Az ünnepek során könnyű felszedni néhány pluszkilót, ha a hagyományos módon és alapanyagokból készítjük az ételeket, és nem tartunk mértéket. Egy kis odafigyeléssel azonban nem kell megfosztani magunkat a finom falatoktól!

Ünnep pluszkilók nélkül: 9 trükk, hogy elkerüljük a túlevést

 

karácsony

Fotó: Shutterstock

 

1. KEZDJÜK A NAPOT EGY FINOM REGGELIVEL!

Valószínűleg ez lesz az ünnepek alatt az egyetlen étkezés, amelyet teljes mértékben az ellenőrzésünk alatt tarthatunk. Bár egyesek szeretik elhagyni a reggelit, hogy még többet ebédelhessenek, ezzel valójában rosszat tesznek a szervezetüknek. A reggeli fontos a vércukorszint szabályozásában, segítségével megakadályozhatjuk a napközbeni falásrohamokat. Ráadásul a reggeli gyakran az egyetlen alkalom, hogy antioxidánsban gazdag, a gyulladásos folyamatokat csökkentő, gyomornyugtató gyümölcsöket fogyasszunk – ezek ugyanis viszonylag ritkák az ünnepi asztalon.

 

2. EGYÜNK FINOM LEVESEKET!

A családi vacsorát kezdjük egy csésze leves elkortyolgatásával. Ha ugyanis a levessel indítjuk az étkezést, akkor akár 20 százalékkal is csökkenthetjük a főétkezések során elfogyasztott kalória mennyiségét. Karácsonykor is sokféle finom, zsírégető leves kerülhet az asztalra.

 

3. VÁLASSZUNK ROPOGÓS ÉTELEKET!

A legtöbb ünnepi vacsorán főleg párolt, főtt ételeket, püréket szolgálnak fel. Ezeket azonban nem kell rágni, pedig az alapos rágás automatikusan csökkenti az elfogyasztott ételmennyiséget. A „ropogtatás elmélete” szerint az étel elfogyasztása közben keletkező hangok: a rágás, a rágcsálás, a ropogtatás egy fontos visszajelzés, amely az evés élményéhez kapcsolódik. Ha valaki jobban odafigyel erre a hangra, kevesebbet fog enni.

 

4. A ZÖLDSÉG LEGYEN AZ ELSŐ!

Ha köretet választunk, mindig a zöldségekkel kezdjük. Egy tanulmány szerint, ha az egészséges ételek kerülnek először a tányérra, már kevésbé lesz izgalmas a többi szénhidrát- és kalóriabomba.

 

5. A POHÁR MINDIG LEGYEN KÉZNÉL!

A megfelelő hidratálás az ünnepek alatt is nagyon fontos: egyrészt a szervezetnek szüksége van folyadékra, másrészt a rendszeres vízivás segít elkerülni a felesleges evést. (Az emberek többsége ugyanis gyakran rosszul értelmezi a teste jelzéseit, és akkor is eszik, ha csak folyadékra lenne szüksége.) Mindig legyen a kezünk ügyében egy pohár víz, esetleg tea.

 

6. CSEVEGJÜNK ÉTKEZÉS KÖZBEN!

Az étkezés közbeni beszélgetés miatt az evés hosszabb ideig tart, ami segít abban, hogy elkerüljük a túlevést. Az agynak kb. 20 percre van szüksége ahhoz, hogy jóllakottság jelzést küldjön, tehát van időnk értelmezni a testünk üzeneteit. Így biztosan kevesebbet fogunk enni, mintha gyorsan, kapkodva fogyasztanánk el a menüt.

 

7. MINDIG AZ ASZTALNÁL EGYÜNK!

Nehéz a családot – főleg a gyerekeket – az ünnepi asztalhoz terelni, de ahhoz, hogy nyugalomban, egymásra figyelve egyen a család, ez elengedhetetlen. Kutatók szerint csak asztalnál ülve figyel az ember igazán a rágásra, akkor hallja meg és tudja megfelelően értelmezni az agy üzenetét arról, hogy jóllakott már.

 

8. NE STRESSZELJÜNK!

Gyerekek, nagyszülők, nagynénik és nagybácsik – ahány ember, annyi igény. Mindenki arra törekszik, hogy a családi ebédek, vacsorák jól sikerüljenek, de nem lehet mindenkinek megfelelni. A nagy stressz ráadásul nem kedvez a diétázóknak sem: a stresszhelyzetben termelődő kortizol nevű hormonnak az a feladata, hogy a vészhelyzet elmúltával feltöltse a szervezet energiatartalékait. Ezért megnöveli az étvágyat, így jelezvén, hogy többet kellene enni.

 

9. NYUGODTAN BŰNÖZZÜNK!

Karácsonykor nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletesség! Gondoljunk úgy az ünnepre, hogy az ínycsiklandó fűszerekkel készített ételek jótékonyan befolyásolják az emésztőrendszer működését.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

 

Hozzászólások

Isteni diétás vacsora néhány szem paradicsomból
Találtál a hűtőben pár szem paradicsomot, és néhány tojást? Ne is keresgélj tovább, mert máris kész a diéttás vacsorád! Mutatjuk a receptet.
Gyorsabb anyagcsere – gyorsabb fogyás
Mindannyian szeretnénk kicsit gyorsítani az anyagcserénken, ám többnyire úgy gondoljuk, a megváltoztathatatlant minek bolygatni. Bár a genetikán és az életkoron valóban nagyon sok múlik, apró trükkökkel felgyorsíthatjuk a folyamatot.
Kúszás, mászás, csimpaszkodás – Ezekkel a játékokkal lesz aktív a szünidő!
Amikor vége az ovinak és az iskolának, gyermekeink számára rengeteg idő szabadul fel. Ráadásul, a nyári időszakban még több energiájuk van és a pedagógusok helyett gyakran napközben is a szülők feladata, hogy elfáradjanak.
Bemutatkozik a kultikus női sneaker
A sneaker cipő világhírűvé vált. Ma már kétségtelen, hogy az egyik legkedveltebb lábbelinek számít mind a hölgyek mind az urak részéről. De nem csak a női- és a férfilélek van oda teljesen ezekért a cipőkért, hanem univerzálisan mindenki.
6 hatásos arcpakolás nyári gyümölcsből
Egy fárasztó nap után az arcunk is felfrissülhet, regenerálódhat a nyári gyümölcsök nyújtotta kényeztetéstől.
Ha már megtörtént a baj – diéta ételmérgezés után
A bajt jobb elkerülni, de ha már bekövetkezett, okos diétával, megfelelő élelmiszerek fogyasztásával megkönnyíthetjük a gyógyulás folyamatát.
Futás melegben: erre kell figyelni!
A futásra könnyű nemet mondani. Nem szeretünk futni, ha esik az eső vagy a hó, ha fúj szél, ha túl hideg van, és persze akkor sem, ha túl meleg.
Nyáresti sütögetés hízás nélkül
A grillezésre könnyen rá lehet kapni, mert igazán kellemes program nyárestéken. Csakhogy a kései evéssel csínján kell bánni, mert a kolbászhegyek vagy a szalonna néhány pohárka borral leöblítve könnyen megbosszulja magát, főként deréktájon.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.