A mentális és fizikai jóléthez nagyon fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás. De honnan tudható, hogy egy élelmiszer egészséges vagy egészségtelen? A dietetikus segít, hogy mi alapján döntsön vásárláskor.

Nem minden élelmiszer egészséges, amit annak gondolunk!

Az „egészségtelennek” mondott ételek, általában magas zsír-, cukor- és sótartalommal bírnak és/vagy nagy mennyiségű adalékanyagot tartalmaznak, kevés értékes tápanyaggal rendelkeznek. Sajnos a köztudatba sok termék tévesen került az „egészséges” kategóriába, ilyenek például a reggelizőpelyhek, a müzliszelet, amelyeknek bizonyos típusai rejtve tartalmazhatnak nagy mennyiségű zsírt vagy cukrot. Vásárláskor sokat segíthet, ha rendelkezik a legfontosabb alapinformációval a helyes nyersanyag-válogatásról. Nézzük, mik az egészséges élelmiszer kiválasztásának főbb szempontjai!

 

Egészséges élelmiszer? Így válassza ki!

  • A gabonatermékeknél érdemes gyakrabban választani a teljes kiőrlésű, rozsos, durumlisztből készülteket, a kész édes vagy sós süteményeket csak nagyritkán.
  • Húskészítmények esetében a sovány termékeket (20% alatti zsírtartalom) részesítse előnyben, valamint a halat, a szárnyasokat. Vörös húsokat ritkábban vásároljon. A zsírban gazdag szalámi- és kolbászfélék fogyasztását inkább kerülje el.
  • A sajtok sok zsírt tartalmazhatnak, ezért lehetőleg a zsírszegény (25 % alatti) sajtféléket válassza inkább. Tejből az 1,5 %-os zsírtartalmú kerüljön gyakrabban a kosarába, és ritkán a zsírosabb fajta, a tejszín és tejföl.
  • Zöldségből, gyümölcsből lehetőség szerint minden nap fogyasszon 3-4 adagot, lehetőleg friss, idényterményt, de ha ez nem lehetséges, akkor a fagyasztott terméket válassza, és csak végső esetben a konzervet.
  • Ételkészítéshez növényi olajat vásároljon, kenyér kenéshez margarint és csak ritkán vajat vagy állati zsiradékot. Natúr olajos magvakat is fogyaszthat rendszeresen, de egy nap csak kis mennyiséget egyen belőlük, mert igen magas a kalóriatartalmuk.

 

Nélkülözhetetlen információk

Érdemes elolvasni az élelmiszercímkéket, hiszen ezek értékes információkkal szolgálhatnak. A sort mindig a legnagyobb mennyiségben jelenlévő összetevővel kezdik, tehát ha a „cukor” szó kezdi a sort, akkor az a termék nem a legegészségesebb választás rendszeres fogyasztásra. A feltüntetett INBÉ (irányadó napi beviteli érték) értékeket is ajánlott megnézni. Minél nagyobb százalékot jelez, annál ritkábban és csak kis mennyiségben érdemes a terméket az étrendünkbe beiktatni.

A termékeken jelzett speciális megnevezés, mint pl. „light” vagy „alacsonya zsírtartalom” sem mindig garancia a megfelelő választásra, mert a többi összetevőből, például sóból, cukorból többet is tartalmazhatnak, mint az átlagtermékek. Az összetevők elolvasása ebben az esetben is segít a helyes választásban.

Kerülje a készételek vásárlását, csak ritkán kerüljön ilyen termék a kosarába. Helyette inkább friss alapanyagokból, házilag készítse el az ételt.

 

Törekedjen az egyensúlyra!

Nem baj ha szereti az „egészségtelen” ételeket, italokat, a gond ott kezdődik, amikor étrendjében ezek dominálnak, és háttérbe szorulnak az értékes tápanyagban, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag, egészséges élelmiszerek. Tehát nem kell teljesen száműznie egyik ételt vagy italt sem az táplálkozásából, csak ritkán és kis mennyiségben fogyassza a kevésbé javasoltakat.

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Légy a csúcson edzés közben! 5 trükk, amit ismerned kell
Az edzésnek akad néhány olyan velejárója, ami igenis zavaró lehet: izzad a bőröd, csutakos lesz a hajad, felhólyagosodik a bőröd, kirepedezik a szád. Csakhogy mindez elkerülhető! Segítünk, hogy ilyenkor is szép és ápolt lehess!
Felejtsd el a sültkrumplit: itt a diétás cukkiniropogós
Most mutatjuk azt a tökéletes cukkiniköretet, amit minden diétázó imád, mert húsok mellé remek, akár sültkrumpli helyett is megeheted. De természetesen magában is nagyon finom.
Tudtad, hogy a CBD-vel akár fogyhatsz is? Megmutatjuk, hogyan!
A CBD nagy népszerűségnek örvend manapság. Nemcsak a szépségiparban, hanem étrendkiegészítőként is előszeretettel használják, hiszen számtalan jótékony hatása lehet. Ezek közül az egyik – ami téged is biztosan érdekel – hogy elősegítheti a fogyást.
A legjobb tippek, hogy eltűnjön rólad a narancsbőr
Akármit csinálsz, a narancsbőr jön és marad? A harc azonban nem hiábavaló, és nem kell hozzá semmilyen méregdrága csodakence vagy készülék sem. Megfelelő életmód és néhány egyszerű házi praktika is megteszi.
Imádod az ABBA zenéjét? Ezt a 20 perces edzést látnod kell! (videó)
Az ABBA zenéjét nem lehet megunni és ha meghallod, azonnal táncra perdülsz. Használd ki ezt a lendületet és eddz velünk. Ezt a videót látnod kell!
Diétázol? Süss túróból palacsintát!
Ha szeretnél néhány kilótótól megszabadulni, jó ha mindig akad otthon a hűtődben egy doboz túró. Nem csak sósan, de édesen is remek. Pillanatok alatt akár palacsintát is készíthetsz belőle.
Jógáznál, de nem tudsz választni? Segítünk elkezdeni
A jóga az elmúlt idők egyik legnépszerűbb kikapcsolódása lett, és akkor is érdemes néha ellátogatnod egy-egy ilyen órára, ha közben más sporttal formálod az alakodat.
Diétás villámnasi: csokiba mártott mandarin
Nincs semmi időd, de jól esne egy kis édes nasi, ami finom, jól néz ki, és cseppet sem hizlal? Akkor ez az ideális megoldás a számodra.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.