Oldal kiválasztása
A fájdalom része a mindennapjainknak, fontos jelzés arról, hogy szervezetünk működése nem tökéletes. Ha szükséges persze, orvoshoz fordulunk segítségért, ám néha előfordul, hogy egészen apró, banális sérülések okoznak enyhe panaszokat. Még senki sem rohant a gyógyszerészéhez vagy az orvosához, mert szappan ment a szemébe vagy mert beszakadt a körme. Tippek hétköznapi kellemetlenségek gyors orvoslásához.

Gyulladt körömágytól az izomlázig – Megoldások a mindennapi fájdalmakra

Gyulladt körömágy

Hideg időben gyakori, hogy a kéz bőre kiszárad, a köröm fénytelenné válik, a körömágy pedig berepedezik. A köröm melletti kis bőrdarab – amely nem kap megfelelő táplálást, ezért kiszárad, érzéketlen lesz, és könnyen elválik a bőr felső rétegétől – aztán mindenbe beleakad, és enyhe, szúró fájdalmat okoz. Vannak, akik a felgyülemlett stresszt vezetik le a bőr kapargatásával, másokat egyszerűen csak zavar ez a többnyire kemény bőröcske, ezért állandóan piszkálják. A végeredmény ugyanaz: a köröm alatt megbújó baktériumok, gombák átvándorolnak a sebbe, fertőzést okozva.

Hogyan akadályozható meg? A legfontosabb a bőr rendszeres hidratálása. Házimunka közben is többször érdemes bekenni a kezet kézkrémmel, este pedig mandulaolajjal, A-vitaminos olajjal az ujjbegyeket külön kenjük át és húzzunk éjszakára cérnakesztyűt.

Ha már beszakadt a bőr, áztassuk olíva- vagy mandulaolajos langyos vízbe, és utána steril körömollóval vágjuk le. Gyulladáscsökkentő krémmel kenjük át a sebet.

Fájó hát és nyak

Szinte mindennapos, hogy a telefont a fülünk és a vállunk közé szorítva beszélgetünk, a számítógép előtt ülve belefeledkezünk a munkába, játékba, vagy kifacsart, kényelmetlen pozícióban alszunk. Bizony számos olyan tevékenység van, amelynek során nem gondolunk arra, hogy a kényelmetlen testhelyzet előbb-utóbb hát-, váll- vagy deréktáji fájdalmat fog okozni.

Hogyan akadályozható meg? Izomfeszültség ellen jó a meleg, és csodákra képes a masszázs. Ha az ujjaink hegyével minimum három percig egyenletes nyomást gyakorolunk a fájó nyaki területre, jelentősen csillapíthatjuk a fájdalmat. Otthon és az irodában is válasszunk olyan széket, amely megfelelően megtámasztja a hátunkat és a fejünket. Szükség esetén használjunk deréktámaszt, ami lehet egy összecsavart pulóver vagy törülköző is. A nyakhúzódás elkerülése érdekében hangosítsuk ki a telefont.

fájdalom, nő

Fotó: shutterstock

Másnaposság

Sajnos időnként előfordul, hogy egy átmulatott éjszaka során kicsit több alkoholt fogyasztunk, mint kellene. Másnap aztán lüktető fejfájásra ébredünk, a gyomrunk émelyeg, a szánk kiszárad. A legjobb gyógymód ilyenkor az extraalvás és elektrolittartalmú italok fogyasztása. Szigorúan tilos viszont a koffein. A koffein ugyanis vízhajtó, így még jobban kiszáradhatunk, és még rosszabbul fogjuk érezni magunkat. Amikor a máj lebontja az alkoholt, milliónyi káros szabad gyök szabadul fel. Az antioxidánsok – mint például a C-vitamin – segítik a máj alkoholelbontó folyamatait.

Hogyan akadályozható meg? A legegyszerűbben úgy, ha egy-két pohár bor vagy koktél után megálljt parancsolunk magunknak. Ha mégis az ivást választjuk, akkor az alkohol mellett igyunk sok-sok ásványvizet, együnk elegendő szénhidrátot és zöldséget.

Szemirritáció

A szembe kerülő por, szappan vagy sampon „csípi” a szemet. Ilyenkor kis mikrokarcolások keletkezhetnek a szaruhártyán, és ez bizony nagyon kellemetlen tud lenni. Ha már a szembe került az idegen anyag, gyorsan hajtsuk hátra a fejünket és öblítsük ki a szemet sóoldattal – ez olyan, mintha könnyeznénk. Ha nincs kéznél sóoldat, a tiszta víz is megteszi. Jó, ha mindig van otthon műkönny. Ez ugyan nem gyógyít, de segíti felgyorsítani a tisztulás folyamatát.

Hogyan akadályozható meg? Gyakorlatilag lehetetlen megakadályozni azt, hogy a mindennapok során idegen anyagok kerüljenek a szembe. Ha veszélyes anyaggal dolgozunk, védőszemüveg viselése kötelező!

Összepréselt lábujjak

Sokak számára ismerős helyzet: a lábujjak fájdalmas görcsben, amikor egy hosszú nap után végre levesszük a szűk, hegyes orrú cipőt – ami természetesen gyönyörű és divatos, de viselése kényelmetlen és egészségtelen. A legtöbb, amit ilyenkor tehetünk, hogy lábfürdőt veszünk. Néhány kanál keserűsót oldjunk fel egy sekély kád meleg vízben, majd áztassuk benne a lábunkat 20 percig. Miután a duzzadás csökkent, pár percig görgessünk a talpunkkal egy teniszlabdát a talajon. A masszázs enyhíti a fájdalmat.

Hogyan akadályozható meg? Mivel arról szó sem lehet, hogy a szépséges cipőkről lemondjunk, a legjobb, ha fél mérettel nagyobbat választunk a hegyes orrú modellekből, és öntapadó párnát helyezünk oda, ahol a lábujjak „megülnek”. Ez a módszer segíti tehermentesíteni az ujjakat.

Izomláz

Általában fél-egy nappal a fokozott terhelést követően jelentkezik az izomfájdalom. A legújabb elméletek szerint az extraterhelés során az izmokban mikrosérülések keletkeznek, amelyeken keresztül víz áramlik a szövetbe. Ödéma alakul ki, mely aztán feszíti az izmot. Ha már fáj minden porcikánk, a legjobb lassan megkezdett, kiegyensúlyozott nyújtó tornagyakorlatokat végezni, de ajánlott még az úszás is. A bennük található gyulladáscsökkentő, antioxidáns vegyületek révén segíthet még a meggylé, az almalé és a különböző ásványi anyagokat tartalmazó pezsgőtabletták fogyasztása is.

Hogyan akadályozható meg? Soha nem szabad hirtelen elkezdeni a sportolást, figyelni kell a fokozatosság elvének betartására. Kíméletes, egyenletes terhelést biztosító gyakorlatokat kell végezni, és nagyon fontos a bemelegítés, az összes izomcsoport átmozgatása. Nem szabad elfeledkezni az edzést követő levezetésről sem.

Fülfájás repülőn

Leszállás közben gyakori a fájdalmas nyomásérzés a fülben. Ilyenkor a középfület az orrgarattal összekötő fülkürt nem nyílik meg. Segít a nyelés, ezért lehetőleg ne az alvásba meneküljünk, hanem szopogassunk cukorkát vagy rágózzunk. Ha a nyomás így sem szűnik meg, csukjuk be a szánkat, fogjuk be az orrunkat és próbáljuk kifújni a levegőt. Az orrgaratban keletkező túlnyomás kinyitja a fülkürtöt és megszünteti a panaszokat.

Hogyan akadályozható meg? Segíthet, ha előre felkészülünk az utazásra, és speciális füldugót használunk a repülés során.

Gyomorégés, gyomorfájdalom

Előfordulhat, hogy fűszeres, savas ételek fogyasztása után kellemetlen teltségérzés, gyomorégés jelentkezik. A gyors segítség ilyenkor egy enyhe, híg gyömbértea, ez ugyanis megnyugtatja a háborgó gyomrot és az irritált nyelőcsövet.

Hogyan akadályozható meg? A rostokban és összetett szénhidrátokban gazdag étrend megakadályozza a gyomorégés kialakulását. A legjobb a zsírszegény étrend, és naponta többször kis adag étel fogyasztása. Az alkoholtartalmú italokat inkább két étkezés között fogyasszuk, ne közben.

EZT NÉZZÜK MEG AZ ALTERNATÍV TEJEK CÍMKÉJÉN!

GYAKORLATOK, AMIKET MINDEN EDZÉSEN VÉGEZZEN EL! – 2. RÉSZ

Hozzászólások

Melyik levest és salátát válasszuk, ha fogyni szeretnénk?
Tévedés lenne azt hinni, hogy az összes vegyes saláta vagy zöldségalapú leves tökéletesen alakkímélő és egészséges... Íme egy rövid útmutató a választáshoz.
Nem csak a csoki segít – Falatozzunk a jókedvért!
Sok olyan étel létezik a csokoládén kívül is, amiktől nyugodtabbnak, boldogabbnak érezhetjük magunkat. Illesszük be az étrendünkbe az alábbi élelmiszereket!
Lépésről lépésre a karcsúságért: kezdjük az alapoknál
Az egészséges táplálkozás és az elegendő mozgás nemcsak a testet teszi formásabbá, hanem önbizalmat is ad. Íme, néhány jó tanács az életmódváltáshoz!
Ki mondta, hogy az alakkímélő ételek unalmasak? Főzzünk kreatívan!
Ne gondoljuk, hogy az egészséges vagy alakkímélő étrend íztelen, egysíkú ételeket jelent. Ízesítsünk ételeinket felesleges kalóriák nélkül!
Nyugodt alvás, sikeres fogyókúra – Ezeket az ételeket kerüld el este!
Ha nem megfelelő ételeket fogyasztunk este, azzal megzavarhatjuk az alvásunkat, ráadásul csomó fölösleges kalóriát viszünk be. Nézzük, milyen ételeket nem ajánlott fogyasztani ilyenkor!
10 tipp, hogy jól érezd magad a bőrödben
Érdemes bevetni néhány apró trükköt, amelyek segítenek magabiztosabbá válni.
Az illatok erejével: nemcsak frissítenek, de a fogyókúrában is segíthetnek
A mesés illatú olajok segítenek hogy frissebben, lelkesebben vágj bele a hétköznapokba. Plusz előny: bizonyos illatok állítólag az étvágyat is csökkentik!
Így kerüld el napközben a diétacsapdákat!
Szinte egész nap az íróasztalhoz vagy kötve, és gyakran engedsz a kalóriadús nassolnivalók csábításának? Adunk néhány tippet, hogy sikerüljön ellenállni.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.