Napjainkban egyre több a diagnosztizált laktózérzékeny. A megoldást a laktózmentes termékek kínálják, illetve az enzim pótlása is lehetséges.

Laktózmentes élet: hogyan kezdjünk hozzá?

Mi a laktózintolerancia?

A laktózérzékenység egyfajta emésztési zavar: a beteg szervezete nem tudja megemészteni, lebontani a tejcukrot, mert az ehhez szükséges enzimből, a laktázból nem termelődik elegendő a szervezetben. A tejcukor így emésztetlenül továbbjut a vastagbélbe, ott bomlik le zsírsavakká és hidrogéngázzá. Ez kellemetlen panaszokhoz, így például a puffadáshoz, a hasmenéshez, a görcsökhöz vezethet. A betegséget fájdalommentes vizsgálattal – hidrogénkilégzési teszttel – állapítják meg.

Diéta és enzimpótlás

A betegség diagnosztizálása után a laktóztartalmú ételek fogyasztását kerülni kell, vagy gondoskodni kell a laktáz enzim pótlásáról. Ezek a készítmények recept nélkül kaphatók

5 növényi ital, amit kipróbálhatsz a tehéntej helyett

 

Laktózmentes élet

Napjainkban egyre több a diagnosztizált laktózérzékeny. Sokan még most is úgy gondolják, hogy ilyenkor egyik napról a másikra teljesen ki kell iktatniuk az étrendjükből a tejtermékeket. A megfelelő kalcium- és D-vitamin- ellátottság miatt azonban tejtermékek fogyasztására szükség van!

A megoldást a laktózmentes termékek kínálják, illetve az enzim pótlása is lehetséges.

A legtöbb tejcukor a tejben van, a túróban, joghurtban, tejfölben, kefirben kevesebb. A friss sajtokban, például a gomolyában és a krémsajtokban még kevesebb laktóz van, az érleltekben (camambert, ementáli) pedig egészen minimális, 100 g-ban mindössze 0,1 g.

A laktózérzékenyeknek nem kell lemondaniuk a kedvelt tejtermékekről, hiszen gyakorlatilag minden kapható laktózmentes változatban is. Ezek sem ízben, sem állagban nem különböznek „normál” társaiktól, és főzés során is ugyanúgy használható valamennyi.

Mit egyek, ha laktózérzékeny vagyok?

 

Laktóz: nem csak a tejben!

Tejcukrot tartalmazhat a tejpor, a savó és a savópor is, ezért a tejtermékeken kívül számos egyéb élelmiszerben is lehet laktóz. Nagy mennyiségben fordulhat elő levesporokban, salátaöntetekben és péksüteményekben, például a vajas kifliben, kalácsban, túrós táskában. Felvágottakban adalékanyagként alkalmazzák, gyógyszerekhez pedig bevonó- és vivőanyagként adják. Nem tartalmaznak tejcukrot a gyorsfagyasztott és friss gyümölcsök, zöldségek, a natúr húsok, olajok, zsírok, gyümölcslevek.

Érdemes mindig átnézni az összetevők listáját!

 

 

Hozzászólások

Mit lehet tenni, ha a változókorban felszaladnak a kilók?
Olvasónk levelére Czanik Krisztián szakértő válaszolt.
Tényleg olyan fontos, hogy jól mutass bikiniben?
A tavasz beköszöntével sokan hetente négyszer megrohamozzák a hozzájuk legközelebb eső konditermet és beindul a szigorú diétagépezet is. Miért? Mert jön a bikiniszezon! Csak bikiniben?
Jön a nyár: íme az otthoni lábápolás titka
Az állandó rohanásban gyakran mostohán bánunk lábfejünkkel. Sarkunk kiszárad, berepedezik, körmeink elhanyagoltak. Itt az ideje, hogy rendbe szedjük magunk, lassan kezdődik a szandál szezon!
Liszt és cukor nélkül készül ez a szuper csokis muffin
A csoki és a banán remek párost alkot a muffinban is! Ráadásul ezt a finomságot gluténérzékenyek is bátran fogyaszthatják.
Nem akarsz öregedni? Mutatjuk, mit érdemes enni!
Mindenki sokáig akar élni – ez nem újdonság. Na de nem mindegy, hogy milyen testben öregszik meg az ember!
Végre itt a friss spenót: így egyél többet belőle
Itt a spenótszezon, de szerencsére ebből a zöldségből nem csak főzeléket készíthetünk.
Megérkezett a legújabb Mamma mia edzés! Ezt imádni fogod
Az Abba zenéjére mozogni egyszerűen magával ragadó, biztos, hogy edzés közben végig fülig ér majd a szád. Vedd fel a sportcipőd és mehet!
Így készítsd fel a testedet a nyárra
Nyáron könnyen leég a bőr, megjelennek a máj és pigment foltok és mélyülnek a ráncok, de megfelelő étkezéssel fel lehet készíteni a testet és mindezt el lehet kerülni.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.