Oldal kiválasztása
A mediterrán diéta egyike a legnépszerűbb étrendeknek az egészséges életmód hívei között. Bővelkedik gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban, hüvelyesekben és olívaolajban, előtérbe helyezi a hal és a csirkehús fogyasztását, a vörös hús és vörösbor pedig mérsékelt mennyiségben ugyan, de szintén jelen van a diétában. A diéta célja elsősorban nem a fogyás, de segít az optimális testsúly elérésében, egyensúlyban tartja a vércukorszintet, csökkenti a depresszió, a szív- és érrendszeri betegségek és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát. Nem is kérdés tehát, hogy érdemes-e kipróbálni – vágjon bele bátran! Apró lépések, hogy átalakítsa az étrendjét, és szokásává váljon az egészséges táplálkozás, és néhány ötlet, hogy mi kerüljön a tányérra.

A megunhatatlan mediterrán diéta

1. ELŐ AZ OLÍVAOLAJJAL!

Az olaj gazdag antioxidáns tulajdonságú A- és E-vitaminban, melyeknek fontos szerepük van a káros szabad gyökök semlegesítésében. Egyszeresen telítetlen zsírfajta, csökkenti az úgynevezett rossz koleszterin (LDL koleszterin) szintjét. Mintegy nyolcszázféle olaj létezik, színük a világossárgától a sötétzöldig változhat. Az extraszűz kifejezés az első sajtolásból (tisztán mechanikai úton) származó olajat jelenti – ez kiváló minőségű, jóízű, és a tápértéke magas.

A szűz olívaolaj a második vagy harmadik sajtolásból származik, szintén mechanikai úton. A sima, nem szűz olívaolaj a negyedik sajtolásból származik, és nem tisztán mechanikai úton nyerik, hanem pluszhőhatással és vegyi kezeléssel, ezért ez már gyenge minőségű, élettani hatásai nem igazán érvényesülnek.

2. EGYEN SOK HALAT!

A mediterrán étrendben a hal nagyon fontos szerepet tölt be – különösen az olyan zsíros fajták, mint a lazac, a szardínia és a makréla. Ezek ugyanis gazdag forrásai a szív egészségére és az agyműködésre jótékonyan ható ómega 3 zsírsavaknak. A kevésbé zsíros halak, mint például a tőkehal vagy a tilápia pedig jó fehérjeforrás. Ha jelenleg nem fogyaszt sok halat, egyszerűen nevezzen ki egy „halnapot”, amikor ebédre vagy vacsorára hal kerül a tányérjára. A hal gyorsan, egyszerűen elkészíthető sütőpapírban vagy alufóliában: nincs kosz, rendetlenség, csak a finom falatok.

3. NE IDEGENKEDJEN A ZÖLDSÉGEKTŐL!

Átgondolta az étrendjét, és megállapította, hogy alig fogyaszt zöldséget? Itt az idő változtatni! Első körben legyen a cél napi két adag zöldség: szórjon spenótot a reggeli smoothie-jába, rágcsáljon uzsonnára nyers brokkolit, pirítson snacknek kelkáposztalevelet. Lassan, fokozatosan növelheti az adagok számát, a mennyiséget.

4. FOGYASSZON TELJES KIŐRLÉSŰ GABONÁKAT!

Próbálja elhagyni az étrendjéből a finomított gabonákat. A quinoa gyorsan megfő, kásaként, köretként egyaránt fogyasztható, így akár a hét több napján is gazdagíthatja vele az étrendjét. Az árpa tele van rosttal, és bár főleg a töltött káposzta és a sólet alapanyagaként ismert, rendkívül sokoldalú gabonaféle: készülhet belőle leves, köret, rizottó, kása, de főzeA lékek dúsítására is alkalmas. A zab tökéletes választás édes és sós ételek készítéséhez egyaránt. Váltson teljes kiőrlésű gabonából készült kenyérre, pékárura. Ha nehéznek érzi az átállást, az első időben keverje a fehér lisztet a teljes kiőrlésűvel, majd egyre csökkentse az előbbi mennyiségét, végül teljesen hagyja el.

5. GAZDAGÍTSA ÉTRENDJÉT OLAJOS MAGVAKKAL!

A dió, mandula, kesudió, pisztácia mindegyike tökéletes délutáni snack, hiszen ezeket könnyen magával viheti, és egészséges olajokban, vitaminokban, tápanyagokban gazdagok. Ha a megszokott kekszek, készen kapható energiaszeletek helyett egy maréknyi olajos magot fogyaszt, az étrendje sokkal kevesebb üres kalóriát, hozzáadott cukrot és sót fog tartalmazni.

Hozzászólások

Hangulatjavító tippek téli reggelekre
Mindenki átélte már a vigasztalanul sötét, téli reggelek hangulatát. De nem igaz, hogy minden életkedvünket vesztve, nyomott hangulatban kell indítanunk ezeket a napokat.
Miért fáj a derekunk, ha köhögünk?
A köhögés néhány embernél felerősíti az egyébként is jelen lévő derékfájdalmat, másoknál csupán köhögéskor jelentkezik a kínzó érzés. De van e összefüggés a köhögés és a derékfájdalom között? A szakorvos válaszol! 
A legjobb falatok edzés után
Azt szinte mindenki tudja, hogy a testépítők, bokszolók, egyéb profi sportolók mindig alaposan megtervezik, mit esznek a nap folyamán, mit fogyasztanak edzések előtt vagy után. Számukra ez természetes, az életük része. De mi a helyzet a hétköznapi emberekkel, akik kedvtelésből vagy az egészségük megőrzése érdekében sportolnak hetente többször 30–60 percet?
Mi áll a gyomorproblémák hátterében?
Rendszeresen fáj a gyomra, de nem tudja, van-e oka aggódni, s ha van, miért? Jöjjön velünk egy kis képzeletbeli egészségügyi sétára.
Elképesztően sok fogyókúrás készítmény fogy januárban
Az év első hónapjának eladásai adait nézve, bizony a január nagy nyertesei a fogyókúrás készítmények. A Nielsen felméréséből kiderült, hogy az ünnepi szezon után másfélszer több fogy belőlük értékben, mennyiségben pedig mintegy harmadával többet vásárolnak belőle a magyarok.
Konyhai praktikák, az állandó bosszankodás helyett
Érett avokádóra van szüksége, de azonnal? Szenved, amikor a rizst főzi? Néhány konyhai trükkel, áthidalhatóak ezek a problémák!
1500 kalóriás napi menü januárra
Mindig népszerűek az 1500 kalóriás napi étrendjeink. Most egy januárban is bevethető verziót hoztunk el nektek!
Laky Zsuzsi: hála és bizakodás, programozom a jót 2020-ra!
Remélem jól indult az új évetek, nekem elég sok minden kavarog a fejemben. Gondolom rengetegen tesztek ilyenkor fogadalmakat, bevallom én az utóbbi időben egyre kevesebbet. Teljesen másra fókuszálok az elmúlt években: a hálára.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.