A szakemberek szerint az ajánlott napi d-vitamin-bevitel – különösen a tavaszig tartó időszakban – 2000 egységre tehető. Ezzel szemben sajnos a magyar lakosság nagy része szenved D-vitamin hiányától, a legtöbben úgy, hogy erről fogalmuk sincs. A hiány következményei azonban súlyosak lehetnek, s ennek orvoslására bizony nem elég havonta egyszer szoláriumba feküdni.

Kezdd el pótolni! Betegségek, a D-vitamin hiány árnyékában

A szolárium eleve rossz megoldás, ha D-vitamint szeretnénk pótolni. A D-vitamin elsődleges forrása ugyan valóban az UV-fény, de nem az A-, hanem a B-spektrum. Márpedig a szoláriumok nagy többsége UVA-sugarakat alkalmaz a barnulás elősegítésére. Lássuk, mégis mely betegségekben játszik komoly szerepet a D-vitamin hiánya.

CSONTRITKULÁS

A D-vitamin-hiány egyik elsődleges következménye. Megnőhet a csonttörések kockázata, csökken a csontritkulás ellen szedett készítmények hatásossága, igazán extrém esetekben akár csontlágyulással is számolni kell.

MAGAS VÉRNYOMÁS

D-vitamin-hiány esetén növekszik a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, ezzel egyenes arányban pedig nő az esély a magas vérnyomás kialakulására is. Ha nagyon súlyos a hiány, esetleg még szívnagyobbodás, szívelégtelenség is előfordulhat.

VESEBETEGSÉG

A már kialakult betegséget nagymértékben negatív irányba befolyásolhatja a D-vitamin-hiány. A tünetek súlyosbodhatnak, a vesék pedig károsodhatnak.

RÁK

Különösen mellrák és különféle belet, gyomrot érintő rákbetegségek kialakulásának tekintetében a D-vitamin-hiány komoly rizikófaktor lehet. Akinek a családjában adódtak ilyen jellegű megbetegedések, annak érdemes fokozottan ügyelni a megfelelő vitaminbevitelre.

TERHESSÉG

A D-vitamin hiánya nehezítheti a teherbeesést. Ha gyereket szeretne, ügyeljen a C-, D- és E-vitamin elégséges bevitelére.

PCO

Policisztás ovárium vagy policisztás petefészek-szindróma vagy betegség esetén szintén súlyosbító tényező lehet a D-vitamin-hiány. A PCO-s betegség önmagában is nehezebbé, sőt akár lehetetlenné is teszi a teherbeesést, de mindezt fokozza a D-vitamin hiánya.

CUKORBETEGSÉG

Amennyiben a jelentős túlsúly – 15-20 kg – kombinálódik D-vitamin-hiánnyal, sokszorosára nő a kettes típusú diabétesz kialakulásának az esélye. Egyes típusú cukorbetegség esetén súlyosabbá válnak a tünetek és erőteljesebb az inzulinfüggőség. Fedezhető táplálkozással? Ahhoz, hogy pusztán az étrendünkkel elegendő mennyiségű D-vitaminhoz juttassuk a szervezetet, nagyon aktívan felügyelet alatt kellene tartani a napi táplálkozásunkat. Egy „átlagember” hétköznapi táplálkozással maximum 80-100 egység D-vitamint tud magához venni.

Miben van D-vitamin?

  • Tengeri halak
  • Tojás
  • Máj
  • Csukamájolaj

Étrendkiegészítők

Mivel a D-vitamin az egyik, természetes úton legnehezebben fedezhető vitaminunk, bátran folyamodjunk egyéb módszerhez a pótlására. Ma már kapható számos, D-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítő, illetve D-vitaminnal dúsított tejtermék, joghurt. Az étrend-kiegészítőhöz recept nélkül is hozzá lehet jutni, ám a gyógyszernek minősülő D-vitamint orvossal kell felíratni.

Vitaminbombák hideg időben

Hozzászólások

Isteni diétás vacsora néhány szem paradicsomból
Találtál a hűtőben pár szem paradicsomot, és néhány tojást? Ne is keresgélj tovább, mert máris kész a diéttás vacsorád! Mutatjuk a receptet.
Gyorsabb anyagcsere – gyorsabb fogyás
Mindannyian szeretnénk kicsit gyorsítani az anyagcserénken, ám többnyire úgy gondoljuk, a megváltoztathatatlant minek bolygatni. Bár a genetikán és az életkoron valóban nagyon sok múlik, apró trükkökkel felgyorsíthatjuk a folyamatot.
Kúszás, mászás, csimpaszkodás – Ezekkel a játékokkal lesz aktív a szünidő!
Amikor vége az ovinak és az iskolának, gyermekeink számára rengeteg idő szabadul fel. Ráadásul, a nyári időszakban még több energiájuk van és a pedagógusok helyett gyakran napközben is a szülők feladata, hogy elfáradjanak.
Bemutatkozik a kultikus női sneaker
A sneaker cipő világhírűvé vált. Ma már kétségtelen, hogy az egyik legkedveltebb lábbelinek számít mind a hölgyek mind az urak részéről. De nem csak a női- és a férfilélek van oda teljesen ezekért a cipőkért, hanem univerzálisan mindenki.
6 hatásos arcpakolás nyári gyümölcsből
Egy fárasztó nap után az arcunk is felfrissülhet, regenerálódhat a nyári gyümölcsök nyújtotta kényeztetéstől.
Ha már megtörtént a baj – diéta ételmérgezés után
A bajt jobb elkerülni, de ha már bekövetkezett, okos diétával, megfelelő élelmiszerek fogyasztásával megkönnyíthetjük a gyógyulás folyamatát.
Futás melegben: erre kell figyelni!
A futásra könnyű nemet mondani. Nem szeretünk futni, ha esik az eső vagy a hó, ha fúj szél, ha túl hideg van, és persze akkor sem, ha túl meleg.
Nyáresti sütögetés hízás nélkül
A grillezésre könnyen rá lehet kapni, mert igazán kellemes program nyárestéken. Csakhogy a kései evéssel csínján kell bánni, mert a kolbászhegyek vagy a szalonna néhány pohárka borral leöblítve könnyen megbosszulja magát, főként deréktájon.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.