A karácsony nem csak a halászlé és a töltött káposzta, de az édességek fénykora is. Az ünnepek alatt asztalra kerülnek a klasszikusnak számító bejglik, kalácsok, kuglófok, krémes sütemények, édes mézes kekszek. Szinte lehetetlen ellenállni, ám ha az ünnepek végén mérlegre állunk, keserű percek várhatnak ránk.

Súlykímélő karácsonyi desszertek

Mint olyan sok esetben, süteményfogyasztás terén is a legnagyobb probléma az, hogy hajlamosak vagyunk átesni a ló túloldalára. Egyszerre akarjuk megkóstolni a bejglit, a zserbót, és persze a kalácsot is. És a bejglit minden egyes család- vagy rokonlátogatáson meg kell kóstolni, mert biztosan nem lesz két egyforma. Pedig a karácsonyi édességfogyasztással is lehetne okosan gazdálkodni.Ráadásul anélkül, hogy le kéne mondanunk a süteményekről. Csak mértéket kellene tartanunk. Íme, néhány ötlet, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon.

  • A bejglit ne este, vacsora után fogyassza. Egyen belőle egy szeletet ebéd után vagy rágcsáljon el egy-két szeletet reggelire egy pohár tejjel.
  • Ha vacsoravendégeket hív, desszertként az édesség mellé kínáljon sajttálat gyümölcsökkel és dióval. A süteményekkel szemben részesítse előnyben ezt a fajta desszertet. Lehet, hogy más sem szeretne felesleges kilókat, és nagyon népszerű lesz a sajttálja.
  • Vendégségben válassza a legkisebb kockázattal járó édességeket. Keresse a gyümölcsös süteményeket vagy a kelt tésztából készült édességeket. Gyakran a töltött, krémes finomságok rejtik a legnagyobb veszélyt.
  • Sütésnél használjon nyírfacukrot vagy xilit édesítőszert.
  • Alkalmanként csak egy darab süteményt egyen.
  • Lehetőleg mindig süteményesvillával egye meg a tányérjára tett egy darab süteményt.
  • Ha több sütit halmoz a tányérjára, minden egyes elfogyasztott darab után tegye le a villát, igyon meg egy nagy pohár vizet.

A nyírfacukor olyan természetes cukorféle, melynek íze, édesítőértéke szinte teljesen megegyezik a hagyományos kristálycukoréval. Ellenben 40 százalékkal kevesebb kalóriát tartalmaz, kevésbé hizlal, nem savasítja el a szervezetet, segíti az emésztést és nem rontja a fogakat. Fogyókúrázók, sőt terhességi diabéteszben szenvedők is fogyaszthatják.

Könnyed receptek karácsonyra

Ha idén egy kis változatosságra vagy kevesebb pluszkilóra vágyik, próbáljon ki újszerű, súlykímélő finomságokat. A bejgli vagy a zserbó mellett bőven elfér az egészségesebb, kalóriaszegényebb karácsonyi édesség is. Váltson ki néhány kalóriadús szeletet gyümölcsös, joghurtos desszertekkel.

Gyümölcsös joghurttorta

Hozzávalók: 2,5 dl joghurt, 2 tojás, 20 dkg nyírfacukor, 1 csomag sütőpor, 25 dkg teljes kiőrlésű búza- vagy tönkölybúzaliszt, 0,9 dl olaj, csipet só, 1 doboznyi fagyasztott áfonya vagy málna

Elkészítés: A lisztet keverjük össze a sütőporral, egy másik edényben pedig dolgozzuk össze a joghurtot a tojással, a cukorral és az olajjal. A sütőporos lisztet alaposan keverjük el a tojásos keverékkel. Egy tortaformát (26 cm) béleljünk ki sütőpapírral és öntsük bele a tésztát. A tetejét rakjuk ki gazdagon gyümölcsökkel. Megszórhatjuk kókuszreszelékkel is. 185 fokra előmelegített sütőben 40-45 perc alatt süssük készre.

Mangós vagy ananászos pohárkrém

Hozzávalók: 25 dkg natúr joghurt, 10 dkg mangó vagy ananász, ízlés szerint méz vagy nyírfacukor

Elkészítés: Vágjuk apró darabokra a megtisztított mangót és ananászt, majd keverjük össze a többi hozzávalóval. Az egészet alaposan turmixoljuk össze. Öntsük magas pohárba, és a poharakat rakjuk néhány órára hűtőbe. Tálaláskor kevés light tejszínhabbal kínálhatjuk.

Banános rizspuding

Hozzávalók: 60 gramm rizs, 600 ml zsírszegény tej, 3 ek. méz, 1 rúd vanília, 2 érett banán, ½ citrom reszelt héja, 2 tojásfehérje, szerecsendió (elhagyható)

Elkészítés: Tegyük a rizst egy lábasba a tejjel együtt, majd keverjük hozzá a mézet és a vaníliát. Forraljuk fel, majd lassú lángon, folyamatosan kevergetve, hogy le ne ragadjon, főzzük puhára. Melegítsük elő a sütőt 200 fokra. Vegyük ki a vaníliát a rizsből. Hámozzuk meg és karikázzuk fel a banánt, majd citromhéjjal együtt keverjük a rizshez. A tojásfehérjékből verjünk kemény habot, forgassuk bele a rizses keverékbe. A rizst kanalazzuk felfújtformákba vagy egy tűzálló tálba, a tetejét szórjuk meg szerecsendióval, majd toljuk a sütőbe és addig süssük, míg a szemek megduzzadnak és szép aranybarnák lesznek.

Rafaelló

Hozzávalók: 3 dl zsírszegény tej, 3 púpos evőkanál teljes kiőrlésű liszt, 5 evőkanál nyírfacukor vagy xilit, 10 dkg margarin, 30 dkg kókuszreszelék, 2,5 evőkanál tejpor, vaníliaaroma, meggy

Elkészítés: 3 dl tejből és 3 púpos evőkanál lisztből készítsünk sűrű besamelmártást. Ha kész, hagyjuk teljesen kihűlni. Az édesítőszert vagy a cukrot kikeverjük a margarinnal, hozzákeverjük a besamelt, majd belekeverünk 20 dkg kókuszreszeléket és a tejport. Az egészet ízlés szerint ízesíthetjük vaníliaaromával. Vizes kézzel golyókat formázunk belőle, aminek a közepébe nyomkodhatunk egy szem meggyet. (Akár aszalt meggyet is.) Végül a maradék kókuszreszelékben megforgatjuk.

Így diétázzon 100 kiló felett – Étrend+tanácsok

Mennyit érnek a különc diéták? 3. rész – Kókuszdió diéta

 

 

Hozzászólások

Napfény helyett: D-vitaminban gazdag ételek (receptekkel)
Az őszi-téli, kevésbé napsütéses szezonban rendkívül fontos, hogy a szervezetünk megkapja a megfelelő mennyiségű D-vitamint. Ne csak tablettában gondolkodjunk: helyes táplálkozással is sokat tehetünk a D-vitamin-hiány elkerüléséért.
Változik a romantika? – Randevú a 21. században
Az elmúlt években, évtizedekben jelentősen felgyorsult az élet, és ez a párkeresést is megnehezítheti. Vajon mit kell szem előtt tartanunk, hogy a civilizációs tendenciák ellenére is megtaláljuk a társunkat? Tari Annamária pszichoterapeuta írása következik.
Top 5 őszi szépségtipp, hogy ne csak nyáron ragyogj
A hűvösebb, hidegebb időben már nehezebb megőrizni a nyáron „megszerzett” tündöklő külsőt – ha csak nem követünk néhány alapvető bőrápolási tanácsot.
Gyógyító kedvenceink – Így segít az állatasszisztált terápia
A jelenlétük, a látványuk már önmagában kedvező hatással van a kedélyállapotunkra, és a segítségükkel könnyebben átvészelhetjük életünk válságos időszakait. A szakértő elmondja, miként működik az állatasszisztált terápia.
Te is összevissza eszel, ha zsúfolt és nehéz napod van? Szakértőnk tippjei segíthetnek
A pörgős, terhelt, rohanós napokon bizony nehéz odafigyelni a kiegyensúlyozott táplálkozásra – ez pedig pluszkilókat eredményezhet. Ennek elkerüléséhez adunk néhány tanácsot.
Keresztirányú gyakorlatok Béres Alexandrával (videó)
A keresztirányú mozgásmintákat már korán elsajátítjuk a kúszással és a mászással. Ezek a mozdulatok segítik a jobb és a bal agyfélteke összehangolt működését, az idegrendszer megfelelő munkáját!
Megjelent a Diéta és Fitnesz legújabb lapszáma!
Hogyan készülj fel a hidegebb őszi időszakra? Valóban csodaszer a kollagén? Többek között erről is olvashatsz a legfrissebb Diéta és Fitnesz magazinban.
„Borzasztó érzés” – Csalók élnek vissza Makány Márta nevével és fogyásával
A divattervező fantasztikus fogyásának történetét az egész ország megismerhette, de Márta öröme mostanában nem felhőtlen: csalók áldozatává vált.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.