Oldal kiválasztása
Nem csak a felnőtteknek, már a legkisebb gyerekeknek is akadhatnak stresszes napjaik. De még mennyi! Számos olyan apró dolog létezhet egy kisgyerek életében, amelyről a szülők nem tudnak, ám őket mégis nagyon felzaklatják. Beszélni csak nehezen hajlandóak, nyaggatással a szülő nem megy semmire. A legtöbb, amit tehet, hogy ha a gyerek hallgat, legalább tanítsa meg neki, hogyan vezetheti le a feszültséget.

Stresszes a gyerek – tanítsa meg levezetni

Egy szülőnek nagyon rossz látni, ha a gyermeke bánatos, rosszkedvű, feszült vagy szorongó. A legtöbbször a szülő is átveszi ezt a hangulatot, és elkezd görcsölni a gyermek rossz hangulatának az okán. Pedig a legjobb az lenne, ha mély lélegzetet véve, a lehető legtöbb nyugalmat magára erőltetve, mindent elkövetne azért, hogy oldja a gyerekben lévő feszültséget. Természetesen ez nagyon nehéz. A legtöbb kisgyermek ugyanis nem szeret a gondokról beszélgetni. Szégyelli a saját kis problémáit vagy egyszerűen nem tudja kellőképpen kifejezni magát. Pedig a legjobb az lenne, ha kibeszélné a gondjait. Azonban azzal, ha nyaggatjuk, erőltetjük, nyüstöljük a beszélgetéssel, nem megyünk semmire.

Ilyen esetben az az első feladat, hogy oldjuk a gyerekben a szorongás érzetét, és már megnyugodva próbáljuk meg újra megközelíteni a problémát. A kisgyermekeket nem könnyű megnyugtatni. Náluk ugyanis kevés egy kis hátba veregetés vagy egy csésze nyugtató tea, nem dobható be a stresszoldó masszázs vagy a habos ülőfürdő. Náluk teljesen más technikákat kell alkalmazni, ha valódi eredményt szeretnénk elérni.

Nyuszilégzés

Ezt a technikát kifejezetten 5–11 éves gyerekeknek javasolják. Nagyon jó önnyugtató légzéstechnika, amelyet érdemes akkor gyakorolni, amikor a gyerek nyugodt, így gyorsan és hatékonyan alkalmazható, ha a gyereknél eltörik a mécses, és zaklatott sírásba menekül. Nem véletlenül hívják nyuszilégzésnek. Tudják, hogyan mozgatja a nyuszi az orrát? Olyan, mintha apró, kis szimatoló mozdulatokat tenne. Gyakorolják a két rövid, egy hosszú légzést. Két apró légzés – nyuszi módra –, majd egy hosszas kifújás szájon át. Ezt gyakorlás közben színesíthetik azzal, ha a hosszú kifújásnál úgy tesznek, mintha a tenyerünkből egy puszit fújnánk a kicsi felé. Ha nyugalmi állapotban begyakorolják, a következő sírásrohamnál csak annyit kell mondani: nyuszilégzés! – és máris kezdődhet a technika alkalmazása. Egy idő után a gyerekek ösztönösen alkalmazzák és lenyugtatják saját magukat stresszes helyzetben.

Extramozgás

Amikor látja, érzi, hogy a gyerek feszült, nyugtalan vagy esetleg túl csendes és magába forduló, akkor az intenzív mozgás a legjobb terápia. Egyrészt levezetheti vele a feszültséget, másrészt felszabadulnak szervezetében a boldogsághormonok, amelyektől sokkal jobb lesz a hangulata. Nagyon jó erre a mostanában olyan népszerű trambulin, egyetlen hátránya, hogy óriási terhet ró a pénztárcára. Ugrálásra alkalmas terep hiányában játsszanak „toljuk el a falat”. Ez azt jelenti, hogy kinéznek a lakásban két szemben lévő falat. A gyerek szaladjon oda az egyikhez és próbálja meg eltolni. Majd forduljon meg és szaladjon a másikhoz. Biztassuk, hogy adja bele teljes erejét. A játéknak szimbolikus értelme is van. A gyerek képletesen feszegetheti a határait, próbálja távolabb tolni a falakat maga körül, közben pedig energiákat szabadít fel, levezeti a feszültséget.

Buborékkarate

Amikor a gyerek hisztis, csapkod, toporzékol és hirtelen semmi nem jó, kapja elő a buborékfújót. A legjobban 3–6 éves gyerekeknél működik a karatézős módszer. Fújjon egy nagy adag buborékot és biztassa a gyereket, hogy nyitott tenyérrel vagy kézfejjel üsse szét őket. Majd „Karate stop!” felkiáltással állítsa le a küzdelmet és utasítsa a gyereket, hogy maradjon egy helyben, és a lábával, könyökével, ujjbeggyel próbálja felfogni a lassan aláhulló buborékokat. Dicsérje meg a türelméért, kitartásáért, ha sikerül lassan becserkésznie a buborékokat. A végére, levezetésképpen jöhet egy újabb keményebb menet. A módszer egyik lényege a feszültség levezetése, a másik pedig a türelempróba.

Kitörni, mint egy vulkán!

„Ez a gyerek fel fog robbanni!” Amikor ez a gondolat hasít belénk, ne tétovázzunk. Robbanjunk vele. Álljunk egymással szemben, hajoljunk le úgy, hogy a karjainkat kitárjuk, mintha repülni szeretnénk. Majd apró lábdobogásokkal kezdjünk el felemelkedni, miközben mély lélegzetet veszünk. Karjainkat továbbra is dobogva emeljük a fejünk fölé, majd fújjuk ki jó erősen, akár hangosan is a levegőt. Robbanjunk, mint egy vulkán. Ezt többször is megismételhetjük, a végére akár még jót is nevethetünk együtt.

gyerek, stressz, ideges

Fotó: shutterstock

Légzéstechnika

Tudományosan is igazolt, hogy a kapkodó légzés ingerli, míg a mély, lassú légzés nyugtatja az idegrendszert. Tanítsa meg a gyereket a helyes technikára. 5 éves kortól már fogékonyak erre a kicsik. Feküdjenek mindketten hanyatt, és a gyerek hasára tegyenek egy kis plüssállatot. Mondja a gyereknek, hogy vegyen egy mély lélegzetet olyan mélyről, ahonnan csak tud, és akkorát, hogy a plüssállat minél magasabbra emelkedjen. Majd lassan fújja ki a levegőt és figyelje, ahogy a játék lesüllyed. Légzés közben beszélhetnek arról, hogyan érzi magát most a kisállat. Nyugodtabb, csendesebb, lesz ettől a gyerek, talán azt is kiböki, hogy mi nyomasztja. A nyugtató légzéstechnika gyakorlását nagyon jól össze lehet kötni egy kis beszélgetéssel.

Gondűző kuckó

Jelöljenek ki a lakásban egy csendesebb helyet. Alakítsanak ki egy egészen kicsi, eldugott kuckót. Esetleg tegyenek párnákat egy régebbi fotelba vagy terítsenek takarókat egy sarokba. A lényeg, hogy ez a zug legyen a gondűző kuckó, ahová mindig akkor telepedhet a gyerek, ha bántja valami, gondolkodik vagy rágódik valamin. Akár már 5-6 éves kortól is bevezethető a módszer. Ha a szülő látja, hogy a gyereke a kuckóban van, tudhatja, hogy valamiről bizony beszélni kell. Akkor a szülő feladata, hogy menjen és hallgassa meg a gyerekét. Ugyanakkor tiszteletben kell tartani azt is, ha a gyerek nem akar beszélgetni. Akkor hagyja magára, amíg ki nem jön a kuckóból, és a fenti technikák valamelyikét alkalmazva próbálja őt feloldani, megnyugtatni. Ha sikerül beszélni a gyerekkel, a beszélgetés végén jelképesen rázzák ki a plédeket, párnákat, takarókat, ezzel is bizonyítva, hogy a gondok tovaszálltak, nem várják őt ott a kuckóban a következő látogatás alkalmával.
Mindezek mellett azért azt se feledjük el, hogy a pillanatnyi stresszoldással még nem jártunk a probléma végére. Amikor a gyerek már nyugodtabb, eljött az ideje megpróbálni újra beszélgetni vele. Mivel náluk még nehezen működik a direktben leülni és beszélgetni módszer, keressünk valami csendes aktivitást. Például üljünk le rajzolni vagy kezdjünk közös sütésbe, nyissunk ki egy kifestőkönyvet. A csendes, közös tevékenység során először csak semleges dolgokról beszélgessünk vagy magáról a tevékenységről. Majd lassan, apránként tegyünk fel neki kérdéseket a hangulatára vonatkozóan. Érdeklődjünk óvodáról, iskoláról, barátokról, és nagyon figyeljünk a reakciókra. A kicsik még nem túl gyakorlottak az érzelmeik elrejtésében, egy mozdulat, egy szemöldökráncolás, egy szemvillanás elárulhatja, életük mely területén akadnak gondok. A szülő feladata, hogy erre ráérezzen. Ha a gyerek nem akar a problémáról konkrétan beszélni, továbbra se erőltessük. Az a fontos, hogy érezze, bármikor megteheti, a szülei ott lesznek és meghallgatják őt.

20 stresszoldó módszer, hogy megszabaduljon a gyomoridegtől

Amibe menekül, megmondja, hogy melyik stressztípusba tartozik

Hozzászólások

Így előzhető meg, hogy tüdőgyulladás legyen a megfázásból
A megfázás rossz közérzettel, orrdugulással, orrfolyással, torokfájással járhat. Több alkalommal is áteshetünk rajta évente, rendszerint egy hét alatt elmúlnak a tünetei. Bizonyos esetekben azonban komoly szövődményeket, akár tüdőgyulladást is okozhat.
Jutalmaz vagy büntet? - Nevelési stílusok nyomában
A szülők érzik a felelősséget, a szülői stratégia kialakítása nem várhat. Nevelési stílusok előnyei, hátrányai, „kisokos” szülőknek és leendő anyukáknak, apukáknak.
Tari Annamária - Mi kell ahhoz, hogy változtatni tudjak az életemen?
„Képtelen vagyok bármin is változtatni. Mintha le lennék ragasztva, nem tudok mozdulni. Nem is hiszem igazán, hogy sikerülne. Ennyi év után? Kizártnak tartom…” (40 éves nő)
Mindent a limfómáról!
A limfóma, azaz a nyirokrák viszonylag gyakori daganattípusnak számít, és bármely korosztálynál kialakulhatnak bizonyos típusai. Nézzük a leggyakoribb kérdéseket a limfómáról.
Csodákra képes az arctorna, ha helyesen végezzük
Arctornával nemcsak a ráncokon segíthetünk, de a toka ellen is tehetünk. Nézzük a legnépszerűbb öt gyakorlatot, amit otthon is elvégezhetünk!
Fűszerek jótékony hatása röviden
Ezek az intenzív illatú és aromájú fűszerek nem csak feldobják vacsorája ízét, de nagyon jó hatással vannak az egészségre is.
12 hónap, hogy elérjük a célunkat - Így ütemezzünk!
Hamarosan vége a januárnak, és kiderül: sikerül e tartanunk az újévi fogadalmunkat. December végén hajlamosak vagyunk a  valóságtól elrugaszkodott célokat kitűzni.  Aztán telnek a hetek, a hónapok, és a dédelgetett tervekből nem lesz semmi. Még ha január elején a nagy lendülettel bele is kezdünk ebbe-abba, idővel elkopik a lendület, és visszatérünk a régi szokásainkhoz. Mit tehetünk ilyenkor?A coach válaszol!
Herpesz intim helyen, mit kezdjünk vele?
A herpesz több területen is megjelenhet a testen, ám az egyik legkellemetlenebb, amikor intim helyen jelentkezik. Így tudod megkülönböztetni egyéb panaszoktól és problémáktól! A szakorvos válaszol.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.