Bár az étkezésünk megreformálása elméletben könnyűnek tűnhet, a megvalósítás nem mindig egyszerű... Dr. Gajdács Ágnes obezitológus néhány rendkívül fontos tudnivalót oszt meg az életmódváltásról.

Életmódváltás szakértői szemmel 1. – Mit javasol az orvos?

 

életmódváltás, orvos

A súlyvesztésközpontú életmódváltás első és egyik legfontosabb lépése a szakorvosi vizsgálat
Fotó: Shutterstock

 

Bizonyára benned is felmerült már a gondolat, hogy vajon egészségesen étkezel-e, nem kellene-e lemondanod bizonyos élelmiszerekről és/vagy beiktatni az étrendedbe új szuperélelmiszereket, táplálékkiegészítőket. Táplálkozási szakértők szerint az egészséges étrend lényege a kiegyensúlyozottság, azaz arra kell törekedni, hogy mindennap mindegyik élelmiszercsoportból fogyassz valamennyit, lehetőleg az ajánlott mennyiséget. Ha így étkezel, máris sokat tettél azért, hogy a szervezeted minden szükséges vitaminhoz és tápanyaghoz hozzájusson. Ám előfordulhat, hogy valamilyen okból – legyen az betegség, allergia, túlsúly vagy alakformálás – változtatni kell az étrendeden. Ilyenkor jön a nagy kérdés: melyik diétával érheted el a célodat? Olvasd el elsőként Dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos javaslatait az életmódváltás témakörével kapcsolatban!

 

Mi történik az obezitológiai szakrendelésen?

A súlyfelesleget az emberek többsége nem a helyén kezeli. Az érintettekben sokszor nem is tudatosul, hogy ugyan a túlsúly még nem betegség, csak kóros állapot, az elhízás „előszobája”, de kísérőbetegségek esetén a 27 kg/m2 feletti BMI-értéktől már orvosi segítséggel ajánlott a zsírfelesleg csökkentése. Az elhízás pedig hosszan tartó, kiújulásra hajlamos betegség, ami legalább ötvenféle egyéb betegség önálló rizikófaktora, ezért a súlygyarapodás okának felderítése, kezelése és a komplex, személyre szabott fogyási program összeállítása szakorvosi feladat, erre szakosodtak az obezitológusok.

– Az obezitológiai rendelésen a szokásos anamnézisfelvétel mellett alapvető a tápláltsági állapot meghatározása (testösszetétel, testkörfogatok, például derék, csípő, valamint a bőrredő vastagság mérése) és az előzetesen vezetett táplálkozási és mozgásnapló elemzése. Ez a közös munka során kiegészülhet például széklet-, alvás- vagy stressznaplóval, illetve az adott betegségektől függően például vérnyomás- vagy refluxnaplóval – sorolja a fontos feladatokat dr. Gajdács Ágnes.

 

Az életmódváltás fontos lépésrei: kivizsgálás, orvosi felügyelet, pszichés tényezők

A vércukornapló vezetésére gyakran szükség van nemcsak cukorbetegség, hanem inzulinrezisztencia esetén is, sőt az egyes ételekre adott egyedi reakciók megállapítására is. Az alap laboratóriumi vizsgálatokat gyakran ki kell egészíteni speciális vizsgálatokkal, például 5 pontos cukorterheléses inzulinmeghatározással, D3-vitamin-méréssel. Szükség lehet a különféle allergiák és intoleranciák kimutatására, kiterjesztett hormonvizsgálatokra, vagy akár a székletmikrobiom elemzésére.

– A személyre szabott testsúlycsökkentő étrend mindezek alapján készül el, és az orvosi felügyelet miatt az alacsonyabb energiatartalmú diéta is szóba jön, ami a gyorsabb hatás révén növeli a motivációt. Az orvosi fogyókúra a mozgásra is javaslatot tesz, a meglévő betegségekre is figyelve (például magas vérnyomás esetén milyen gyakorlatok veszélyesek), sőt egyéb szempontokra is ügyel (például a szájüreg állapota is hat a fogyásra). Mivel az elhízás pszichoszomatikus betegség, fontos a pszichés tényezők (például táplálkozási függőségek, táplálkozási és testképzavarok, a fogyást akadályozó hiedelmek, stresszkezelési problémák) felderítése és kezelése is. Az obezitológus ezen túl javaslatot tehet az adott betegséget kezelő szakorvos számára gyógyszerváltásra (például a hízási hajlamot fokozó gyógyszerek lecserélésére), gyógyszeradag-csökkentésre.

 

Ez is érdekelhet:

 

 

 

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ez lesz a kedvenc diétás, nyári sütid: barackos ropogós
Ezt a diétás édességet pillanatok alatt elkészítheted, hidegen és melegen is isteni. 
Ezért nem mindegy, hogyan pótlod a magnéziumot
A magnézium a szervezet számos folyamatában fontos szerepet játszik, beleértve a vérnyomás és a vércukorszint szabályozását, az energiatermelést és a csontok optimális egészségének megőrzését.
Időnként nem árt egy kis takarítás: használd a turmixok erejét
Ilyenkor tavasszal érdemes kihasználni a rengeteg friss zöldség és gyümölcs gyógyító erejét. Igyunk minden nap turmixokat!
Ínhüvelygyulladás: Hogyan szüntethető meg a fájdalom és előzhető meg a visszatérése?
Az ínhüvelygyulladás (tenosynovitis) világszerte emberek millióit érintő fájdalmas és hátráltató mozgásszervi betegség, ami a test különböző részein jelentkezhet. Leggyakrabban a csuklók, az ujjak inai, valamint az Achilles-ín érintett.
Nemcsak fogyni segít az eper! Érdemes többet enni belőle
Amellett, hogy finom, a diétát is támogatja, úgyhogy a szezonban megéri sokat fogyasztani belőle, mégpedig a következőképpen.
A legjobb tippek, hogy nyárra tökéletes formában légy
Kedvetlennek és állandóan kimerültnek érzed magad? Lehet, hogy te sem tudod leküzdeni a hosszú téli hónapok után jelentkező tavaszi fáradtságot.
Íme a legdurvább okok, amiért nem tudsz lefogyni
Salátát eszel salátával, megvonod magadtól a finom falatokat, még némi sportra is ráveszed magad, a mérleg mégsem mozdul. Vagy ha igen, akkor is csak felfelé. Mit csinálhatsz rosszul? El sem hiszed, milyen apróságokon múlhat a fogyókúra sikere.
Bazsalikom, a fűszerek királya
A bazsalikom egyike a legkedveltebb és legnagyobb becsben tartott fűszernövényeknek, ami nem is csoda, mert aromája egyedülálló és nagyon különleges növény. Sokszor emlegetik együtt a rozmaringgal: „a bazsalikom a fűszerek királya”, a „rozmaring a fűszerek királynője”.

Ajánlataink