Egyre több embert érintő népbetegség lett az inzulinrezisztencia (IR), mely a cukorbetegség előszobája és amiről elsőre az ugrik be sokaknak, hogy nehezebbé, vagy akár teljesen lehetetlenné válik mellette a fogyás. Ez azonban nem igaz.

Hogyan fogyhat, aki inzulinrezisztens?

A nehezebb fogyás állapotát a magas inzulinszint okozza. A sejtek alacsonyabb inzulinérzékenysége, az anyagcserefolyamatok sérülése az egészségtelen étrend mellett az egészségesnek hitt, de valójában destruktív csodadiéták folyománya is lehet. És nem csak a zsírpárnák miatt komoly és kezelendő; hosszútávon 2-es típusú cukorbetegséggé is alakulhat. A jó hír, hogy megfelelő étrenddel és életmóddal sejtjeink inzulinérzékenysége javítható, a károsodott anyagcsere helyretehető.

Milyen az egészséges anyagcsere-állapot?

Minden étkezés megemeli a vércukorszintet, amire a hasnyálmirigy inzulintermeléssel reagál. Az inzulin viszi a vérben lévő cukrot, más néven glükózt a sejtekbe, hogy azok energia gyanánt használják fel. A megmaradt glükóz zsír formájában elraktározódik – megfelelő inzulinérzékenységű sejtek és egészséges életmód mellett nem lesz belőle túl sok. Ha azonban a sejtek inzulinérzékenysége csökken, az megbillenti a helyes anyagcserét.

Mitől csökkenhet a sejtek inzulinérzékenysége?

Mint a legtöbb rendellenességnek, ennek is lehetnek örökletes okai, ám az egészségtelen életmód nagyban növeli az anyagcserezavarok és az inzulinrezisztencia kialakulásának esélyét. A rendszertelen, illetve túl gyakori evés, csakúgy, mint a túlságosan nagy adagok a finomított szénhidrátok fogyasztása mind újabb és újabb glükózlöketet, ezzel inzulincsúcsot jelentenek, amelyek hatására a sejtek egyre nehezebben reagálnak az inzulinra – csökken az inzulinérzékenységük. Ennek az eredménye, hogy az inzulinszint magas marad, a szervezet elkezd raktározni: a magas inzulin köti a zsírt. „Nemcsak az egészségtelen ételek, hanem akár a veszélyes, nem szakmai alapokon nyugvó divatdiéták is okozhatják az anyagcsere károsodását” – hívja fel a figyelmet Dr. Farkas Kitti orvos, aki szerint kifejezetten a csodadiéták tehetnek arról, hogy az inzulinrezisztencia mára elterjedt betegség lett.

Hogyan étkezz a megfelelő inzulinérzékenységért?

Amellett, hogy nehézkessé vagy lehetetlenné válik a zsírpárnák ledolgozása, a kezdődő és már kialakult inzulinrezisztencia leggyakoribb tünetei közé tartozik a hirtelen rád törő fáradtság, enerváltság és álmosság, remegés, izzadás, szédülés vagy akár ájulás is. Ennek az oka, hogy az inzulinrezisztencia miatt a sejtek nagyon nehezen tudják csak felhasználni a vérben lévő cukrot. Ezt meg kell „gyógyítani”.

inzulinrezisztencia

Fotó: Shutterstock

Evés, mozgás, pihenés

A sokat emlegetett napi ötszöri-hatszori étkezés elterjedt módszer, azonban Dr. Farkas Kitti szerint egyáltalán nem jó ötlet az inzulinháztartás szempontjából. „Az öt étkezéssel az a probléma, hogy pusztán a tünetet próbálja enyhíteni. A gyakori etetés csökkenti az éhségérzetet és kiigazítja a vércukrot, de magát a kiváltó okot, azaz a magas inzulinszintet, nem kezeli. Ha ugyanis napi ötször vagy még többször étkezünk, akkor állandóan magasan tartjuk a vércukorszintünket, a hasnyálmirigyünk pedig folyamatosan fogja termelni az inzulint, amíg ki nem merül” – fogalmaz Dr. Farkas Kitti orvos, aki azt is kiemeli, hogy szénhidrátbevitelünket igazítsuk a napszaki vércukoringadozáshoz is, és ebédünk legyen a legtartalmasabb. Emellett az orvos a természetes alapanyagok fontosságát hangsúlyozza. A manapság szintén felkapott és a fogyókúrázók körében is nagyon terjedő csodadiéták kapcsán arra is int: ne higgyünk a feldolgozott, fogyasztószernek kikiáltott, csomagolt műételekben.

A rendszeres testmozgás szintén elengedhetetlen inzulinrezisztencia esetén. A sport nemcsak a zsírégetés fokozása és az izmok növelése miatt fontos, hanem azért is, mert maga az intenzív testmozgás javítja a sejtek inzulinérzékenységét. A destruktív stressz szintjének mielőbbi csökkentése és a pihentető, minőségi alvás szintén kikerülhetetlen összetevője az egészséges, IR-mentes anyagcserének. ”Ha pedig kifejezetten foglalkoztat bennünket a fogyás kérdése is, akkor ne feledjük, hogy mindenekelőtt nem csupán fogyókúrában, hanem életmódváltásban kell gondolkodni, nulladik lépésként pedig – ahogy Dr. Farkas Kitti fogalmaz – el kell tüntetni a korábbi, sikertelen fogyókúrák hatásait. Így lehet elkezdeni rendbe tenni az anyagcserét. A sejtek inzulinérzékenységének javításával be tud indulni a zsírfelhasználás is, újra tudunk majd fogyni.„

Inzulinrezisztencia, IR, tünetek, ok, következmény

Az IR, vagyis az inzulinrezisztencia felé vezető út, és a későbbi egészségügyi problémák

MIT TEHETÜNK, HA PANASZT OKOZ A METFORMIN? A DIABETOLÓGUS VÁLASZOL!

TÚLSÚLYT, ÖSZTROGÉNDOMINANCIÁT OKOZÓ ÖSSZETEVŐK!

Hozzászólások

Málnás brownie – A nap kedvenc egészséges desszertje
A brownie finom, a málna csodás, ha a kettőt összepárosítjuk, abból valami igazán fenséges édesség születhet.
Fájdalom sport közben – Ekkor kell orvoshoz fordulni!
A sport, az edzések, a versenyek óhatatlanul fájdalommal járnak – de különbséget kell tenni a „jó” és a „rossz” fájdalom között!
Házi granola kókusszal – A nap kedvenc egészséges desszertje
Érdemes a bolti, gyakran agyoncukrozott változat helyett otthon elkészíteni a granolát: tápláló, egészséges és nagyon finom reggeli!
„Fogyni akarok, de mikor csökkentem az ételadagokat, szédülni kezdek...”
Sok esetben azért nem tart ki a fogyni vágyó az új étrendje mellett, mert a drasztikus kalóriamegvonás miatt rossz lesz a közérzete. Kovács Judit dietetikus tanácsai segíthetnek elkerülni a problémát.
Színterápia: Hogy működik, miben segít?
Már az ókorban is hittek a színek és fények gyógyító erejében. A színterápiát napjainkban a modern orvostudomány is egyre többet használja!
Fahéjas csiga – A nap kedvenc egészséges desszertje
Hogyan készül az egészséges fahéjas csiga? A megoldás: kevesebb cukor, nulla vaj vagy margarin, lecserélt fehér liszt – és egy titkos hozzávaló.
Zöld teás tápiókapuding – A nap kedvenc egészséges desszertje
Szeretne kipróbálni egy egyszerűen elkészíthető, mégis különleges édességet? Kovács Judit dietetikus, szakács és Ujvári Szilvia glutén- és tejmentes receptjét ajánljuk!
Eke Angéla: „A futás nekem most egyfajta terápia is”
A színésznő két évvel ezelőtt nem előre megfontolt szándékkal váltott életmódot. Azóta kitanulta a vegetáriánus konyha rejtelmeit, amit kifejezetten élvezett, hiszen a főzés az egyik szenvedélye.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.