A hajnali edzésre indulva, vagy éppen a munka utáni délutáni testmozgáshoz néha szükség van egy kis extra motivációra. Egy csésze kávé ilyenkor jó szolgálatot tehet: már az illatától frissebbnek érzed magad, és meghozza a kedved a mozgáshoz

Kávé edzéshez: vajon jó döntés?

De vajon jó ötlet-e edzéshez kávét fogyasztani? Kávérajongók, jó hírünk van: több tanulmány is bizonyítja a kávéfogyasztás előnyös hatását testmozgás előtt. Ugyanakkor nem mindegy, hogy mikor fogyasztod, hogyan és mennyit. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat!

A kávé javítja a teljesítményt, de nem mindegy, mikor iszod

Kávé edzéshez

Fotó: freepik.com

A Nemzetközi Sporttáplálkozási Társaság (International Society of Sports Nutrition) több tanulmánya is arra a következtetésre jutott, hogy a koffein hatékonyan javítja az állóképességet, hosszabb ideig tartó és intenzívebb edzést tesz lehetővé. Ráadásul egyre több adat utal arra, hogy az edzés előtt kávét fogyasztók körében enyhébb az izomláz, és lerövidül az izmok regenerálódásának az ideje is.

Nem mindegy viszont, hogy mikor fogyasztod el a frissítő italt. A legjobb, ha edzés előtt 45-60 perccel iszol egyet a kedvenc kávédból, a koffein hatása ugyanis 1-2 óra után érvényesül a legjobban. Azzal viszont mindenképpen számolj, hogy a hatás akár 4-6 órán keresztül is kitart: az esti edzés előtti kávé akár alvásproblémákat is okozhat

A fókuszálásban is segít, ha nem viszed túlzásba

A kávé nem csak a fizikai, de a mentális teljesítményt is fokozza. Segít összpontosítani, javítja az éberséget és a gondolkodási képességet. Bármilyen furcsa is, ez akár egy lassú jóga óránál is jól jöhet: egy-egy bonyolultabb pozícióhoz nem árt az extra figyelem. Ne felejtsd el azonban, hogy könnyű átesni a ló túloldalára, a túlzott koffeinfogyasztástól ugyanis könnyen ingerültté vagy feszültté válhatsz. Az egészséges határ valahol a napi két-három csészénél van.

Még a fogyásban is társ – ha megfelelően iszod

Az is bebizonyosodott, hogy a kávéfogyasztók szervezete edzés közben nagyobb arányban hasznosít energiát a zsírraktárakból. Ez tehát azt jelenti, hogy edzés közben több zsírt égetsz, gyorsabban fogysz, ha kávézol.

Ez azonban nem fog megtörténni, ha besétálsz az edzőteremhez közeli kávézóba, és a baristától kikéred a leghabosabb, legcukrosabb, csokidarabokkal megszórt kávécsodát. Az ilyen italok sajnos elképesztően sok üres kalóriát tartalmaznak, ráadásul megemészteni is nehezebb őket.

Pár csepp tej vagy növényi-alapú tejital csupán pár kalória bevitelét jelenti, a benne található szénhidrát és fehérje nem fogja befolyásolni a teljesítményt. De ha például éhgyomros kardióra készülsz, akkor a legjobb, ha a kávét feketén iszod. Ha az eszpresszót unod, vagy nem szereted, egy barista tanfolyamon megismerkedhetsz a többi, alternatív kávékészítési módszerrel, amelyek a kávé keserű íze helyett az édesebb, gyümölcsösebb aromákat emelik ki.

kávé edzéshez

Fotó: freepik.com

Hidratálj, hidratálj és hidratálj

Sose felejtsd el, hogy a bőséges vízfogyasztás a legfontosabb edzés előtt, közben és után. És ez különösen igaz akkor, ha edzés előtt legurítasz egy csésze feketét. A kávé ugyanis híres dehidratáló hatásáról, ezért ilyenkor érdemes a szokásosnál kissé több vizet fogyasztani. Ugyanez igaz az edzés utáni kávéra: amíg nem pótoltad vissza az edzés során elvesztett folyadékot, addig el a kezekkel a csészétől!

EZ IS ÉRDEKELHET:

Hozzászólások

A cukor rabságában: így szabadulj meg
A cukor, a cukros ételek utáni vágy nagyon kínzó tud lenni. Sok időbe és erőfeszítésbe telik, mire uralni tudjuk ezt a vágyat. De lehet uralni. Ha megértjük, hogy a sok felesleges cukor nem csak hizlal, de számos betegség kialakulásához vezethet, könnyű belátni, hogy a legjobb döntés az, ha megszabadulunk ettől a függőségtől is.
9 jól ismert diétamítosz – most megdől mind!
Semmi szénhidrát. Zsírmentes étrend. Este hat után tilos enni. Ismerős mondatok? Bizony, aki valaha belevágott akár csak egyetlen diétába is, összefuthatott már hasonló intelmekkel. De muszáj mindent elhinni?
Mit rontunk el? 8 ok, amikor hizlal a diéta
Akármilyen keményen diétázol, nem akarnak eltûnni a zsírpárnák? Fogadjunk, sosem jönnél rá, hogy hol rontod el!
Mennyi és milyen magot ehetsz, ha diétázol?
Tudtad, hogy az olajos magvak az emésztőrendszered testőrei? Persze csak ha okosan bánsz velük. Kóstolj meg a jól ismert dió, mandula, tökmag vagy szezámmag mellett néhány egzotikus különlegességet is!
Mit lehet tenni, hogy ne ráncosodjon a szem?
A szem sarkából kifutó aprócsaka kis árkok a legtöbb nőnek az idő múlását jelzik, ezért szeretne hadba szállni velük.
Egyszerű túródiéta, ha gyorsan szeretnél ledobni pár kilót
Ha gyorsan szeretnénk megszabadulni a ránk rakódott feleslegtől, bizony néha szigorúbb étrendet kell követnünk. Bár ilyenkor is érdemesebb elgondolkodni egy hosszabbtávú életmódváltozáson, mert bizony a látványos eredményeket csak így tarthatjuk meg.
20 perc otthoni edzés a kerek popsiért 
Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el.
Isteni diétás receptek gesztenyével, ezt imádni fogod!
A hűvös idő elengedhetetlen nasija a gesztenye, amit rengeteg formában tudsz fogyasztani. Most két gyorsan elkészíthető receptet mutatunk.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.