Egy kanál mézzel vagy egy kanál cukorral édesítenéd inkább a teádat? Míg az előbbinek többnyire pozitív, addig a cukornak egyre inkább negatív a megítélése. De vajon tényleg jobb a méz, mint a cukor?

Tényleg jobb döntés a méz, mint a cukor?

Energia

Méz: 22 kcal/1 teáskanál

Cukor: 16 kcal/1 csapott teáskanál

Igen, a méz fajtától függően a finomított cukornál is több kalóriát tartalmazhat. Azonban a tiszta méz sűrűbb, mint a kristálycukor, így grammonként nézve valójában kevesebb. Ennek ellenére a mézet is mértékkel szabad csak fogyasztani!

 

Glikémiás index (GI)

Méz: 3565 (alacsony vagy mérsékelten magas, fajtától függően)

Cukor: 68 (mérsékelten magas)

A táplálékkal bevitt szénhidrátok a szervezetben glükózzá alakulnak, a glükóz pedig, felszívódva megemeli a vércukorszintet. A glikémiás index egy 100-as skálán azt mutatja meg, hogy a szénhidrátból mennyi idő alatt lesz glükóz. A legtöbb méz glikémiás indexe 50-55 körüli, egy kicsivel alacsonyabb a cukorénál, így kevésbé emeli meg a vércukorszintet, ezért jobb választás az egyenletes vércukor- és energiaszint szempontjából.

 

Bélrendszerre gyakorolt hatás

Méz: káros

Cukor: káros

A méz 55 százalékban gyümölcscukorból, fruktózból áll, amit az IBS-ben szenvedő betegek nehezebben emésztenek.

Fogak egészségére gyakorolt hatás

Méz: nagyon káros

Cukor: káros

Mindkettő fogyasztása elősegíti a lepedékképződést és fogszuvasodást okoz, a méz ráadásul még rosszabb a fogakra tapadó állaga miatt.

Végeredmény: döntetlen

Táplálkozási szempontból érdemes kerülni a cukrok használatát, legyen szó mézről vagy cukorról. Bár a méz antioxidáns és antibakteriális tulajdonságokkal bír, a kedvező hatás érvényesüléséhez elég nagy mennyiséget kellene fogyasztani – ami pedig más szempontból nem egészséges.

Ezek is érdekelhetnek!

 

 

Hozzászólások

Ez lesz az ősz desszertje: szilvás morzsasüti az új diétakirály
Az évszak sztárja a kicsit fanyar, de sütve elképesztően finom szilva. Nemcsak gombócot lehet készíteni belőle, hanem diétás morzsasütit is.
Így lesz sokáig gyönyörű, barna a bőröd
Ahány ország annyi szokás! Utánajártunk, hogy a különböző tájakon, milyen trükkökkel napoznak a nők.
Futás vagy gyaloglás? Melyik a jobb?
Természetesen mindkettő! A rendszeres testmozgás mindenképpen hasznos az egészség megőrzése szempontjából. A sport remek stresszűző, segít az ideális testsúly megőrzésében.
7 könnyű, diétás leves nyárra
Nincs annál egyszerűbb, mint a nyáron diétázni. Sokkal kevesebb ételt kívánunk, viszont több folyadékra van szüksége a szervezetünknek, ami hamarabb a telítettség érzetét kelti.
Ebből a gyümölcsből kell most minden nőnek jó sokat enni
A nők egyik leggyakoribb, kellemetlen tünetekkel járó hiányállapota a vashiány. A gyógyszertári szerek mellett vagy helyett azonban egy finom gyümölcs segítségével is feltölthetjük vasraktárainkat
Kevesebb szénhidrát szenvedés nélkül
Íme, néhány trükk, amelyek segítségével szenvedés és koplalás nélkül tudod csökkenteni a napi szénhidrátbevitelt.
Pollen-pollen keresztallergia – Ezért fontos tudni, hogy pontosan mi okozza a gondot!
Mi az a pollen-pollen, illetve a pollen-étel keresztallergia? Hogyan derül ki, hogy valójában mi okozza a tüneteket, és mit lehet tenni?
A máriatövis 7 tudományosan megalapozott előnye
A máriatövis a Silybum marianum néven is ismert növényből származó gyógynövény. A máriatövisből kivont szilimarin antioxidáns, vírusellenes és gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkezik.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.