Már megint? Bizony, bizony, elrepült az év, mindenkinek magának kell számot vetnie, mit is tett az egészségéért. Persze még mielőtt eluralkodna rajtunk a bűntudat és az önvád, borítsunk fátylat a múltra, és nézzük, mit tehetünk ma. Ne feledjük: 80 százalékban a diéta, 20 százalékban a mozgás a siker titka.

Újévi fogadalom helyett: gyere és segítünk elkezdeni a diétát

Példának okáért, elkezdhetjük az alábbi, könnyen tartható életmódváltást. Akik szeretnek főzni és enni, lelkesedni fognak. A szakemberek azt figyelték meg, hogy a fogyókúrázók szeretik azokat a diétákat, amelyek nagy vonalakban hasonlítanak a megszokott étrendjükhöz. De ahhoz, hogy tisztán lássuk, hogyan is alakuljon a megreformált étrend, elkerülhetetlenül le kell írni, mit eszünk egy héten. Ebből kiderül, hogy édesszájúak vagy sósat kedvelők vagyunk-e. Ezek után lehet csoportosítani, hogy mi az, ami maradhat, mi az, amit le kell csökkenteni, és mi az, amit a cél érdekében el kell hagyni. Az nem kérdés, hogy csökkenteni kell első körben a sót és a cukrot, és növelni a zöldséget és a gyümölcsöt. De persze sokszor így is ott lebeg a kínzó kérdés: nincs ötletem, mi a csodát csináljak a csirkemellel? Ez a diéta úgy épül fel, hogy a vacsorára helyezi a hangsúlyt, azzal kell csak bíbelődni, az ebédet a munkahelyi körülményekhez igazítjuk, legyen könnyen megoldható, gond nélkül szállítható vagy beszerezhető. Este viszont lehet egy jót enni, ez esetben büntetlenül. Az alapszabály: kistányérra tesszük az ételeket, annyit eszünk, amennyi arra kényelmesen ráfér.

Az első hónaptól kezdjük el a mozgást, mert ha megbicsaklik néha a diéta, a rendszeres sportolás kompenzálja az apró bűnözést. Jobb belátni, hogy mozgás nélkül nincsen tartós jóllét, szépen szokjunk hozzá a gondolathoz, hogy a heti 3 alkalom kardioedzés már a kezdeti időszakban is fontos. Meg a heti két izomépítő edzés is.

Kezdeti szakasz:

• Heti 3 x 45 perc kardiojellegű mozgás: ütemes gyaloglás, szobakerékpár, elliptikus tréner.
  • 2 x 30 perc teljes testet átmozgató torna: kis súlyzókkal vagy anélkül, de az összes főbb izomcsoportot átmozgató edzés, a neten találhatunk rengeteget magyarul is, angolul is.

Az első hét étrendje

Hétfő

• 5 evőkanál búzakorpa, 1/2 banán, szeletelve
• 1 csésze zsírmentes joghurt

Ebéd:
• Rukkola saláta: 1 keményre főtt tojás apróra vágva, 2 csík pirított bacon szalonna, 5 gomba vékonyra szeletelve; 5 dkg morzsolt feta sajt; 3 szelet lila hagyma. Keverjük össze az alapanyagokat egy tálban, majd locsoljuk meg egy evőkanál balzsamecettel.
• 1 db körte

Vacsora:
• Ázsia stílusú fasírt: Keverjünk össze fél kg darált pulykamellet 2 gerezd fokhagymával, 4 szál felkarikázott zöldhagymával, 1 tojással és 4 teáskanál szójaszósszal. Formázzunk pogácsákat, és teflonserpenyőben leheletnyi olajon süssük ki. Tojásos rizzsel tálaljuk, egy adag: 3 evőkanál főtt rizs, 1 tojás.
• 10 dkg párolt brokkoli

brokkoli

Kedd

• 1 barna, magos kifli, 2 szelet pulykasonka
• 1/2 grépfrút

Ebéd:
• Tonhal zöld salátával, paradicsommal, kígyóuborkával
• 1 barna magos kifli

Vacsora:
• Fűszeres csirkemell: alufóliára tegyünk egy szelet csirkemellet. Tegyünk a tetejére 2 evőkanál kukoricát, apró kockára vágott paradicsomot lila hagymával (ez a salsa), és 1 szelet mozzarellát. Csomagoljuk be a fóliába, és 200 fokon 15 percig süssük.
• Avokádósaláta: zöld saláta, 1 mandarin, 1/4 érett avokádó vékonyra szeletelve; 1 szelet lila hagyma. Meglocsoljuk 1 teáskanál citromlével és 1/2 teáskanál olívaolajjal.

Szerda

Reggeli:
• Főzzünk meg egy csésze zabhelyet 1 csésze zsírmentes tejben. Keverjünk hozzá 1 reszelt almát, 1 evőkanál mazsolát és egy csipet fahéjat.

• Gyros pitában
• 1 db kivi

Vacsora:
• Édes mézes sertéshús: Szeleteljünk fel fél kiló szűzpecsenyét 8 szeletre, kicsit klopfoljuk ki. Vékonyan kenjünk ki egy serpenyőt olajjal. Közepes lángon süssük meg a szeleteket, amíg enyhén megbarnulnak. Adjunk hozzá 1/4 csésze narancslevet, 2 teáskanál mézet, 1 teáskanál dijoni mustárt. Folytassuk a párolást, amíg a hús meg nem puhul.
• Sárgabarackkuszkusz: 2 szárított sárgabarackot vágjunk vékony csíkokra; adjunk hozzá 1/4 teáskanál reszelt narancshéjat. Készítsünk el 5 dkg kuszkuszt előírás szerint, majd tegyük hozzá a keveréket. Fedjük le és hagyjuk állni 5 percig. Tálaljuk párolt zöldbabbal.

Csütörtök

Reggeli:
• 2 szelet szénhidrátcsökkentett kalácsból készítsünk bundás kalácsot. Egy evőkanál tejben habarjunk el 1 tojást. A serpenyőben olvasszunk meg 1 teáskanál vajat, ebben süssük ki a kalácsot. Tehetünk a tetejére 1 evőkanál lekvárt.

Ebéd:
• Rántott csirkemell vagy máj savanyúsággal
• 1 pohár narancslé

• Zöldséges marhacsíkok
Fél kiló marhahúst csíkozzunk fel ceruzavastagságúra. Olajjal kikent serpenyőben pirítsuk meg, majd tegyünk mellé fagyasztott wokzöldségeket. Személyenként 3 evőkanál főtt rizzsel tálaljuk.

Péntek

Reggeli:
• Mexikói Burrito: habarjunk össze 1 tojást 2 evőkanál reszelt sajttal. Süssük meg, ezt tegyük a tortillára. Adjunk hozzá paradicsomsalsát.

Ebéd:
• Majonézes szendvics 2 szelet rozskenyérből, 2 vékonyra szeletelt sovány sonka, 1 dkg szeletelt sajt, 4 kapros uborkaszelet, salátalevelek.
• 1/2 grépfrút

Vacsora:
• Chilis lazac: Személyenként 5 dkg lazacfilét szórjunk meg 1 teáskanál chiliporral, 1/2 teáskanál őrölt köménnyel, 1/4 teáskanál pirospaprikával és 1/8 teáskanál sóval. Olajjal vékonyan megkent serpenyőben közepes lángon süssük meg. 3 evőkanál burgonyapürével és párolt brokkolival tálaljuk.

Szombat

• Mandarin alacsony zsírtartalmú túróval
• 1 szelet csökkentett szénhidráttartalmú kalács

Ebéd:
• 1 nagy adag sült krumpli 2 teáskanál reszelt sajttal, 3 evőkanál kockára vágott avokádó
• 8 db bébirépa

Vacsora:
• Tepsiben sült csirkemell sonkával, sajttal
• Görög saláta

A második hét étrendje

Hétfő

• 1 barna, magos kiflli, 1 szelet sajt

• 1 alma

• Gyrostál hasábburgonya nélkül

Vacsora:

•Töltött kaliforniai paprika: fél kiló darált húst felteszünk hagyományos pörköltalapra. Ha már majdnem kész, teszünk bele 20 dkg felkockázott gombát. Készre főzzük, majd 2-3 evőkanál ketchuppel ízesítjük. Beletöltjük a hosszában félbevágott, kicsumázott paprikába, kevés reszelt sajtot teszünk a tetejére, és 190 fokon 15 perc alatt megsütjük.

Kedd

Reggeli:

• Banánpalacsinta: 1 puha, érett banánt alaposan elkeverünk két tojással. Olajjal vékonyan kikent serpenyőben kisütjük, light gyümölcsjoghurttal vagy egy kanál lekvárral ízesítjük.

Ebéd:

• Tonhal zöld salátával, paradicsommal, kígyóuborkával, fél avokádóval
• 1 barna magos kifli

Vacsora:

• Cukkinilecsó csirkemelldarabkákkal. Hagymás alapon pirítsunk meg fél kiló felcsíkozott csirkemellet, adjunk hozzá 3 kisebb salátacukkinit, 1 paradicsomot. Fejenként 2 evőkanál párolt rizzsel tálaljuk.

Szerda

• Sonkás szendvics paradicsommal

• 1 szelet pizza

Vacsora:

• Marhacsíkok wokzöldséggel: fél kiló marhahúst csíkozzunk fel ceruzavastagságúra. Olajjal kikent serpenyőben pirítsuk meg, majd tegyünk mellé fagyasztott wokzöldségeket. Személyenként 3 evőkanál főtt rizzsel tálaljuk.

Csütörtök

• Gyümölcsös túró: 15 dkg túró, 1 kivi, 1 mandarin, fél banán

• Tonhalsaláta-konzerv

• 1 barna, magos kifli

Vacsora:

• Sajttal, sonkával töltött csirke: fél kiló csirkemellet klopfoljunk ki, sózzuk meg, majd tegyünk rá egy szelet sonkát és egy szelet sajtot. Tekerjük fel és tűzzük össze fogpiszkálóval. Tegyük a sütőbe, tegyünk mellé fagyasztott kelbimbót és brokkolit. Takarjuk le alufóliával, úgy süssük negyed órán át 200 fokon, utána vegyük le a fóliát és süssük készre.

Péntek

• 1 szelet bundáskenyér

• 1 paradicsom

• Cézársaláta fél avokádóval

• 1 alma

Vacsora:

• Baconba tekert csirkemáj édesburgonyával: fél kiló csirkemájat tekergessünk be a szalonnaszeletekkel. Vágjunk fél centi vastag karikákat az édesburgonyából, és 20 perc alatt 190 fokon süssük készre őket együtt.

Szombat

• Csemegeuborka

Vasárnap

Reggeli:

• Szénhidrátcsökkentett kalács lekvárral vagy mézzel

• Húsleves gazdagon

• Rántott pulykamell

• Uborkasaláta

• Az ebéd maradéka

EZ IS ÉRDEKELHET:

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Egy hetes diéta eperrel: itt a pontos program
A május minden évben az eperről szól: gyakorlatilag alig akad olyan, aki nem szereti ezt a csodálatos, zamatos gyümölcsöt. Nemcsak finom íze, de az egészségre gyakorolt jótékony hatásai miatt is érdemes pár napos eperdiétát tartani. Alább egyhetes menüt ajánlunk, középpontban a szuper bogyós gyümölccsel.
Mutatjuk, hogy szépít meg a kávé! Most figyelj!
Összegyűjtöttük, mire használhatja szépségápolási rutinjában a kávét, illetve a kávézaccot.
Ezek a gyógynövények segíthetnek, ha allergiás vagy
A pollenszezonnal járó szénanátha hónapokig megkeserítheti az érintettek életét: bedugult, kipirosodott orr, gyakori tüsszögés, viszkető szemek… Számukra jó hír, hogy rengeteg olyan növény van, ami enyhíti a szervezet által adott túlzott reakciókat.
Így eddz, ha városban élsz!
Sok városlakó figyeli irigykedve a zöldövezetben, agglomerációban, vidéken lakókat: ők bezzeg mindennap kirándulhatnak, ha akarnak. Pedig a nagyváros is megannyi lehetőséget rejt, felfedezni valót kínál, szóval túracipőt fel, indulhat az urbánus túra!
Hasizom a konyhából: edd laposra a hasad!
Igaz a fitneszalaptörvény: a kockás izmok a konyhában készülnek. Hiába edzünk gyakran, ha az étkezésünkkel szabotáljuk a végeredményt. Együk okosan laposra a hasunkat!
A tavasz diétás kedvence: csőben sült brokkoli (videó)
Elronthatatlan csőben sült brokkoli, amit muszáj kipróbálni és megkóstolni. Nagyon finom egészséges húsmentes étel a mindennapokra.
Durva! Ezért jó, ha sokkal több epret eszel!
Ha eddig még nem voltunk rajongói ennek a pirosló finomságnak, akkor itt az ideje, hogy azzá váljunk! Nemcsak lédús, nyárias és isteni finom, de valóságos szuperélelmiszer is.
Egészséges vagy felejtős a szója? Ezt tudnod kell!
A szója sokáig nem hiányozhatott az egészséges életmódot követők étrendjéből. Az utóbbi években azonban egyre többször jelentek meg olyan hírek, tanulmányok, amelyek cáfolták a szója egészségre gyakorolt jótékony hatásait.