Az ünnepek nem kedveznek az egészséges táplálkozást követőknek – legalábbis, ha a hagyományos módon és alapanyagokból készítjük az ételeket, és nem tartunk mértéket. Egy kis odafigyeléssel azonban a közös, hangulatos étkezések során sem kell megfosztani magunkat a finom falatoktól. Egyszerű tippek, hogyan kerüljük el a karácsonyi pluszkilókat.

Karácsonykor is okosan

1. KEZDJE A NAPOT EGY FINOM REGGELIVEL!

Valószínűleg ez lesz az ünnepek alatt az egyetlen étkezés, amelyet teljes mértékben az ellenőrzése alatt tarthat. Bár egyesek szeretik elhagyni a reggelit, hogy még többet ebédelhessenek, ezzel valójában rosszat tesznek a szervezetüknek. A reggeli fontos a vércukorszint szabályozásában, segítségével megakadályozhatja a napközbeni falásrohamokat. Ráadásul a reggeli gyakran az egyetlen alkalom, hogy antioxidánsban gazdag, a gyulladásos folyamatokat csökkentő, gyomornyugtató gyümölcsöket fogyasszon – ezek ugyanis viszonylag ritkák az ünnepi asztalon.

2. EGYEN FINOM LEVESEKET!

A családi, baráti ebédeket, vacsorákat kezdje egy csésze leves elkortyolgatásával. Ha ugyanis a levessel kezdi az étkezést, akkor akár 20 százalékkal is csökkentheti a főétkezések során elfogyasztott kalória mennyiségét. Karácsonykor is sokféle finom, zsírégető leves kerülhet az asztalra.

3. VÁLASSZON ROPOGÓS ÉTELEKET!

A legtöbb ünnepi vacsorán főleg párolt, főtt ételeket, püréket szolgálnak fel. Ezeket azonban nem kell rágni, pedig az alapos rágás automatikusan csökkenti az elfogyasztott ételmennyiséget. A „ropogtatás elmélete” szerint az étel elfogyasztása közben keletkező hangok: a rágás, a rágcsálás, a ropogtatás egy fontos visszajelzés, amely az evés élményéhez kapcsolódik. Ha valaki jobban odafi gyel erre a hangra, kevesebbet fog enni.

4. A ZÖLDSÉG LEGYEN AZ ELSŐ!

Ha köretet választ, mindig a zöldségekkel kezdje. Egy tanulmány szerint, ha az egészséges ételek kerülnek először a tányérra, már kevésbé lesz izgalmas a többi szénhidrát- és kalóriabomba.

5. A POHÁR MINDIG LEGYEN KÉZNÉL!

A megfelelő hidratálás az ünnepek alatt is nagyon fontos: egyrészt a szervezetnek szüksége van folyadékra, másrészt a rendszeres vízivás segít elkerülni a felesleges evést. (Az emberek többsége ugyanis gyakran rosszul értelmezi a teste jelzéseit, és akkor is eszik, ha csak folyadékra lenne szüksége.) Mindig legyen a keze ügyében egy pohár víz, esetleg tea.

6. CSEVEGJEN ÉTKEZÉS KÖZBEN!

Az étkezés közbeni beszélgetés miatt az evés hosszabb ideig tart, ami segít abban, hogy elkerülje a túlevést. Az agynak kb. 20 percre van szüksége ahhoz, hogy jóllakottság jelzést küldjön, tehát van ideje értelmezni a teste üzeneteit. Így biztosan kevesebbet fog enni, mintha gyorsan, kapkodva fogyasztaná el a menüt.

7. MINDIG AZ ASZTALNÁL EGYEN!

Nehéz a családot – főleg a gyerekeket – az ünnepi asztalhoz terelni, de ahhoz, hogy nyugalomban, egymásra figyelve egyenek, elengedhetetlen. Kutatók szerint csak asztalnál ülve figyel az ember igazán a rágásra, akkor hallja meg és tudja megfelelően értelmezni az agy üzenetét arról, hogy jóllakott már.

8. NE STRESSZELJEN!

Gyerekek, nagyszülők, nagynénik és nagybácsik – ahány ember, annyi igény. Mindenki arra törekszik, hogy a családi ebédek, vacsorák jól sikerüljenek, de nem lehet mindenkinek megfelelni. A nagy stressz ráadásul nem kedvez a diétázóknak sem: a stresszhelyzetben termelődő kortizol nevű hormonnak az a feladata, hogy a vészhelyzet elmúltával feltöltse a szervezet energiatartalékait. Ezért megnöveli az étvágyat, így jelezvén, hogy többet kellene enni.

9. NYUGODTAN BŰNÖZZÖN!

Karácsonykor nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletesség. Gondoljon úgy az ünnepre, hogy az ínycsiklandó fűszerekkel készített ételek jótékonyan befolyásolják az emésztőrendszerét

Erre figyelj a táplálkozásodban, ha állandó fáradtság gyötör
A sokoldalú, változatos étrend segít akkor is, ha úgy érzed, hogy hiába alszol eleget, mégis folyton fáradt vagy, valamint romlik a fizikai és a szellemi teljesítőképességed.
Oldódjanak a testi-lelki blokkok! Hogy működik a craniosacralis terápia?
A craniosacralis terápia jóvoltából sok ember megszabadult már a fülzúgástól, mozgásszervi problémáktól, emésztési zavaroktól vagy a tanulási nehézségektől.
Porckopás vagy porcleválás a térdben – Más kezelést igényelnek!
A térdfájdalom lassan, évek alatt vagy akár egy rossz mozdulat következményeképpen is kialakulhat. Dr. Páll Zoltán elmondja, mi a különbség a porcleválás és a porckopás kezelése között.
Így készül a tönkölylisztes muffin aszalt gyümölccsel
A hozzávalóinak köszönhetően igazán különleges ízű és egészséges, tápláló, energiát adó ez a sütemény.
Király Péter: „A motoros kabátom már alig bírtam felhúzni, így aztán leadtam 17 kilót”
Király Péter, az Éjjel-Nappal Budapest Gabija és a Konyhafőnök VIP 2018-as szériájának győztese az életmódváltásáról mesél.
A Kajla útlevelekkel ingyenesen utazhatnak a gyerekek az őszi szünetben is
A 2020-2021-es tanév elején minden magyarországi általános iskolába kiszállították az új Kajla útleveleket. A Kajla programmal számos kedvezményhez juthatnak az alsó tagozatos diákok.
Újrakezdés az edzésben: Így vágj bele egy hosszabb kihagyás után!
Ha hetek, hónapok teltek el sport nélkül, akkor fokozatosan kell ismét hozzászoktatni a testedet a terheléshez. Czanik Krisztián személyi edző ad néhány tippet az újrakezdéshez.
Fényben az erő – lézeres kezelések a szépség szolgálatában
Életünk számos területén találkozhatunk a lézerrel és élvezhetjük áldásos, segítő hatását. Utánajártunk, hogyan vethető be a bőr egészsége és a szépség megőrzése érdekében.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.