Gyakran halljuk a híradásokban, súlyos agresszióba torkollik az iskolán belüli erőszak, amelyben egyre több gyermek érintett. A kisebb-nagyobb konfliktusok a közösség életéhez hozzátartoznak, a tettlegességig fajuló atrocitásoknak azonban senkivel sem szabadna megtörténniük.

Így tanítsa meg iskolás gyermekének az önvédelmet

Így tanítsa meg iskolás gyermekének az önvédelmet

Kovács Ildikó önvédelmi szakértő szerint a szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt segíteniük kell a gyermekeket abban, hogy meg tudják oldani konfliktushelyzeteiket. Úgy véli, a helyes instrukciók és néhány egyszerű technika elsajátításával a gyerekek problémáik zömét saját maguk is kezelhetik. Éppen ezért összegyűjtött hét olyan helyzetet, amikor nem árt, ha a gyermek elméleti és gyakorlati önvédelmi ismeretekkel rendelkezik.

1. Ha gyermekünk magabiztos, határozott, jó eséllyel könnyedén tudja majd kezelni a beilleszkedéssel járó nehézségeket. A magabiztosság erősítése elsősorban a szülők feladata, hiszen ők tudják, melyek azok a tulajdonságok,
amelyekben már kiemelkedő a gyermekük.

2. Az ártatlannak tűnő viccelődésekből is komoly viták és konfliktusok eszkalálódhatnak. Ha meghúzzák a táskáját vagy a kapucniját, az bár elsőre humoros is lehet, második-harmadik esetben már egyértelmű piszkálódásnak, kötekedésnek kell tekinteni. A gyermekünknek meg kell tanulnia jelezni azt, hogy ha a vicceskedő macerálások már nem tetszenek neki. Ezt megteheti egy határozott testtartással, egy bátrabb eltolással, valamint verbális kommunikációval.

3. Folyosói viták eldurvulásának kezelése már bizonyos mértékű önvédelmi ismereteket is igényelhetnek, hiszen ha a gyermeket odaszorítják a falhoz, vagy lekerül a földre, csak megfelelő technikai tudással tud onnan kiszabadulni.

4. Az általános iskolákban nem egyszer alakul ki konfliktus az alsós és a felső tagozatos gyermekek között. A kicsiknek éppen ezért meg kell tanulniuk jól reagálniuk ezekre a helyzetekre, el kell sajátítaniuk úgynevezett elkerülési stratégiákat is. Ha jól felmérik a szituációt és az erőviszonyokat, akkor akár el is tudják kerülni a bajt. Meg kell, hogy értsék, nem kell minden helyzetbe beleállni.

5. Az egyedül közlekedő iskolások jó, ha mindig ugyanazon a bejáratott útvonalon járnak az iskola, a különórák és az otthon között. Érdemes megfigyelni, hogy ezeken az útvonalakon milyen olyan pontok vannak, ahol gyermekünk segítséget tud kérni – legyen az egy üzlet, orvosi rendelő. Fontos azonban, hogy minden pillanatban érzékeljék a környezetüket, így tanítsuk meg nekik, hogy közlekedés során ne húzzák a fejükbe a kapucnit, ne hallgassanak zenét fülhallgatóval és ne nyomkodják folyamatosan a telefonjukat.

6. A kiskamaszoknál a túlterheltség, a hormonális változások gyakran járnak feszültséggel, melynek levezetésében segítségre szorulnak. Számukra tökéletes választás lehet az önvédelmi edzés. Ennek során ugyanis nem csak a felesleges energiáikat és feszültségeit tudják levezetni, hanem még hasznos ismeretekre, tudásra is szert tehetnek.

gyerek, önvédelem, bullying

Fotó: shutterstock

7. A fiúk nem egyszer úgy fejezik ki tetszésüket, hogy piszkálják a lányokat, például hajhúzással. Elengedhetetlen azonban, hogy a lányok már egész fiatalon megtanuljanak ilyen helyzetekben nemet mondani, hogy ki tudják jelölni az énhatáraikat. Ez a szülők és a pedagógusok által tanítható, ahogy az is, hogy a másik fél megtanulja ezt elfogadni és tiszteletben tartani.

„De nehéz az iskolatáska…” – Amikor tele van a gyermek félelemmel

Hozzászólások

Otthoni pedikűr: lábápolás 5+1 egyszerű lépésben
Tombol a nyár, a könnyű papucsok és szandálok időszaka. Ha nincs időd, lehetőséged pedikűröshöz menni, otthon is sokat tehetsz a lábad épségéért, szépségéért.
A ragyogó és egészséges bőr 9 életmódtitka
Bőrünk tükrözi általános egészségi állapotunkat, árulkodik, ha nem pihenünk eleget és nem gondoskodunk megfelelő tápanyagbevitelről. Íme 9 tipp, hogy bőrünk hosszú ideig ragyogó és élettel teli maradjon.
Sárgarépás zabkeksz, ha kell egy kis energia
A lassan felszívódó szénhidrátot tartalmazó édes falat lehet tápláló reggeli vagy könnyű tízórai, uzsonna egyaránt.
Arwen-torna: harmóniába kerül a női test
Az Arwen-torna kifejlesztője szerint a komplex mozgásterápia és a speciális étrend hatására a legtöbb nőgyógyászati betegség tünetei enyhülnek vagy akár el is tűnnek.
A nyári futás 10 fontos szabálya
A nyári hőség igencsak megnehezíti a futók dolgát, de aki komolyan veszi a futást, az ilyenkor sem áll le az edzésekkel. Ha megfogadod tanácsainkat, könnyebben fogsz megbirkózni a meleggel.
Így készül az egészséges házi csokoládés jégkrém!
Ha könnyű csokis édességre vágysz, ez lehet a legjobb és legegyszerűbb választás a meleg nyári napokon!
A mosoly – és ami mögötte van
Semmi sem megtévesztőbb, félrevezetőbb egy mosolynál. Ezt az tudja a legjobban, aki mögéje rejtőzik.
Hogyan táplálkozik egy élsportoló? Gurisatti Gréta válogatott vízilabdázó tippjei
Gréta elmeséli, mire figyel oda a táplálkozás terén, emellett néhány tippet is megoszt a nyári topforma titkával kapcsolatban.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.