Hetek óta fáradtnak, enerváltnak érzi magát? Sem fizikailag, sem szellemileg nincs a topon? Étrendje megváltoztatásával segíthet, hogy jobban érezze magát.

„Mit egyek, hogy több energiám legyen?” 5 tipp a dietetikustól

Egyszerű lépések

– A táplálkozásunk minősége kihat a közérzetünkre. Ha helyesen állítottuk össze az étrendünket, az feltölt minket energiával – mondja Kreisz Andrea dietetikus. – Nem kell semmi különleges vagy szokatlan dolgot beiktatni a táplálkozásunkba, elég néhány egyszerű lépést követni.

5 táplálkozási jótanács a feltöltődéshez

1. Tartalmas reggeli

A nap első étkezése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a legjobb formánkat hozzuk. Ha alacsony glikémiás indexű ételeket fogyasztunk reggelire (pl. teljes kiőrlésű gabona, müzli) némi jó minőségű fehérjével kiegészítve (pl. sovány sonka, tej, joghurt stb.), feltöltődünk energiával, hatékonyabban küzdünk meg a napi feladatokkal, és a stressz sem gyűr maga alá olyan könnyen.

2. Összetett szénhidrátok

Az összetett szénhidrátban gazdag étrend segít, hogy energikusabban dolgozzunk, mivel a gabonafélék gyorsan mozgósítható energiaforrást jelentenek. Válasszunk magas rosttartalmú változatokat.

3. Ómega-3 zsírsav

Az ómega-3 zsírsav segít a stressz csökkentésében, és javítja a memóriát. Az olajos (most nem a konzerv változatra utalunk) halak, példáául lazac, szardínia, makréla, hering, tonhal, pisztráng, a hazai halak közül pedig a busa kiváló ómega-3 források. Ha nem szeretjük a halat, akkor sem kell elkeseredni, mert a lenmagolaj, repceolaj, szójabab vagy a dió szintén gazdag ómega-3 zsírsavban.

Mi a helyzet a koffeinnel?

„A koffein élénkítő hatását mindenki ismeri, és a legtöbbünk rendszeresen vagy alkalomszerűen él is vele. Sajnos azonban a koffein csak elfedi a fáradtságot, valódi energiával nem tölt fel. Ráadásul rendszeres fogyasztása mellett egy idő után már nem a magasabb teljesítmény eléréséért kell innunk, hanem hogy egyáltalán „alapjáraton” működni tudjunk.

4. Megfelelő mennyiségű folyadék

A napi folyadékfogyasztásunk is hatással van a közérzetünkre és a teljesítményünkre. A napi folyadékszükséglet testkilogrammonként kb. 25 ml. Testsúlyunk 2 százalékának megfelelő vízveszteség akár 20 százalékkal is csökkentheti a teljesítőképességünket. Ha a veszteség eléri az 5 százalékot, akkor szellemi és fizikai aktivitásunk akár 50 százalékkal is romolhat. A folyadékszükséglet fedezésére legjobb a csapvíz, ásványvíz, cukor nélküli tea, cukormentes gyümölcs és zöldség présnedvek.

5. Egy kis gyorssegély

Ha úgy érezzük, hogy tényleg elérkeztünk fizikai vagy szellemi teljesítőképességünk határához, akkor gyorssegélyként alkalomadtán jöhet egy kis egyszerű szénhidrát is, egy falat édesség vagy egy korty cukros üdítő. Egyes kutatások szerint még csak le sem kell nyelni a cukros italt vagy ételt ahhoz, hogy agyunk teljesítményét növeljük, elég csak a szánkban megforgatni vagy alaposan megszaglászni (a fogyókúrázók nagy örömére).

Ha a probléma tartósan fennáll

„A fáradságérzetnek sok oka lehet a kialvatlanságtól kezdve a helytelen táplálkozásig, de ha hosszú ideje küszködünk vele, érdemes kikérni a háziorvosunk tanácsát, mert a hátterében akár komoly betegség is állhat.”

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Állandóan fáradt, és nem tudja, miért? Talán ez az oka!
Ha gyakran küzd kínzó fáradtsággal, és folyton kimerültnek érzi magát, akkor előfordulhat, hogy a mellékvese okozza a problémát. De ne aggódjon, mutatjuk a megoldást!
Zabpelyhes brokkolifasírt – alakkímélő finomság ebédre, vacsorára
Nagyon egészséges és rendkívül egyszerűen elkészíthető fogás a ropogós brokkolifasírt! Kovács Judit dietetikus, szakács és Ujvári Szilvia cukrász receptje következik.
Málnás brownie – A nap kedvenc egészséges desszertje
A brownie finom, a málna csodás, ha a kettőt összepárosítjuk, abból valami igazán fenséges édesség születhet.
Fájdalom sport közben – Ekkor kell orvoshoz fordulni!
A sport, az edzések, a versenyek óhatatlanul fájdalommal járnak – de különbséget kell tenni a „jó” és a „rossz” fájdalom között!
Házi granola kókusszal – A nap kedvenc egészséges desszertje
Érdemes a bolti, gyakran agyoncukrozott változat helyett otthon elkészíteni a granolát: tápláló, egészséges és nagyon finom reggeli!
„Fogyni akarok, de mikor csökkentem az ételadagokat, szédülni kezdek...”
Sok esetben azért nem tart ki a fogyni vágyó az új étrendje mellett, mert a drasztikus kalóriamegvonás miatt rossz lesz a közérzete. Kovács Judit dietetikus tanácsai segíthetnek elkerülni a problémát.
Színterápia: Hogy működik, miben segít?
Már az ókorban is hittek a színek és fények gyógyító erejében. A színterápiát napjainkban a modern orvostudomány is egyre többet használja!
Fahéjas csiga – A nap kedvenc egészséges desszertje
Hogyan készül az egészséges fahéjas csiga? A megoldás: kevesebb cukor, nulla vaj vagy margarin, lecserélt fehér liszt – és egy titkos hozzávaló.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.