Van, akinek évente egy-két alkalommal, és van, akinek hetente okoz pokoli kínokat a migrén. A heves, rohamokban jelentkező fejfájás oka pontosan nem ismert, a de a fájdalom többféle módszerrel enyhíthető.

Migrén: hogyan előzheted meg a kínzó fájdalmat?

Mi a migrén?

Rohamokban jelentkező heves fejfájás, amely többnyire a fej egyik oldalát érinti. A hirtelen kezdődő fájdalmat az úgynevezett aura előre jelezheti: egyesek fényes pontokat, mások cikázó fénycsíkokat vagy a látómezőben homályos foltokat láthatnak. A roham alatt jellemző a hányinger, szédülés, arczsibbadás. Migrén esetén sokan különösen érzékennyé válnak a fényre és a zajokra.

A migrén okai

Valamilyen kiváltó tényező hatására az agyhártyát ellátó verőerek előbb összehúzódnak, aztán hirtelen kitágulnak. A rohamok alatt megváltozhat az agyban a szerotonin és egyéb idegingerület-átvivő anyagok, valamint a kalcium és a magnézium szintje is.

A migrén kiváltó tényezői:

  • Hormonális változások
  • Stressz, szorongás
  • Bizonyos élelmiszerek, elsősorban sajt, csokoládé, vörösbor, olajban sült ételek, citrusfélék fogyasztása
  • Kialvatlanság
  • Kiszáradás
  • Erős fény, zaj
  • Időjárás-változás
  • Száraz levegő vagy meleg, száraz szél
  • Különböző szagok, illatok
  • Alacsony vércukorszint

Migrén bármely életkorban kialakulhat, de leggyakrabban fiatal felnőttkorban kezdődik. Az emberek legalább 10 százaléka szenved migrénes fejfájásban, és a betegek között háromszor annyi a nő, mint a férfi. Ennek az az oka, hogy a migrént nagyon sokszor a menstruáció előtti és alatti időszak, terhességben, klimaxban bekövetkező hormonális változások váltják ki.

Kellemetlen tünetek

A migrén előtt gyakran jelentkezik fáradtság, levertség, ingerlékenység, tompultság, vagy épp ellenkezőleg, jókedv és lendületesség. Ezt követi az aura, majd néhány perc vagy maximum egy órával ezután megérkezik a görcsös, lüktető, hasogató fejfájás. Ehhez jön még a hányinger, hang- és fényérzékenység. A roham elmúltával erőteljes fáradtságérzés következik, ami egyre csökken.

Miért hasznos a napló?

A legjobb naplót vezetni a migrénes rohamokról, így könnyebb elkerülni ezeket, vagy legalábbis enyhíteni a tüneteket. A napló vezetése azért is hasznos, mert kitűnhet belőle, hogy a rohamok milyen rendszerességgel jelentkeznek. A naplóba rögzíteni kell a migrénes rohamot megelőző 24 órában elfogyasztott ételeket, az időjárási körülményeket, a stresszhelyzeteket, a menstruációt, a testmozgás intenzitását, idejét, illetve bármilyen szokatlan dolgot.

A migrén kezelése

Kiegyensúlyozott étrend

A tápanyaghiány sok esetben fokozza a roham valószínűségét. Különösen fontos a megfelelő mennyiségű B2-vitamin, így az étrendnek tartalmaznia kell teljes kiőrlésű gabonaféléket, tojássárgáját, tejet, spenótot és sovány húsokat. A migrénes fejfájásért sokszor a tiramintartalmú ételek a felelősek, ugyanis a bennük levő aminosav befolyásolhatja az agyban az ingerületátvivő anyagok szintjét. Tiramint tartalmaz a csokoládé, a sajt, a marhahús, a máj, a tojás, a sör, a vörösbor és más fermentált (erjesztett) élelmiszerek, egyes gyümölcsök és zöldségek (banán, narancs, zöldbab, paradicsom). Felelős lehet a fejfájásért a búza, a tej vagy a burgonya, sajt összetevői iránti élelmiszer-allergia is.

Védelem a fény ellen

Víz, hó vagy más felületek tükröződése is kiválthatja a rohamot. Ezen egy jó minőségű napszemüveggel lehet segíteni. Amennyiben a baj forrása a számítógép, úgy célszerű védőszemüveget viselni.

Jó levegő biztosítása

Nagyon száraz levegőben nő az atmoszféra pozitív töltésű ionjainak az aránya, ettől pedig emelkedik a szervezet szerotoninszintje. Negatív ionok hatására azonban a tünetek enyhülnek, a roham rövidül. A negatív ionok koncentrációját emeli a szobában a nyitott ablak, a sok zöld növény és párásító vagy ionizáló készülék.

Stresszkezelés

Aki megtanulja kezelni a stresszt, az megelőzheti a stressz okozta migrénes rohamok kialakulását. Van, akinél a migrén nem stressz közben lép fel, hanem csak azután, hogy elmúlt a stresszhelyzet. Mindkét esetben hasznos lehet a relaxáció, a masszázs, a jóga a meditáció és az aromaterápia.

 

Ez is érdekelhet:

Hozzászólások

Gyulladáscsökkentő ételek a krónikus betegségek ellen
A legtöbben az alakunk megőrzésére gondolva utasítjuk vissza a fánkot vagy a pizzát. Pedig a megfelelő táplálkozással a gyulladások, a krónikus betegségek ellen is küzdhetünk!
Ne dobd ki, talán még ehető! Pénztárcabarát konyhai újrahasznosítás
Évente több millió tonna étel kerül a szemétbe, aminek nagy része ehető lenne...
Folyton nassolsz? Tippek, hogy leszámolj a kínzó farkasétvággyal!
Ha az alábbi néhány élelmiszert beépíted az étrendedbe, valamint odafigyelsz a mértéktartó táplálkozásra, legyőzheted az állandó éhségérzetet!
Kalóriaszegény desszert: dinnyés-ribizlis joghurtfagyi
Ha egy könnyű fogyókúrás édességre vágysz a kánikulában, ezt a receptet mindenképpen próbáld ki!
Tippek az edzőtől: A formás kar 5+1 titka
Szeretnél szép, nőies vállakat, feszes tónusú karokat? Szalka Andrea Hot Iron master trainer elmondja, mire figyelj, és mit tegyél, hogy elérd a célodat.
Pajzsmirigyproblémára jódszegény diéta? Erre figyelj!
Egyes pajzsmirigybetegségekben a jódszegény diéta képes a sérült pajzsmirigyfunkciót támogatni. Szabó Lucia, a Budai Endokrinközpont dietetikusa elmondja, hogy mit kell tudni erről az étrendről.
Életmódváltás szakértői szemmel – A személyi edző tanácsai
A fogyásban, az életmódváltásban az orvos és a dietetikus mellett az edző is sokat segíthet – nem csak a testmozgással kapcsolatban. Kiss Gergely személyi edző elmondja, mik a közös munka lépései.
Magyarország cukormentes tortája: íme a 2020-as győztes!
A Szentivánéji Álom elnevezésű süteményben nincs hozzáadott cukor, és szeletenként 13,3 g szénhidrátot, valamint 252,5 kcal-t tartalmaz.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.