Ahogyan az autóknál, úgy az emberi szervezet esetében sem mindegy, hogy milyen üzemanyaggal fut. Természetes, hogy benzines autónkba nem töltünk dízelt, miért fordítunk kevesebb figyelmet a szervezetünkre?

Tányéron az energia: Így étkezz, hogy lendületben maradj!

Ahhoz, hogy energikusak legyünk, nemcsak ma vagy holnap, de akár tíz év múlva is fitten vágjunk bele a hétköznapi teendőkbe – vagy éppen a sportolásba –, oda kell figyelnünk magunkra. A hosszú, egészséges élet egyik titka a megfelelő testsúly. Ez nem azt jelenti, hogy néhány kiló súlyfelesleg miatt vége a világnak, de a több tíz kilónyi túlsúly cipelése komoly élettani következményekkel jár. A normál testsúly mellett ugyancsak fontos a kiegyensúlyozott étrend kiegészítve a rendszeres testmozgással. Tudjuk nagyon jól, hogy működik ez papíron: sok-sok zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona, sovány húsok – mindez megfelelően, változatosan tálalva. Mégis keveset teszünk mindezért a gyakorlatban. Ha levertek, fáradtak vagyunk, először rögtön a „gyorsítókhoz” nyúlunk: a kávéhoz, teához, rosszabb esetben energiaitalhoz. Pedig ha megfelelően táplálkoznánk, és odafigyelnénk a tápláló, energiát adó ételek megfelelő mennyiségű fogyasztására, nemcsak egészségesek, hanem energikusabbak is lennénk.

 

Energiát adó ételek

A megfelelő ételek sokban különböznek egymástól, de bizonyos dolgokban hasonlítanak. A legjobb, ha C- és E-vitaminban, ásványi anyagokban, antociánokban, flavonokban, izoflavonokban, likopinban és antioxidánsokban gazdag alapanyagok kerülnek a tányérunkra. Melyek ezek az energiát adó ételek? Íme!

 

Fűszerek és gyógynövények

Bazsalikom, kakaó (természetesen nem a cukrozott változat!), fahéj, csili, szegfűszeg, kömény, curry, fokhagyma, gyömbér, hagymafélék, oregánó, paprika – csak néhány a kedvenc szuper alapanyagaink közül. Tisztában vagyunk vele, hogy bevitelük nagy mennyiségben nem egyszerű, de minél gyakrabban fűszerezzük velük ételeinket, annál jobb! Nemcsak egészségesebbek leszünk általuk, de ízletes fogásokat fogyasztunk – minél többféle fűszert használunk, annál kevésbé lesz szükségünk a sóra.

 

Gyümölcsök

Felsorolni is nehéz, de a teljesség igénye nélkül: almák és barackfélék, bogyós gyümölcsök, cseresznye és meggy, szőlő, citrusfélék, szilva és körte. Mindig azt fogyasszuk, aminek éppen szezonja van.

 

Keményítőt nem tartalmazó zöldségek

Ezek közé tartozik a spárga, a zöldbab, a babcsíra, a cékla, a kelbimbó, a karfiol, a zeller, az uborkafélék és a répák, a padlizsán, a gombák, a spenót és a sóska, a retek, a cukorborsó és a tökfélék, a paradicsom, a cukkini. Ahogyan a gyümölcsök esetében, úgy itt is fontos a szezonalitás.

 

Keményítőtartalmú zöldségek

Nem kell lemondani ezekről sem, fogyasszunk bátran kukoricát, zöldborsót, burgonyát, édesburgonyát.

 

Hüvelyesek

Babról, lencse, szója és társaik is az energiát adó ételek közé tartoznak. Készülhetnek belőlük levesek, köretek, de fogyaszthatjuk főzelék formájában is a hüvelyeseket.

 

Magvak

Remek nasi két főétkezés között a mandula, a brazil dió, a mogyoró, a pekándió, a pisztácia és a dió. A lényeg, hogy nyersen, sózatlan változatban együk, és pár szem naponta elég belőlük!

 

Olajok

Az extra szűz olívaolaj és a hidegen sajtolt egyéb olajok sem maradhatnak ki az étrendünkből.

 

Folyadék!

A hidratálás természetesen elengedhetetlen. Legalább két liter folyadékot igyunk meg naponta, ennek a nagy része legyen víz, de jöhetnek a herbateák és a zöld tea (természetesen cukor nélkül) is.

 

Kerülendő élelmiszerek

A következő ételek, italok nemhogy nem segítenek, de „túladagolva” ezeket gyors az út az elhízáshoz és különböző betegségekhez. Kerüljük a szénsavas, cukros üdítőket, a cukros pékárukat, a cukrászsüteményeket, a sós rágcsálnivalókat, a mesterséges színező- és tartósítószerekkel dúsított ételeket.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

Hozzászólások

Gyulladáscsökkentő ételek a krónikus betegségek ellen
A legtöbben az alakunk megőrzésére gondolva utasítjuk vissza a fánkot vagy a pizzát. Pedig a megfelelő táplálkozással a gyulladások, a krónikus betegségek ellen is küzdhetünk!
Ne dobd ki, talán még ehető! Pénztárcabarát konyhai újrahasznosítás
Évente több millió tonna étel kerül a szemétbe, aminek nagy része ehető lenne...
Folyton nassolsz? Tippek, hogy leszámolj a kínzó farkasétvággyal!
Ha az alábbi néhány élelmiszert beépíted az étrendedbe, valamint odafigyelsz a mértéktartó táplálkozásra, legyőzheted az állandó éhségérzetet!
Kalóriaszegény desszert: dinnyés-ribizlis joghurtfagyi
Ha egy könnyű fogyókúrás édességre vágysz a kánikulában, ezt a receptet mindenképpen próbáld ki!
Tippek az edzőtől: A formás kar 5+1 titka
Szeretnél szép, nőies vállakat, feszes tónusú karokat? Szalka Andrea Hot Iron master trainer elmondja, mire figyelj, és mit tegyél, hogy elérd a célodat.
Pajzsmirigyproblémára jódszegény diéta? Erre figyelj!
Egyes pajzsmirigybetegségekben a jódszegény diéta képes a sérült pajzsmirigyfunkciót támogatni. Szabó Lucia, a Budai Endokrinközpont dietetikusa elmondja, hogy mit kell tudni erről az étrendről.
Életmódváltás szakértői szemmel – A személyi edző tanácsai
A fogyásban, az életmódváltásban az orvos és a dietetikus mellett az edző is sokat segíthet – nem csak a testmozgással kapcsolatban. Kiss Gergely személyi edző elmondja, mik a közös munka lépései.
Magyarország cukormentes tortája: íme a 2020-as győztes!
A Szentivánéji Álom elnevezésű süteményben nincs hozzáadott cukor, és szeletenként 13,3 g szénhidrátot, valamint 252,5 kcal-t tartalmaz.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.