A futáshoz csak egy jó cipő kell, meg akarat, és futhatunk bárhol. A lehetőségek száma nagy, választhatunk terepet kedvtől, időjárástól függően. Összeszedtük a leggyakrabban használt pályák előnyeit és hátrányait.

Futóterepek: előnyök és hátrányok

Futópad

Bár a legtöbb futó fanyalogva gondol rá, és tulajdonképpen nem is tartozik a szó szoros értelmében vett futóterepek közé, lássuk be, van előnye a sokszor unalmasnak tűnő futópadnak. Kezdőknek vagy sérülésből lábadozóknak kifejezetten ajánlott.

Előnyök:
– „Megvéd” a rossz időben: télen a hidegben, nyáron a hőségben teszi kényelmesebbé a futást, késő este pedig nem kell sötétben futnunk, ha napközben nem volt időnk futócipőt húzni.
– Beállítható a sebesség és a dőlésszög: kényelmesebb így a résztávozás, ha gyorsulni szeretnénk, ha pedig hegyi versenyre készülünk, felkészülhetünk a durvább emelkedőkre is.
– Pontosan láthatjuk, hány kalóriát égettünk el, milyen gyorsak vagyunk.
– Sima, kényelmes felület a futáshoz, elkerülhetjük a sérülést.

Hátrányok:
– Az edzőtermi bérlet vagy az otthonra vásárolt futópad drága.
– Rövid időn belül unalmassá válik.
– Nem olyan friss a levegő, mintha a szabadban futnánk.

Terep

Ha igazán változatos, izgalmas futóedzésre vágyunk, irány a terep! Télen-nyáron izgalmassá tehetjük az edzéseket.

Előnyök:
– A futóterepek közül talán a legszínesebb, a futópad ellentéte: a folyamatosan változó terep nem válik unalmassá. Ráadásul egész évben gyönyörködhetünk a természet változatosságában.
– A kijelölt turistaútvonalakon biztonságosan futhatunk.
– A terepfutásra együtt mehet a család, a gyerekek biciklivel kísérhetnek, de magunkkal vihetjük a kutyát is.
– A különböző talajviszonyok alaposan átmozgatnak.

Hátrányok:
– Esőben, szélben, télen vagy sötétben sokkal macerásabb, mint a többi futópálya.
– Óvatosnak kell lennünk, figyelni a talajra, a kiálló gyökerekre, gödrökre, kavicsokra, hogy elkerülhessük a sérüléseket.
– Ha letérünk a kijelölt útról, és nincs terepismeretünk, akkor könnyen eltévedhetünk.
– Ha a városban lakunk, sokat kell utazni a pályához.

Aszfalt

Ez a legkönnyebben és leggyakrabban használható futópálya: aszfalton zajlik a legtöbb verseny, nem kell messzire sem menni hozzá, ha a házból kilépünk, már futhatunk is.

Előnyök:
– A legtöbb esetben az utca jól ki van világítva, így bármikor edzhetünk.
– Könnyen meg lehet szabni az útvonal hosszát.
– Ha aszfalton futunk, a napi rutinunk része lehet az edzés: elfuthatunk munkába, iskolába, vagy onnan haza.

Hátrányok:
– Nagyobb a sérülésveszély a kemény talaj, illetve a járdaszegélyek és az úthibák miatt.
– Folyamatosan kerülgetni kell a gyalogosokat.
– Sok esetben szmogban kell futnunk.
– Megterhelheti az ízületeket és az izmokat.

Futópálya

Rövidtávú versenyre készülve a legjobb választás lehet a rekortán pálya.

Előnyök:
– A pályán feltüntetik a távokat, így az jól mérhető.
– Résztávos edzéshez szuper választás – fejleszthetjük rajta a gyorsaságunkat.
– Egyenletes, sima talaj, így könnyebben elkerülhetjük a sérülést.

Hátrányok:
– Hosszabb távú futásoknál nagyon hamar unalmassá, monotonná válik a körözés.
– Nem mindig és nem mindenhol ingyenes a használata.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

 

Hozzászólások

Ez lesz az ősz desszertje: szilvás morzsasüti az új diétakirály
Az évszak sztárja a kicsit fanyar, de sütve elképesztően finom szilva. Nemcsak gombócot lehet készíteni belőle, hanem diétás morzsasütit is.
Így lesz sokáig gyönyörű, barna a bőröd
Ahány ország annyi szokás! Utánajártunk, hogy a különböző tájakon, milyen trükkökkel napoznak a nők.
Futás vagy gyaloglás? Melyik a jobb?
Természetesen mindkettő! A rendszeres testmozgás mindenképpen hasznos az egészség megőrzése szempontjából. A sport remek stresszűző, segít az ideális testsúly megőrzésében.
7 könnyű, diétás leves nyárra
Nincs annál egyszerűbb, mint a nyáron diétázni. Sokkal kevesebb ételt kívánunk, viszont több folyadékra van szüksége a szervezetünknek, ami hamarabb a telítettség érzetét kelti.
Ebből a gyümölcsből kell most minden nőnek jó sokat enni
A nők egyik leggyakoribb, kellemetlen tünetekkel járó hiányállapota a vashiány. A gyógyszertári szerek mellett vagy helyett azonban egy finom gyümölcs segítségével is feltölthetjük vasraktárainkat
Kevesebb szénhidrát szenvedés nélkül
Íme, néhány trükk, amelyek segítségével szenvedés és koplalás nélkül tudod csökkenteni a napi szénhidrátbevitelt.
Pollen-pollen keresztallergia – Ezért fontos tudni, hogy pontosan mi okozza a gondot!
Mi az a pollen-pollen, illetve a pollen-étel keresztallergia? Hogyan derül ki, hogy valójában mi okozza a tüneteket, és mit lehet tenni?
A máriatövis 7 tudományosan megalapozott előnye
A máriatövis a Silybum marianum néven is ismert növényből származó gyógynövény. A máriatövisből kivont szilimarin antioxidáns, vírusellenes és gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkezik.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.