyiségtípusát is figyelembe vennie, mielőtt belevágna az étkezése megreformálásába. Nézze meg, melyik kategóriába tartozik és segítünk, hogyan könnyíthetné meg az életmódváltást.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.