A bazsalikom kellemes, mégis intenzív illóolaja számtalan étel ízét teheti még finomabbá. De emellett számos, az egészségre gyakorolt jótékony tulajdonsággal bír ez a zöldfűszer!

Egészségünk illatos őre, a bazsalikom 

 

bazsalikom

A bazsalikom nemcsak finom, de igazán egészséges is!
Fotó: Shutterstock

Már az ókori görögök is különösen nagy becsben tartották: a királyok növényének nevezték, hiszen a balzsam, amivel az uralkodókat felkenték, bazsalikomot tartalmazott. A középkorban a szerelem fűszerének tartották, ügyelve rá, hogy csak szép nők termeszthessék. Indiában szent növényként tartották számon, amely segíti a halottat, hogy átjusson a következő életébe. Száznál is több fajtája ismert, és bár külsőre sokféle lehet, illata, aromája, íze jellegzetes. A bazsalikom kitűnő fűszernövény, ami minden olasz ételt feldob. De nagyszerű egészségmegőrző hatása miatt is érdemes minél gyakrabban fogyasztani.

 

A bazsalikom pozitív hatásai

  • A leveleiben található illóolajok nemcsak finom illatúak, de antibakteriális és gyulladásgátló hatásúak is.
  • Megannyi ásványi anyagot tartalmaz: káliumot, magnéziumot, rezet és mangánt, emellett vitamintartalma sem elhanyagolható. Van benne antioxidáns és szemvédő A-vitamin, C- és K-vitamin, remek vasforrás.
  • Általánosságban kiváló medicina: hatékony akkor is, ha étvágytalanságot kell orvosolni, akkor is, ha gyulladáscsökkentésre van szükség, de szuper stresszoldóként is „működik”.
  • A gyomor jó barátja: csökkenti a puffadást, megoldást nyújt a székrekedésre, serkenti az emésztést.
  • Gyakran ajánlják megfázásos tünetek csökkentésére, a belőle készült főzet enyhíti a köhögést és jó hatással van a hörghurutra is. Az asztmásoknak sem árt, ha van otthon bazsalikom, a mézzel, gyömbérrel elkevert levelekből készült főzet enyhíti a fulladást. Gargalizálva torokfájás esetén is segít.
  • Remek méregtelenítő, védi a vesét, segíthet megelőzni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását.
  • Szájüregi problémákra szintén megoldás, ha időnként bazsalikomlevelet rágcsálunk. Nemcsak kellemes leheletet biztosít, de megvéd a fogínysorvadástól és csökkenti a szájban kialakult gyulladásokat is. Kiváló fertőtlenítő hatását a szájápolásban is kihasználhatjuk.

 

DF-tipp:

A bazsalikom egynyári, napimádó növény. Ha nincs kert, kis cserépben is nevelhetjük, a lényeg, hogy sok fényt kapjon, meleg helyen legyen.

 

 

Receptajánló a bazsalikom főszereplésével

Házi pesztó

Hozzávalók: 90 g friss bazsalikomlevél, 45 g friss petrezselyemlevél, reszelt parmezán, ízlés szerint 1-2 gerezd fokhagyma,120 ml olívaolaj, 45 g fenyőmag, só, bors

Elkészítése: Aprítógépben dolgozzuk össze az alapanyagokat: a bazsalikomot, a petrezselymet és a fenyőmagot, majd jöhet hozzá a fokhagyma és egy kevés parmezán. Dolgozzuk újra simára az összetevőket, majd öntsük hozzá az olívaolajat. Ízlés szerint sózzuk, borsozzuk meg.

 

Bruschetta

bazsalikom bruschetta

Fotó: Shutterstock

Hozzávalók (4 személyre): 2 db nagyobb paradicsom, 8 kis szelet teljes kiőrlésű bagett, 2 gerezd fokhagyma, só, frissen őrölt bors, friss bazsalikom, olívaolaj

Elkészítése: A paradicsomokat vágjuk egy éles késsel egészen apróra. A fokhagymát reszeljük le, a bazsalikomot leveleire szedve aprítsuk fel. A paradicsomot keverjük össze a fokhagymával, 1 tk olívaolajjal, és adjuk hozzá a bazsalikomot is. Ízesítsük sóval, borssal, egy kis időre tegyük a hűtőbe, hogy az ízek összeérjenek. Közben pirítsuk meg a bagettszeleteket, majd csepegtessünk rá olívaolajat, és kanalazzuk rá a fűszeres paradicsomot. Ízlés szerint tehetünk rá mozzarellát is.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

Hozzászólások

Gyulladáscsökkentő ételek a krónikus betegségek ellen
A legtöbben az alakunk megőrzésére gondolva utasítjuk vissza a fánkot vagy a pizzát. Pedig a megfelelő táplálkozással a gyulladások, a krónikus betegségek ellen is küzdhetünk!
Ne dobd ki, talán még ehető! Pénztárcabarát konyhai újrahasznosítás
Évente több millió tonna étel kerül a szemétbe, aminek nagy része ehető lenne...
Folyton nassolsz? Tippek, hogy leszámolj a kínzó farkasétvággyal!
Ha az alábbi néhány élelmiszert beépíted az étrendedbe, valamint odafigyelsz a mértéktartó táplálkozásra, legyőzheted az állandó éhségérzetet!
Kalóriaszegény desszert: dinnyés-ribizlis joghurtfagyi
Ha egy könnyű fogyókúrás édességre vágysz a kánikulában, ezt a receptet mindenképpen próbáld ki!
Tippek az edzőtől: A formás kar 5+1 titka
Szeretnél szép, nőies vállakat, feszes tónusú karokat? Szalka Andrea Hot Iron master trainer elmondja, mire figyelj, és mit tegyél, hogy elérd a célodat.
Pajzsmirigyproblémára jódszegény diéta? Erre figyelj!
Egyes pajzsmirigybetegségekben a jódszegény diéta képes a sérült pajzsmirigyfunkciót támogatni. Szabó Lucia, a Budai Endokrinközpont dietetikusa elmondja, hogy mit kell tudni erről az étrendről.
Életmódváltás szakértői szemmel – A személyi edző tanácsai
A fogyásban, az életmódváltásban az orvos és a dietetikus mellett az edző is sokat segíthet – nem csak a testmozgással kapcsolatban. Kiss Gergely személyi edző elmondja, mik a közös munka lépései.
Magyarország cukormentes tortája: íme a 2020-as győztes!
A Szentivánéji Álom elnevezésű süteményben nincs hozzáadott cukor, és szeletenként 13,3 g szénhidrátot, valamint 252,5 kcal-t tartalmaz.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.