Oldal kiválasztása
Fejfájásunk oka lehet szervi és lelki eredetű.

Így befolyásolja az étkezés a fejfájást

Szervi okok

Első feladatunk, hogy felderítsük, mi a fejfájás oka, mivel súlyos betegségek is meghúzódhatnak a hátterében: agydaganat, agyvérzés, agyhártyagyulladás, epilepszia, vagy halántéki artériagyulladás. De a fejfájás oka lehet még: arcüreggyulladás, a melléküregek megbetegedése, szemmegerőltetés, orrsövényferdülés, magas vérnyomás, alacsony vércukorszint, a nyaki gerinc rendszerint meszesedéssel járó elváltozásai, sérülés, agyrázkódás, valamint feji, arci, tarkótáji idegbántalmak, illetve ideggyulladás, érbeidegzési zavar, hormonzavar, menstruációs zavar, klimax, krónikus székrekedés, fejsérülés, agyrázkódás, az állkapocs izmainak fogcsikorgatásból adódó feszültsége, bizonyos gyógyszerek mellékhatása, zaj, csillogó fény, az örökké csengő telefon, közlekedési dugók és sorban állások … és öröklődő hajlam is.

A jóindulatú (funkcionális eredetű) fejfájásnak két fajtája van:

  • az izom-összehúzódás
  • a vérkeringési rendszer rendellenes működése

Sokszor a két típus keveredik.

A migrén leggyakrabban a vérkeringési rendszer rendellenes működése következtében jön létre. Előjelei: látási, érzékelési és felfogási zavarok, rossz közérzet, fokozott ingerlékenység. Ezek a tünetek rendszerint 10-30 percig, néha egy óráig tartanak, majd enyhülésük után kezdetét veszi a fejfájás. A rendszerint féloldali fejfájás kínzó, lüktető, és rohamokban lép fel.

A migrénre hajlamos nők 60 százalékánál a rohamok a menstruációval kapcsolatosak, a hormonális instabilitással vannak összefüggésben.

Gyakori az alacsony vérnyomás, hideg kéz, alacsony vércukorszint, és általában érzékeny idegrendszer. A klasszikus migrénes fejfájósak sokszor maximalisták, példásan rendszeretők és ápoltak, továbbá, hadarva beszélnek.

Lelki okok

A fejfájás, a migrén lelki okaiként a közvetlen élethelyzetekben rejlő feszültségek, megoldatlan érzelmi stressz-helyzetek negatív érzések, munkahelyi-, anyagi gondok, házassági konfliktusok nevezhetők meg.

A stresszt az jelenti, ahogyan a helyzetekre reagálunk. A migrén áldozatai többségükben jellemzően „túlreagálják” az eseményeket, mindent azonnal fenyegetésnek és támadásnak tekintenek, míg a fejfájásra hajlamosak szoronganak, és aggódnak az elkövetkező eseményekkel kapcsolatban.

Könnyen megérthetjük a fejfájás kezdetét, ha tudatosítjuk, hogy minden érzést (emóciót) gondolatok előznek meg. Amennyiben kellemes gondolataink vannak – mint a szerelem, szeretet, öröm, remény, megértés, megelégedettség vagy hála –, az érzéseink is kellemesek lesznek. De fordítva is igaz. Legyenek negatív, borús gondolataink, máris rosszra fordul a kedvünk, úrrá lesz rajtunk a félelem, elesettség, düh, rosszindulat, frusztráció, gyűlölködés vagy szorongás.

Táplálkozás

Fejfájás- és migrénkiváltó ételek:

  • kávé, egyéb koffeintartalmú italok: kakaó, Coca-Cola, tea stb.
  • érlelt sajtok
  • valamennyi élelmiszeriparilag feldolgozott vagy kezelt élelmiszer:
  • fagylalt, finomliszt, finomított cukor, konzervek, tartósított élelmiszerek, szirupok, cukrászati termékek, sütemények
  • füstölt, fermentált, marinált, sózott, adalékokkal kezelt hús- hal vagy zöldségféle (beleértve a sonkát, füstölt szalonnát és minden felvágottat, virslit
  • citrusfélék (a vegyszerrel kezelés miatt)
  • nátrium-glutamát (mindenféle ízfokozó, tartósítószer)
  • mindenféle alkohol, különösen a vörösbor (a színezőanyag miatt)
  • marha-, sertéshús és máj, tojás, tengeri halak, rákok és kagylók
  • mindenféle zsiradékban sült étel és zsír

Ajánlatos a só használatát is minimálisra szorítani, mivel közvetetten ingerületet kelt a gyomorban.

Javasolhatók:

Friss gyümölcsök, zöldségek, gumós termények, olajos magvak, bogyók és egyéb gabonafélék, dinnyefélék, barna rizs, rizsliszt, puffasztott rizs, valamennyi cukor nélküli sült vagy szárított, teljes értékű gabonaféléből készült élelmiszer, frissen készített gyümölcslé, főtt gyümölcs, főtt, teljes értékű gabona, nyers magvak, korpasütemények, tapióka, házi zöldséglevek, házi zöldségleves.

saláta

Fotó: Shutterstock

Biztonsággal ehető valamennyi párolt vagy főtt zöldség, főleg a burgonya, spárga, répafélék, padlizsán, tökfélék, spenót, brokkoli, karfiol, kelbimbó, és paradicsom. Valamennyi fenséges eledel gőzölve vagy tésztában sütve, levesként, vagy párolva. A sütőben való sütés, párolás vagy forralás a legelőnyösebb főzési műveletek.

Reggelire főként teljes értékű gabonamagvakat együnk.

Az alacsony vércukorszint (hipoglikémia) az egyik leggyakoribb és legmakacsabb migrénkiváltó. Szerencsére, a migrénre nem hajlamosaknál az „éhség-fejfájás” egy nagy pohár grapefruit- vagy narancslé hatására pillanatok alatt elmúlik. De ha a migrén már kialakult, a nagy pohár gyümölcslé sem segít.

Fontos!

Minden nap azonos időben keljünk fel, és bőségesen, nyugodtan reggelizzünk. Ha hétvégén tovább akarunk pihenni, pár falat után nyugodtan feküdjünk vissza. Étkezéseinket egyenletesen osszuk el a nap folyamán, és igyekezzünk minden nap azonos időben enni. Kerüljük bármelyik étkezés elhagyását.

Komplex szénhidrátokban bővelkedő (magas rosttartalmú), de alacsony zsírtartalmú ételeket együnk. Hagyjuk el a finomított szénhidrátokat, és erőteljesen csökkentsük a felhasznált zsír és olaj mennyiségét. Együnk minél több nyers gyümölcsöt és zöldséget, teljes értékű gabonát, magvakat és hüvelyeseket. A sovány joghurt és sajt kiváló fehérje- és ásványianyag-forrás!

A reggeli fejfájásról

Hozzászólások

Diéta és Fitnesz a Facebook-on

Kávé, csoki, sós ételek? Üzenete van annak, hogy mit kívánunk
Az étel utáni vágyakozásnak rendszerint komoly oka van.
Britney Spears edzős videója téged is motiválni fog!
Britey Spears nem titkolja, hogyan hozza formába magát. Elnézve a koncertjeit, amennyit ő ugrál, szüksége is van a jó kondira. Most egy videóban beszélt az edzéstervéről.
Fagyi a diétában! Jégre tesszük a kilókat
Jégkrém a fogyókúrában? Micsoda eretnek gondolat! Pedig egyáltalán nem az.
Ez a luxus gumicsónak a vizek új királya
Hat méter hosszú, és közel 25 kiló ez a mindennel felszerelt, luxus gumicsónak, ami az idei nyár slágere lett.
Stresszűző diéta, nyugtató ételek
Szinte minden diétás tanács különféle javaslatokkal bombázza a fogyni vágyókat arra vonatkozóan, hogy mit mivel helyettesítsenek az alacsony kalóriatartalom érdekében. Most egy kicsit megreformáljuk az ilyen jellegű tanácsokat.
Kocsis Fanni útja a lovastornától a magyar plank rekordig
Fanni húsz éves volt, amikor 1 óra 15 perc és 54 másodperces eredményével felállította a leghosszabb ideig kitartott női planking gyakorlat hazai rekordját. Bár „csak” otthon, de azóta többször is megdöntötte ezt az eredményét.
10 pici lépés, amivel változtathat az életmódján
Csak tíz apró tanács, amely megváltoztathatja az életmódját, az egész életét.
Csodás átalakulás: 130-ról 69 kilóra fogyott az esküvőjére
Hat évig vacsorázott esténként gyorsétteremben, aztán mikor a mérlegre állt, már 130 kilónál tartott. Közelegő esküvője miatt úgy döntött: fogyni fog!
Megéri hajszolni a herceget? Párkeresés a valóságban
Idővel már nem csak a herceg lesz gyermekként alkotott ideálunk középpontjában. Találkozunk a szegény ember legkisebb fiával is.
A TSH nem elég? Mit nézessünk még meg pajzsmirigyzavar esetén?
Ha valaki különös, furcsa tüneteket tapasztal, ami pajzsmirigyzavarra utal, az ellenőrizteti a TSH szintjét. Azonban egy TSH eredmény önmagában nem diagnosztikus jellegű.
Buktatók helyett - Így szervezze meg az esküvőjét
Az esküvő gyönyörű, az esküvő felejthetetlen! Általánosságban elmondható, hogy az azt megelőző féléves, szervezéssel teli időszak is felejthetetlen.
Három sportos program június harmadik hétvégéjére
Ezen a hétvégén is érdemes kimozdulni. Éjszakai futóversenyek, kalandos bringapark és úszóverseny várja a kicsiket és a nagyokat.
Jennifer Aniston: „Azt mondták rám, hogy dagi vagyok”
A tésztasalátáról nem hajlandó lemondani, ezért pedig akkor is képes a kőkemény edzésre, amikor teljesen elveszíti a motivációját.
A nyári ellenség! Így kerülhető el a lábgomba
Nem túlzás a lábgomba esetében a rettegett kifejezés, hiszen akik valaha elkapták már ezt a fertőzést, pontosan tudják, hogy még lábra állni is igen megterhelő a betegség intenzív időszakában.
Az összes ingyenes szabadstrand a Balatonon
A déli parton egyelőre több szabadstrand található, mint az északin, de a pontos listát érdemes végignézni, mielőtt a Balatonra indulunk!
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.