Okozhat pattanásokat a stressz? Felelőssé tehető a hajhullásért? A nők nagy része tapasztalta már, hogy egy-egy feszültséggel terhes időszak alatt, után a haj és a bőr állapota jelentősen romlik... Nézzük, miért is szépséggyilkos a stressz. 

Stressz – támadás a szépség ellen

1. PATTANÁSOKAT OKOZ

Egyre több vizsgálat mutat ki közvetlen összefüggést a stressz-szint növekedése és a pattanások megjelenése között. Feszültség hatására megemelkedik a szervezetben a stresszhormonként is ismert kortizol szintje, amely hormonális változásokat indít el. Ennek hatására a faggyúmirigyek több zsírt termelnek – ez pedig mitesszerek, pattanások kialakulásához vezet. Ezenkívül a stressz akár 40 százalékkal is csökkentheti az immunrendszer sebgyógyító képességét, így a pattanások a szokásosnál tovább csúfítják a bőrt, a hegek pedig sokáig láthatók maradnak.

Mit tehet?

A pattanások ellen több oldalról kell támadást indítani. A legfontosabb a megfelelő bőrápolás, szükség esetén kiegészítve professzionális kezelésekkel. Előfordulhat, hogy gyógyszeres kezelés is szükségessé válik. Másrészről nagyon fontos az életmódváltás, a megfelelő stresszkezelési technikák elsajátítása és rendszeres alkalmazása.

2. FELELŐS A RÁNCOK KIALAKULÁSÁÉRT

Ha azt hitte, hogy megmenekült a ráncoktól a napkrémek használatának köszönhetően, sajnos rossz hírünk van: a ráncok megjelenéséért nemcsak az UV-sugárzás tehető felelőssé, hanem – egyebek mellett – a stressz is. Egy 2001-ben megjelent tanulmány szerint (San Francisco, Kaliforniai Egyetem) a sejtek krónikus stressz hatására gyorsabban öregszenek. Stressz hatására az agy neuropeptideket szabadít fel, melyek károsíthatják a sejtmembránokat, vízveszteséget okozva a bőrben. Ez a vízvesztés vagy kiszáradás okozza a finom ráncokat és a szem körüli sötét karikák megjelenését is. Az állandó stressz hatására ráadásul felborul a hormonháztartás és az anyagcsere, alvásproblémák jelentkeznek, ezek szintén felelőssé tehetők a ráncok megjelenéséért.

Mit tehet?

A legfontosabb olyan krémeket, szérumokat választani, melyek értékes anyagaik révén megakadályozzák a vízvesztést és ezáltal segítenek megőrizni a bőr hidratáltságát. Ilyen figyelemre méltó anyagok például az antioxidánsok és a glükozamin. A feszültség miatt keletkező ráncok elleni küzdelem egyik biztos módja valamilyen stresszkezelési program elsajátítása és alkalmazása. A pilates vagy a jóga nagyon hatékony a stressz ellen, de fontos a megfelelő táplálkozás és a kielégítő alvás is.

3. HAJHULLÁST OKOZ

Stressz hatására a bőrben számos folyamat megváltozik, hiszen az erek, a pórusok összehúzódnak, fokozódik a verejtékképződés. E folyamatok eredményeként romlik a hajhagymák tápanyagokkal és oxigénnel való ellátottsága, fokozódik a fejbőr zsírosodása. A szervezetet ért stresszre a haj általában telogén típusú, diffúz hajhullással reagál. A hajvesztés ilyenkor a fejbőr egész területét érinti, azaz nem foltokban hullik a haj. Tartós stressz, fokozott érzelmi megterhelés hatására a hajhagymák hirtelen felfüggesztik a növekedési (anagén) fázisukat, átlépnek a nyugalmi (telogén) fázisba, majd kihullanak. A stressz hatására bekövetkező hajhullás akár három hónappal a stresszes esemény után is jelentkezhet, és többnyire ennyi időre van szükség arra is, hogy a helyzet rendeződjön.

Mit tehet?

A legfontosabb a stresszorok kiiktatása. Hatékony lehet pszichológus vagy pszichiáter segítsége is, stresszoldó módszerek, a helyes légzés elsajátítása, rendszeres mozgás, jó alvás. Nehéz nem foglalkozni az erőteljes hajhullással: minél jobban aggódik a haj elvesztése miatt, annál nagyobb hangsúlyt kap a probléma, és annál több a feszültség. A jó hír az, hogy a haj újra egészséges lesz legkésőbb 6-9 hónap múlva. Szedhet B-vitamin-készítményeket, illetve használhat a fejbőrt, a hajhagymákat tápláló pakolásokat, samponokat is.

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Gyulladáscsökkentő ételek a krónikus betegségek ellen
A legtöbben az alakunk megőrzésére gondolva utasítjuk vissza a fánkot vagy a pizzát. Pedig a megfelelő táplálkozással a gyulladások, a krónikus betegségek ellen is küzdhetünk!
Ne dobd ki, talán még ehető! Pénztárcabarát konyhai újrahasznosítás
Évente több millió tonna étel kerül a szemétbe, aminek nagy része ehető lenne...
Folyton nassolsz? Tippek, hogy leszámolj a kínzó farkasétvággyal!
Ha az alábbi néhány élelmiszert beépíted az étrendedbe, valamint odafigyelsz a mértéktartó táplálkozásra, legyőzheted az állandó éhségérzetet!
Kalóriaszegény desszert: dinnyés-ribizlis joghurtfagyi
Ha egy könnyű fogyókúrás édességre vágysz a kánikulában, ezt a receptet mindenképpen próbáld ki!
Tippek az edzőtől: A formás kar 5+1 titka
Szeretnél szép, nőies vállakat, feszes tónusú karokat? Szalka Andrea Hot Iron master trainer elmondja, mire figyelj, és mit tegyél, hogy elérd a célodat.
Pajzsmirigyproblémára jódszegény diéta? Erre figyelj!
Egyes pajzsmirigybetegségekben a jódszegény diéta képes a sérült pajzsmirigyfunkciót támogatni. Szabó Lucia, a Budai Endokrinközpont dietetikusa elmondja, hogy mit kell tudni erről az étrendről.
Életmódváltás szakértői szemmel – A személyi edző tanácsai
A fogyásban, az életmódváltásban az orvos és a dietetikus mellett az edző is sokat segíthet – nem csak a testmozgással kapcsolatban. Kiss Gergely személyi edző elmondja, mik a közös munka lépései.
Magyarország cukormentes tortája: íme a 2020-as győztes!
A Szentivánéji Álom elnevezésű süteményben nincs hozzáadott cukor, és szeletenként 13,3 g szénhidrátot, valamint 252,5 kcal-t tartalmaz.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.