Ha gyakran küzd kínzó fáradtsággal, és folyton kimerültnek érzi magát, akkor előfordulhat, hogy a mellékvese okozza a problémát. De ne aggódjon, mutatjuk a megoldást!

Állandóan fáradt, és nem tudja, miért? Talán ez az oka!

A modern életvitel és a hozzá kapcsolódó állandó stressz komolyan befolyásolhatja a test fizikai és érzelmi regenerációs képességét. A stresszfaktorok sokfélék lehetnek: intenzív érzelmek, fizikai sérülések, túlhajszoltság beleértve akár a túlzásba vitt sportolást , rohanással teli mindennapok és mérgező környezeti tényezők. A sok stresszre adott választ a testben a mellékvesék szabályozzák hormonok termelésével, amelyek dolga beállítani a válaszreakciókat. Ha pedig a mellékvese kimerül, annak többek között állandó fáradtság lehet a következménye.

 

Kicsi szerv, nagy szerep: mellékvese

A mellékvesék a vesék tetején találhatók meg. Kéregállományuknak három része van három különböző funkcióval. Az első réteg férfi és női nemi hormonokat termel. A második réteg a só- és vízháztartás fő hormonját termeli, ami például a vérnyomásért is felelős. A harmadik réteg pedig a közismert kortizolt állítja elő. Ez a hormon segít átvészelni a stresszhelyzeteket, szabályozza a szervezet anyagcseréjét, valamint a cukoranyagcserét. Éppen ezért ismerhetjük az izmok ellenségeként is. A kortizol azért, hogy átsegítse önt egy-egy nehéz helyzeten, megemeli a vércukorszintet, elindítja a zsír- és izomégetést. Mindezt azért, hogy valamennyi energia a szervezet számára rendelkezésre álljon a „túléléshez”.
Látható, hogy az idegeskedés milyen komoly reakciókat vált ki a szervezetből. A napi szintű krónikus stressz hatására a mellékvese kimerül, mert nem bírja tartani a tempót. Ilyenkor a kortizoltermelése elkezd csökkenni, és a normális szint alá esik.

 

A mellékvese kimerülésének tünetei

A mellékvese fáradtságának egyes tünetei sok egyéb egészségi problémára is jellemzőek, ezért nem mindig lehet könnyen felismerni. A leggyakoribb tünetek az extrém szintű, tartós fáradtság, a tompa gondolkodás, a súlygyarapodás és az inzulinrezisztencia. De egyéb szimptómák is jelezhetik a bajt:

  • Nehezen alszik el este, akkor is, amikor fáradt. Reggel pedig sosem ébred kipihenten, még ha elegendő mennyiségű időt aludt is.
  • Állandóan ingerlékeny, könnyen és gyakran dühbe gurul.
  • Leküzdhetetlen vágyat érez egészségtelen összetevőjű ételek iránt, például cukor, szénhidrát, zsír, só.
  • Délután 2-3 óra környékén extra kimerültnek érzi magát, így mindenképpen szüksége van cukor- vagy koffein-utánpótlásra kávé vagy energiaital formájában.
  • Felszed néhány kilogrammot, főként hastájékon.
  • Többet aggodalmaskodik a szokottnál.
  • Állandó levertséggel küzd.
  • Gyakrabban lesz beteg.
  • Termékenységi gondokkal küzd.
  • Szexuálisan inaktívvá válik.
  • Memóriája és koncentrálóképessége nem működik rendesen.
  • Étvágytalanná válik, emésztőrendszeri problémái akadnak, pedig korábban sosem voltak.
  • Komoly hangulatingadozásai vannak.

 

Mi lehet a megoldás a mellékvese fáradtságára?

Tanuljon meg kikapcsolni

A divatos diéták és táplálékkiegészítők helyett tanuljon meg kilépni esténként a mindennapi mókuskerékből. A különféle relaxációs technikák, például a meditáció remek módszer.

Figyeljen az alvásra

Azzal nem sokat ér, ha időben lefekszik aludni, de csak forgolódik. Tartsa be a jó alváshoz szükséges egyszerű alapszabályokat. Délután 4 óra után ne igyon kávét, vacsorára ne egyen nehéz ételeket, lefekvés előtt szellőztessen, és már egy órával a nyugovóra térést megelőzően kapcsolja le az internetet és a telefonját, olvasson valamilyen kellemes könyvet.

Ügyeljen a stabil vércukorszintre

Amennyiben a vércukra hirtelen leesik, azt a mellékveséje vészhelyzetnek érzékeli és dolgozni kezd. Ezért fontos, hogy ügyeljen az egészséges táplálkozásra. Ne hagyjon ki étkezéseket, amiket kávéval és cukorral pótol. Egyen lassú felszívódású, jó minőségű szénhidrátokat, és persze gondoskodjon a megfelelő fehérje-, zsír- és rostbevitelről is.

Csökkentse koffeinfogyasztását

A koffein élénkítő hatása lehetővé teszi, hogy az alap-energiaszintjén felül teljesítsen. Ez extrém terheléshez vezethet. A fentiek alapján érthető, hogy a túl sok kávé és energiaital miért vezet a mellékvese kifáradásához!

Próbálja meg teljesen elhagyni a koffeint. Néhány napig biztos érezni fogja az „elvonási tüneteket”, de próbálja meg kibírni. Igyon minél több vizet, hogy ne fájjon a feje. Meglátja, hamarosan energikusabb lesz, mint eddig valaha.

Testedzés mértékkel

A sportolás hasznos és szükséges, de megtartva az arany középutat. Mindegy, hogy fogyni vagy alakot formálni szeretne, netán lefutni a maratont, tartsa szem előtt a fokozatos építkezést, ne egy hónap alatt akarja megvalósítani a céljait.

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Hol a határ? 5 jel, hogy talán edzésfüggő lettél
A rendszeres testmozgás nemcsak az életmódváltás, de az egészségünk megőrzésének is az egyik alappillére. Ám itt sem szabad átesni a ló túloldalára!
Karfiol, a fogyni vágyók kedvence: 3 alakkímélő recept
Vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, alacsony kalóriatartalmú, és ezerféleképp felhasználható, fogyókúrás ételek elkészítéséhez is.
Brownie gofri almaszósszal, a kényeztető reggeli
A hétvégi ráérős, családi reggelik főszereplője lehet a brownie gofri: tápláló, egészséges hozzávalókból készül, és persze nagyon finom.
Tányéron az energia: Így étkezz, hogy lendületben maradj!
Ahogyan az autóknál, úgy az emberi szervezet esetében sem mindegy, hogy milyen üzemanyaggal fut. Természetes, hogy benzines autónkba nem töltünk dízelt, miért fordítunk kevesebb figyelmet a szervezetünkre?
Mandulás, málnás sajttorta – néha belefér egy kis „jutalom”
Az életmódváltás során nem az a jó megoldás, ha mindörökre eltiltod magad a kedvenc desszertjeidtől. Néhanapján engedj meg magadnak egy szeletet ebből a krémes-gyümölcsös sütiből!
Fogyókúra szuperlevesekkel + 3 könnyű recept
Finomak, könnyűek és tökéletes alapot szolgáltatnak egy néhány napos fogyókúrás programhoz. Ami biztos: koplalnod nem kell!
Ha kevés az időd: gyors alakformálás heti 5x4 percben
Állandó időhiánnyal küzdesz, de szeretnéd, ha formásabb, feszesebb lenne a tested? Próbáld ki az alábbi programot!
Diétatészt: Hogyan nassolj okosan?
Csokoládé, csipsz vagy keksz? A legtöbb snack sajnos nem használ az ember alakjának. Attól függően, hogy mit szeretsz nassolni, eláruljuk, mi az, amit beilleszthetsz a fogyókúrádba.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.